تولید اثر فاخر موسیقی در این زمانه بسیار سخت شده است
گروه فرهنگی:یک آهنگساز گفت: در زمانهای زندگی میکنیم که به هر دلیلی، تولید هنر خوب و آثار فاخر بسیار سخت شده است.
شب گذشته با حضور جمعی از اساتید موسیقی و علاقهمندان به حوزه موسیقی آلبوم »برخورشید هم برف نشست« اثر شهاب طالقانی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.
در این آیین رونمایی، ابتدا نیما جوان، ناشر و تهیهکنندهی موسیقی که تهیهکنندگی آلبوم »بر خورشید هم برف نشست« را نیز بر عهده داشته است از حضور اساتید موسیقی و علاقهمندان در این روز برفی و بارانی برای حضور در رونمایی از این آلبوم قدردانی کرد و سپس شهره چلیپا، استاد دانشگاه و دکترای زبان و ادبیات فارسی، شاعرو پژوهشگر که مجموعهای از اشعار او توسط انتشارات نقش جهان به نام »طعم وقت« منتشر شده است به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به مقولهی زمستان در ادبیات، که آلبوم »برخورشید هم برف نشست« نیز از همین مفهوم وام گرفته است سخنان خود را با این بیت آغاز کرد: »باز آمد آن مغنی با چنگ ساز کرده، دروازهی بلا را بر عشق باز کرده« و در ادامه گفت: »این دروازهی بلا را که هنرمند به آن اشاره میکند، اما دروازهی روح بلند هنرمند است که از فضای درونی هنرمند نشات میگیرد و همهی آنچه که در جهان وجود دارد مثل بهار، زمستان، آب و خورشید، همه آنها در فیلتر هنرمند تغییر میکند. یعنی هنرمند در اوج بهار اعلام میکند که الان زمستان است یا برعکس، چرا که ممکن است هنرمند در درون خود چنین احساس کند«.
این استاد دانشگاه با اشاره به طعم وقت که کتاب وی نیز با همین نام منتشر شده معتقد است اگر حال هنرمند خوش باشد حتی خار هم همچون گل به نظر آید و اگر هنرمند دچار ناخوشی اجتماعی باشد گل هم در نظر او خار آید؛ لذا در همهب آدمیان طعم وقت وجود دارد کما اینکه این طعم وقت در هنرمندان افزونتر خواهد بود چرا که هنرمندان حساسیت بیشتری به جامعه خویش دارند.
به گفته چلیپا، آنچه اصل است از دیده نهان است و انسان دارای ظاهر و باطن است و هنرمند با وجود اینکه لایههای زیادی در درون خود دارد در اثر خویش آن حقیقت و اصل را از لایههای درونی به بیرون میکشد و به جامعه نمایان میکند.
وی ادامه داد: واژهی »زمستان« تا قرن پنجم هجری دارای معانی خاص خودش است، اما از قرن پنجم به بعد یعنی از زمان سنایی و عطار که عرفان وارد حوزه شعر میشود اشعار سمبلیک میشوند و معنی زمستان و پاییز معنای اولیه خودش را از دست میدهد و ما به جهان دیگری از این واژهها وارد میشویم. مثلا هنگامی که مولانا از زمستان صحبت میکند دیگر منظور مولانا از زمستان، تنها معنای اولیه این واژه نیست بلکه حالات روح و جهان تن را برای ما بیان میکند.
چلیپا در پایان به اشاره به شهاب طالقانی فرزند خود گفت: خدا را شاکرم که در این ظلمت روح و انزوای تلخ انسانی در سراسر جهان، خداوند به من شهابی ثاقب بخشیده تا بتواند این ظلمتها را در آثار خویش بزداید.
میرعلیرضا میرعلینقی، پژوهشگر تاریخ موسیقی کلاسیک ایران نیز در این برنامه با بیان اینکه هم اکنون نیز در شهر تهران شاهد بارش برف هستیم و با توجه به رونمایی آلبوم برخورشید هم برف نشست این بارش خودش یک مفهوم نمادین دارد اضافه کرد: هنرمند دنیای مدرن ناگزیر از توضیح دادن است در حالی که هنرمند در دوران پیشین چنین الزامی را نداشت چرا که بستر زمانه و پیشینه تاریخی و ذهنیت جمعی خود به خود محتوا و روح اثر را توضیح می. داد و قابلیت ارتباط مستقیم را داشت لذا آلبوم برخورشید هم برف نشست نیز اثری مدرن است و چه بسا از دیگر آثار مولف پیشرفتهتر است.
