خیر وشری که در شبکه‌های اجتماعی جاری است

خیر وشری که در شبکه‌های اجتماعی جاری است

عادل نجفی
گروه فرهنگی: انقلاب نوپای اسلامی در حال سر و سامان دادن به وضعیت خود و مدیریت ارتباطات بین‌المللی خود است که درگیر جنگی نفس‌گیر می‌شود.
هجمه غرب به نمایندگی صدام، ۸ سال متوالی کشور را به چالشی گسترده فرا می‌خواند به نحوی که کوچک و بزرگ، مرد و زن برای دفاع از انقلاب، اسلام و وطن پا به عرصه می‌گذارند. دهه ۶۰ خورشیدی با جسارت دشمن در رویارویی عیان و جانفشانی انقلابیون چنان خاطره‌ساز و تاثیرگذار سپری می‌شود که ماشین جنگی غرب نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
کشور در مسیر احیای خود پس از جنگ با تاسی از فداکاری‌ها و روحیه جهادی جوانان خود به نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های خود مشغول می‌شود. سال‌های دهه ۷۰ با تبادل اسرا، تشییع باشکوه و پی در پی پیکر شهدای ۸ سال دفاع مقدس و حضور پررنگ ایثارگران و جانبازان در سطح جامعه نه تنها ناامیدی و یآس را به جامعه تزریق نمی‌کند که به پشتوانه همین فضا کشور کمبودها و ناملایمات تحمیل شده به واسطه تحریم‌ها را نادیده گرفته و به مسیر خود ادامه می‌دهد.
نونهالان و کودکان دیروز، جوانان امروز و نسل بعدی انقلاب شدند و به عرصه عمل قدم نهاده‌اند. همچنان نه تنها فشارها و ناملایمات کاهش نیافته‌اند که در سال‌های دهه ۸۰ دشمنان از حربه‌های دیگری برای مانع تراشی برای روند رو به رشد و رونق نسبی فعالیت‌های جامعه پویای ایران استفاده می‌کنند. مجموعه تکنیک‌ها و اقداماتی که نبرد را از میادین مین و موشک اندازها و گلوله‌ها به قلب و ذهن افراد و در خلوت آن‌ها انتقال داده است. خط مقدم دیگر کیلومترها دورتر از مشهد و تهران و حتی اهواز نبود. خط‌مقدم همین جا در مقابل ما در وسایل بازی فرزندان، تلفن همراه ما و یا تلویزیونی که تماشا می‌کنیم قرار داشت.ماشین جنگی زشت و ضمخت دشمن جای خود را به ابزارها و اقداماتی داده است که دیگر نه تنها در مقابل آن از خود دفاع نمی‌کنیم که با هزینه شخصی و آغوش باز به استقبال جدیدترین آن‌ها می‌رویم.
اما اگر چه بودند و هستند کاربران راه نابلدی که به بیراه استفاده از ابزارها نوین کشیده شوند، اما ارادت و تعلق خاطر به ارزش‌ها و آرمان‌های گذشته هنوز هر از گاهی به بهانه‌ای و در فرصتی سرک می‌کشد.
گاهی در قامت کمک به حفظ منابع آبی و در فرصتی برای نجات سربازان اسیر وطن. شاید آخرین نمود این فرصت‌سنجی را بتوان در استقبال از شهدای خط‌شکن مشاهده کرد. نسلی که به ظاهر دل‌سپرده و اسیر جریان سازی‌های نامطلوب رسانه‌ای و مجازی شده، طرح‌ها و دلنوشته‌های خودجوش منتشر می‌کند و کاربر به کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود.
جستجویی درباره استقبال از غواصان خط‌شکن در فضای مجازی و نه در کف خیابان هزاران دلنوشته و تصویر را به دست می‌دهد که کمتر دارای آرم و نشان فلان خبرگزاری یا موسسه را یدک می‌کشند.
آثاری که اگر چه شاید به عادت گذشتگان در خیابان‌ها متصور نباشد، اما عمق اثرگذاری آن در فضای مجازی وقتی کاربران با اندیشه‌های متفاوت در نقط مختلف جهان و در خلوت خود به نظاره آن‌ها بنشینند بدون‌شک کم اثرتر از حضور خیابانی نیستند.
اطمینان و اعتماد به دانش رسانه‌ای، موقعیت شناسی و استعداد جوانان برای فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راهگشای حماسه آفرینی‌های آتی در فضای مجازی باشد. جوانانی که بدون فراخوان و دستمزدی برای ارزش‌ها و آرمان‌های خود وقت می‌گذارند و خود را در پیوند با آنچه بر سرزمینشان گذشته است می‌بینند، باز هم می‌توانند به عادت پدران معنوی خود، خط‌شکن موانع امروز و فردای وطن باشند.
شبکه‌های اجتماعی را اگر نسخه صفر و یک زندگی بدانیم، پس باید باور داشته باشیم نبرد خیر و شر نیز در آن جاری است. اگر در زندگی حقیقی با آموزش و اطلاع رسانی سعی بر هدایت و ارشاد داریم، پس می‌توان در فضای مجازی نیز با اطلاع رسانی و هدایت کاربران، ضمن افزایش دانش رسانه‌ای از آن انتظار برداشت مطلوب داشته باشیم. مساله دفاع از انقلاب و اسلام تنها موضوع دیروز و امروز این کشور نیست و در آینده حتی با دشواری بیشتر ادامه خواهد داشت.
همین کاربران عادی و فعال این روزهای شبکه‌های اجتماعی می‌توانند خط‌شکن‌ها امروز و فردا باشند. کمبود آموزش‌ها، سازماندهی و اطلاع رسانی به راحتی می‌تواند این سرمایه‌ها را از ظرفیت و مسیر اصلی خود منحرف نماید که با بی‌مهری و برخوردهای قهرآمیز بیشتر موجب انحراف و کجروی آن‌ها می‌شویم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 36