نگاهی به آثار بهمن بهرام پور نویسنده پرکار و پرآثار آذربایجان غربی

نگاهی به آثار بهمن بهرام پور  نویسنده پرکار و پرآثار آذربایجان غربی

مصطفی قلیزاده علیار
گروه فرهنگی: نویسنده محقق و دانشور جناب بهمن بهرام پور در سال ۱۳۲۹ ش. در روستای طالقان – دهستان حسنلو در بخش »محمدیار« شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی، چشم به جهان گشود. پدر بزرگش «بهرام بیگ» از سرداران سرشناس ایل »قاراپاپاق« سُلدوز در دوره قاجار و دارای افتخاراتی در دفاع از منطقه در مقابل هجوم بیگانگان و اشرار بوده است. پدرش »بخشعلی«نیز از مردان سرشناس و غیرتمند ایل قره پاپاق نقده به شمار می رفت و سواد قدیمی هم داشت؛ در اوایل دوره پهلوی اول که رضاخان میرپنج به ارومیه آمده بود و نام تاریخی ارومیه به «رضائیه» تغییر نام یافت! بخشعلی به خاطر اعتراض به وضع اسف بار و نامناسب سربازان در سربازخانه ها، مورد خشم شاه پهلوی قرار گرفت و زندانی شد! … بهمن بهرام پور دروس ابتدائی را تا کلاس ششم در دهستان حسنلو خواند که شش کیلومتر راه پیاده از زادگاهش فاصله داشت. متوسطه را در رشته ادبیات و در شهرستان نقده به پایان برد. در ارومیه دوره کاردانی را در هنرستان کشاورزی (انیستیتو تکنولوژی سابق) گذراند و فوق دیپلم ادبیات و زبان انگلیسی را به عنوان شاگرد ممتاز و به صورت غیابی و مکاتبه ای از کالج لندن انگلستان اخذ نمود.
او برای خدمت به وطن و کشورش، راه خدمت اقتصادی را انتخاب کرده است. ولی به علت علاقه ذاتی و گرایش قلبی، فعالیتهای ادبی و قلمی و تألیف و پژوهش را جدی گرفته، از حدود ۱۵ سال پیش، به تدریج آثار قلمی خود را در موضوعات و محورهای مسائل فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و ادبی منتشر می کند، تعداد کتابهای منتشر شده این صاحب قلم عاشق نوشتن، به بیش از تعداد سالهای عمرش رسیده که در بین مؤلفان و نویسندگان زنده استان آذربایجان غربی، پرآثارترین مؤلف شناخته می شود. در سال ۱۳۹۷ محفل نکوداشتی تحت عنوان »گؤروش ۱۱« (دیدار یازدهم) از سوی واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی و با حضور مسئولان و شخصیتهای فرهنگی و اهالی قلم و رسانه در ارومیه در تجلیل از بهرام پور برگزار شد.
جانمایه و درون آثار و کتب بهمن بهرامپور را جریانات و رویدادها و اوضاع و مسائل فرهنگی و تاریخی و پیرامون زمانه با روحیات اجتماعی و آرمانهای دینی و انسانی و معنوی تشکیل می دهد
کتابهایی همچون: ۱-آتش در خرمن۲-بررسی روانکاوی جوانان امروزی۳-روانکاوی ازدواجهای ناشناخته۴-شخصیت و تربیت صحیح کودکان۵-چرا زنان عاشق می¬شوند۶-روانکاوی و راه حل اختلافات همسران۷-مخدر در جهان امروز۸-طلاق۹-به حق و حقوق زنان احترام بگذاریم۱۰-حجاب در ۴ جلد (بررسی استدلالی روایات فقهی و تحقیق ادله شرعی)۱۱-کودکان ولگرد خیابانی۱۲-من کودک انسانم برای شکنجه آفریده نشده¬ام۱۳-حاشیه نشینی۱۴-پژوهش در مورد کودک آزاری ۱۵-مادر! من در سکوت عالمم ۱۶-نقش والدین تاثیرگذار در تربیت و بلوغ نوجوانان است۱۷-علی (ع) ولیِّ مسلمین جهان است ۱۸-امّ ابیها۱۹-بیایید فاطمه (س) را بهتر از این بشناسیم۲۰-دلیرمردان آذربایجان غربی (ایل قره پاپاق)۲۱-ریشه پوچ وهابیت۲۲-راز دستها ۲۳-منظومه لاله¬های خونین (شهدای فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی) ۲۴-بایاتیلار (گردآوری) .و … اغلب کتابها و آثار این محقق پرکار، می تواند منبع تغذیه فکری و آموزشی مفیدی باشد برای اهل تعلیم و تعلم، اساتید دانشگاه و آموزگاران، و مربیان تربیتی، روحانیون و اصحاب رسانه و نویسندگان.