وی ادامه داد: بسیاری از آثار موسیقایی بویژه آثار بی کلام اگر به شکل آلبوم منتشر شود نیازمند متون مفصلی برای توضیح و واکاوی است. این آلبوم در زمان و مکانی منتشر شده است که از برف که به گفته احمد شاملو که آورنده پاکی هاست، سالهاست که از او خبری نیست و زمین و آسمان و آدمیان بخیل همه در صف انتظار ایستاده اند تا خبر آن را بشنوند.
میرعلینقی تصریح کرد: ساختن و ضبط کردن قطعات این آلبوم هفت سال به طول انجامیده است و بسیاری از این همکارانی که در ضبط این اثر سهیم بودند دار فانی را وداع کردند و مولف اثر با درد عمیق از این همکاران یاد کرده است این درحالی است که گرافیک آلبوم و محتوای شنیداری نیت شریف، هنرمندانه و انسانی را گواه میکند، روحیه مولف آلبوم همچنین از نوعی اضطراب آگاهانه و درد آشنا برخواسته است و برای تاثیر بیشتر بر مخاطبان از المانهای ناموافق با آن نیت شریف انسانی استفاده نشده است.
وی افزود: در این آلبوم به جای تک ستاره سازی از فلان خواننده پولساز از گروه کر بهره گرفته است همچنین متن بروشور از شرح حال رزومه تحصیلی و سفرها و کنسرتهای مولف انباشته نشده است و این فرق فارق این آلبوم با سایر آثار دیگران است. انتقال پیام انسانی و ارائه اصوات درد آشنا هدف مولف بوده است و نه بازاریابی و نه سیاسی کاریهای ریاکارانه که به بهانه تولید موسیقی مرسوم است در این مولف خبری نیست و از تمامی هنرمندانانی که در این آلبوم سهمی داشته اند با احترام و با زیبایی یاد شده است و از شوآفهای معمولی هنرمندان که همیشه بهترین مکان را صفحات بروشورها میدانند پرهیز شده است.
این استاد موسیقی یادآور شد: در این آلبوم هشت شیار به اضافه دوشیار انتهایی به عنوان قطعات ویژه خلق شده است و نامگذاری بر اساس جهانبینی مولف است و در شیار نهم ودهم از فضا سازی خاص با بهره گیری از افکتهای دلخواه استفاده شده است و نوعی از موسیقی را ارائه میکند که قابلیت تداعی تصویری و مصور سازی در ذهن شنونده را دارد.
میرعلی نقی با بیان اینکه در این آلبوم حرف بیشتر در حوزه انتظار است تا عینیت گفت: قطعات این آلبوم با فواصلی نوشته شده اند که برای ذهنیت دستگاهی و مقامی، تداعی کننده فضای اصفهان، شوشتری و همایون است. این درحالی است که قطعات بویژه شیارهای اول، گاه بیان کننده تجربههای یک روان حساس از مشاهده پیکرهای مجروح دردهای بشری است و گاه، روایت کننده هیجان از نظاره تلخ از خرابی و ویران گری است لذا بر این باورم که تجربههای مولف؛ هم فردی و هم جنبی است و این آلبوم نسبت به آلبومهای منتشر شده سالهای پیشین اگر بی سابقه نباشد حتما کم سابقه است.
به گفته وی، آهنگساز در این آلبوم، تنها معمار و طراح قطعات نبوده بلکه نوازندگی شش ساز مختلف را نیز با چیره دستی بر عهده داشته است که این چیرهدستی نیز نسبت به دیگر آلبومهای پیشین، کم سابقه است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این پژوهشگر تاریخ موسیقی کلاسیک ایران همچنین یادآور شد: گزینش نوازندگان به شهادت صداهایی که میشنویم با دقت بسیار خوب انتخاب شدند این درحالی است که تنوع الگوهای ریتمیک و رنگارنگی سازگزینی، بسیار قابل توجه و تقدیر است و امیدوارم که این آلبوم که از درد آشنایی و کار بلدی فنی و نیت هنرمندانه برخاسته است در سالهای آینده به درجه ماندگاری خود دست پیدا کند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com
نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۵ ق.ظ