سرنوشت ارومیه، پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰

سرنوشت ارومیه، پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰

گروه فرهنگی:غرب و شمال غربی ایران به خصوص استان های آذربایجان شرقی و غربی همواره در تاریخ ایران زمین نقش مهمی را ایفا کرده اند. شهر زیبای ارومیه، با دریاچه فوق العاده و بی نظیرش از چند سال پیش بنا بود تا پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰ باشد اما اتفاقات به نوعی در این سال رقم خورده که گردشگری در تمامی جهان زیر سایه یک بیماری همه‌گیر به حالت تعلیق درآورده است. به گزارش آراز آذربایجان با این وجود، ارومیه پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰ هست و خواهد بود. در این مطلب مجله الی گشت به این موضوع می پردازد. با ما در ادامه این مقاله، همراه باشید.
دو سال از زمان انتخاب ارومیه به عنوان پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰ می_گذرد. یکی از دلایل مهم انتخاب این شهر این بوده است که ارومیه پتانسیل های فراوان و مهمی دارد و از شهرهای مهم در غرب و تمامی کشور به شمار می رود. نکته اصلی این جا است که با وجود این پتانسیل ها، ارومیه چنان که باید و شاید به اندازه کلان شهر تبریز از نظر گردشگری مورد توجه و اقبال کارشناسان، مسئولین و مردم قرار نگرفته بود. به همین دلیل و به منظور افزایش تمرکز تمامی اقشار جامعه به ظرفیت های گردشگری این منطقه، در سال ۹۷ این شهر به عنوان پایتخت گردشگری در سال ۹۹ برگزیده شد.
این نامگذاری برای ارومیه فرصتی بود تا به نوعی دوباره از این نظر خود را به پای دیگر شهرهای مطرح در این زمینه برساند. به همین منظور طرح های مختلفی برنامه ریزی و اجرا شد که از آن جمله می توان به بازسازی خیابان امام اشاره کرد. اقدامات مناسبی در این زمینه اجرا شد و به بهره برداری رسید اما متاسفانه با فرا رسیدن سال ۲۰۲۰، شاهد اپیدمی گسترده ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان هستیم که عملا گردشگری را مختل کرده است. با این وجود امیدها برای رفع این بحران و بهبود وضعیت گردشگری پس از این دوره سکون همچنان به قوت خود باقی است.
حتی پیش از بروز مسئله کرونا هم به نظر می_رسید که ارومیه در در نقش های محول شده به عنوان پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰ چندان موفق عمل نکند. از دلایل اصلی این امر بدون شک مسئله بودجه بود که از دغدغه های مهم مسئولان حوزه گردشگری در این شهر به شمار می رفت. با این وجود، این شهر همواره از ظرفیت های پزشکی (حوزه گردشگری سلامت) و جاذبه های طبیعی و تاریخی برخوردار بوده است که با کمی تمرکز و سرمایه گذاری می توان از آن ها به بهترین نحو ممکن بهره جست. علاوه بر این، بنا بود تا ۲۰ پروژه طی دو سال گذشته برای آماده سازی ارومیه انجام شود و در ۲۰ نقطه متفاوت از این شهر به بهره برداری برسد.
دبیر جشنواره ارومیه ۲۰۲۰ پیشتر در این زمینه گفته بود که به دلیل اهمیت صنعت گردشگری و میزان بالای درآمدزایی از این بخش مهم نمی_توان آن را نادیده انگاشت و به همین دلیل این یک فرصت فوق العاده برای ارومیه است تا با تقویت ظرفیت های موجود بتوان گاهی مهم در عرصه توریسم و گردشگری این شهر برداشت. وی همچنین در سخنان خود از افتتاح تله کابین این شهر و پیست پاتیناژ آن نیز خبر داده بود.
در این مدت، شهردار شهر ارومیه نیز در سخنانی با اصحاب رسانه، از برنامه ریزی هایی گفته بود که ارومیه را تا سال ۲۰۲۰ یعنی حال حاضر به یک شهر ایده آل برای گردشگری تبدیل می کرد. وی در سخنانش گفته بود که همجواری شهر ارومیه با ترکیه نیز زمینه را برای جذب گردشگران خارجی فراهم خواهد آورد. لازم به ذکر است که آذربایجان غربی تنها استان ایرانی است که با ترکیه مرز مشترک دارد.
در این مقاله، از شهری گفتیم که از فروردین ماه سال ۹۷ بنا بود تا پایتخت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۰ باشد اما همه چیز دست به دست هم داد تا فعلا گردشگری در تمامی جهان، از روزهای خوب خود فاصله زیادی بگیرد. ضمن این که آرزو داریم تا هر چه سریع تر سایه این بیماری از سر مردم جهان برچیده شود، امیدواریم تا ارومیه بتواند در نهایت پایتختی خود را در حوزه گردشگری جشن بگیرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۱ ب.ظ

دیدگاه


5 + یک =