یکی از آخرین کتاب انتشار یافته استاد بهمن بهرامپور کتابی در موضوع تاریخی زنده و پر التهاب فلسطین است تحت عنوان »بچه های اسیر و آزار شده« (اقدامات اسرائیل در مورد شکنجه فلسطینی) که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و بعد از شروع عملیات تاریخی »طوفان الاقصی« تالیف و منتشر کرده. بهرامپور به عنوان یک نویسنده مسلمان و متعهد نمی تواند در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل غاصب و مورد حمایت آمریکا و حکومتهای اروپایی ساکت بماند و با انتشار این کتاب دَینی را که بر عهده خود دارد به انجام می رساند.
آقای بهرامپور معتقد است: من پیرمرد که نمی توانم در جهاد برای آزادی فلسطین در جبهه های مقاومت حضور داشته باشم، لااقل جهاد قلمی کنم و تعهد خود را انجام دهم و جامعه امروز و آینده ایرانی را با گوشه ای از جنایات پشت پرده صهیونیستهای تروریست و کودک کش آشنا نمایم.
بهمن بهرامپور کتاب »بچه های اسیر و آزار شده« را با تحقیق و نیز با استفاده از منابع رسمی و معتبر خارجی و با ترجمه بخشهایی از متون خارجی توسط صائب کریمی، در سه بخش تدوین و تنظیم یافته: بخش اول »راهکار حقیقی« در چهار فصل، بخش دوم »محبس و شکنجه« در سه فصل، بخش سوم »تحقیق و پیامدها« در سه فصل؛ قطع کتاب وزیری و در ۳۹۵ صفحه از سوی انتشارات یاز در ارومیه منتشر شده.
در مقدمه می خوانیم: »چرایی و چگونگی موجودیت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ در آثار داخلی و خارجی فراوانی مورد برری و تحلیل قرار گرفته است؛ اما آنچه از تحقیقات و بررسی های علمی مغفول مانده، نوع رفتار این رژیم با فلسطینیان و مخصوصاً کودکان بوده است. این رژیم کودک کش علی¬رغم اینکه از اعضای سازمان ملل به شمار می رود و خود را تابع کنواسیون های بین المللی و حقوق بشر می داند، شنیع ترین جنایات را در حق مردم بی دفاع فلسطین مرتکب شده …«(ص ۱۲)
در ص ۲۲ می خوانیم: » از زمان اشغال کرانه های باختری و نوار غزه در سال ۱۹۶۷ دو قیام مردمی این سرزمین ها به وقوع پیوسته، نخستین آنها در سال ۱۹۸۷ شروع شد و تا ۱۹۹۳ ادامه یافت؛ قیام دوم نیز در سال ۲۰۰۰ شروع شده … دستگیری و بازداشت کودکان فلسطینی پدیده جدیدی نیست، بر اساس تخمین ها در آغاز انتفاضه سال ۱۹۸۷، نیروهای اسرائیلی بیش از ده در صد تمام کودکان فلسطینی ۹ تا ۱۷ ساله را دستگیر کرده و هر یک را برای مدتی در بازداشت نگه داشته است.«
در بخشی دیگراز کتاب می خوانیم: »کودکان فلسطینی در بستری از خشونت مزمن و خطرات همیشگی رشد می کنند، در نتیجه مشاهده نشانه های مشکلات روانی که ارتباط مستقیمی با این شرایط دارند، امر شگفت ا<ری نیست. آنها در کودکی خود به دفعات ونه تنها یک بار، در معرض حوادث روانگزا قرار می گیرند. (ص 266)«
در یک نتیجه گیری مختصر می توان گفت که کتاب »بچه های اسیر و آزار شده« هر چند به لحاظ آمارهای ارائه شده، بروز نیست، اما موضوعات و محورهای مطرح شده در آن، نشان می دهد که رژیم غاصب و تروریست اسرائیل با حمایتهای همه جانبه دولتهای غربی، از هیچ جنایتی در سرکوب فلسطینیان فروگذار نمی کند و حتی به بچه نابالغ فلسطینی هم رحم نمی کند و هیچ یک از سازمانهای حقوق بشر و مدعی حمایت از حقوق انسانها در دنیا هم، نسبت به این جنایتهای اسرائیل و مظلومیت مضاعف فلسطینیها، اعتنا ندارند و رسانه های جهانی وابسته به صهیونیستها هم از کنار این قضایای تلخ و جنایتبار ب تفاوت می گذرند. اهمیت تاریخی و سیاسی کتاب هم همین نکته است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = پنج