کرونا مردم را با مطالعه آشتی داد

کرونا مردم را با مطالعه آشتی داد

گروه فرهنگی:دبیر هیات تحریریه مجله »فیلم« درباره‌ی وضعیت نشریات در روزهای قرنطینه گفت: این شرایط کرونایی از یک زاویه مفید بوده و آن این است که مردم بیشتر عادت کردند کتاب و نشریه بخوانند.
عباس یاری یکی از نتایج مثبت کرونا و قرنطینه را افزایش مطالعه عنوان کرد و افزود: مردم قبلا بعد از خستگی کار، برنامه‌های تلویزیون را بریده بریده می‌دیدند اما الان فیلم را کامل می‌بینند و بیشتر نشریات و کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند. این کارها از حالت تفنن خارج شده است. وقتی شماره نوروزی مجله »فیلم« منتشر شد، خیلی از کیوسک‌ها اعلام کردند مجله آن‌ها تمام و کمیاب شده است.
ماهنامه »فیلم« مجله‌ی تحلیل و نقد فیلم و سریال است که طبق روال معمول، اول هر ماه به دست مخاطبانش می‌رسیده است اما این ماه (۷ اردیبهشت ماه) یعنی با هفت روز تاخیر به روی پیشخان‌ها آمد.
عباس یاری ـ دبیر هیات تحریریه مجله فیلم ـ درباره این تاخیر هم به ایسنا گفت: بخشی از تاخیر به خاطر این است که نشریه بعد از مراحل تحریری باید مراحل چاپ، صحافی و توزیع را طی کند. بخش تولید مطلب در اختیار ماست اما بخش فنی و انتشار نشریه دست ما نیست. چاپخانه‌ها باید برایشان به‌صرفه باشد که نیروی کارشان را بیاورند و دستگاه‌هایشان کار کند. مثل سینما که وقتی یک تماشاگر دارد برایش صرف نمی‌کند کار کند، چاپخانه‌های بزرگ هم همین طور هستند با مجموعه‌ای از نشریات و کتاب‌ها امورشان می‌چرخد و الان که تیراژ کتاب‌ها پایین آمده و بخشی از نشریات تعطیل شده، خیلی از چاپخانه‌ها هم تعطیل شده‌اند و ممکن است در ماه‌های آینده هم این مشکل باشد.
یاری در ادامه با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، گفت: دوران قرنطینه می‌تواند جامعه را با مقوله خواندن آشتی دهد. عادت کتاب خواندن و فیلم دیدن کم شده بود. در دوران بعد از انقلاب و در دهه ۶۰، خیلی از فیلم‌ها صف‌های طولانی از شب تا صبح داشتند و شیشه‌های سینما شکسته می‌شد تا مردم فیلم ببینند. گذر زمان خیلی چیزها را تغییر داد. آن زمان میل به کتاب خواندن، نشریه خریدن و فیلم دیدن خیلی در مردم بیشتر بود.
او درباره شرایط کاری خبرنگاران در دوران قرنطینه هم گفت: کار مطبوعاتی خیلی مقوله پشت میز بودن و در اداره بودنش مهم نیست. خیلی از خبرهای خوب از پشت میز نمی‌آید و حاصل رفتن و گشتن و تماس گرفتن است. آن بخشی که به تماس ربط دارد، خبرنگار می‌تواند از خانه‌اش هم تماس بگیرد و برای شخص مصاحبه‌شونده مهم نیست خبرنگار از کجا تماس گرفته است؛ بنابراین به آن بخش لطمه‌ای وارد نمی‌شود.او در عین حال گفت: البته مجموعه تحریریه وقتی کنار هم هستند با هم در مورد شیوه‌ی دریافت یک خبر گفت‌وگو می‌کنند و این می‌تواند بار خبر را غنی‌تر کند.
یاری درباره محتوای شماره جدید مجله »فیلم« و نحوه تولید مطالب، توضیح داد: بخشی از کار ما نقد فیلم است؛ منتقدهای ما فیلم را می‌بینند و درباره آن می‌نویسند. الان سینماها تعطیل است و بخش نقد ما درباره‌ی فیلم‌های ایرانی کمتر است اما سریال‌های پربیننده تلویزیون و بازتاب‌های مثبت و منفی‌شان مثل پایتخت و نون خ را نقد و با عوامل سریال گفت‌وگو کردیم.
همچنین به تبع اتفاقات روز درباره یکی دو تن از چهره‌های باارزش سینمای ایران نوشتیم؛ مثل زنده‌یاد منوچهر شمسایی که تصویربردار قدیمی بودند و فوت کردند. من با آقای بیضایی تماس گرفتم و ایشان مطلبی درباره شمسایی نوشتند و یا زنده‌یاد سیامک شایقی که قبلا در مجله فیلم نقد می‌نوشت و همکار ما بود. بررسی تاثیر کرونا بر سینما هم از مطالب ماست. این‌ها شماره جدید ما شدند که بخش زیادی از آن به شکل دور کاری تهیه شد.
یاری با بیان اینکه شرایط چه خوب و چه بد کم کم به حالت عادی برمی‌گردد و آن ترس اولیه دیگر بین مردم وجود ندارد، گفت: اوایل، تب بیماری بیشتر بود و مردم کمتر بیرون می‌رفتند و از خرید ترس داشتند. الان مردم هستند و همه چیز می‌خرند و خریدن مجله برایشان سخت نیست. ریتم زندگی به شکل عادی‌تری برگشته است. ترافیک برگشته و در فروشگاه‌ها مردم در حال خرید کردن، هستند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،او شرایط فروش نشریه‌ها را هم عادی عنوان کرد و افزود: نشریات را هم علاقه‌مندان تهیه می‌کنند و می‌خوانند. این شرایط باعث شده مردم کمی بیشتر به خواندن نشریات و کتاب تمایل پیدا کنند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 4