درآمد دائمی یا Royalty

درآمد دائمی یا Royalty

معصومه بستانی

گروه فرهنگی: هنرمندان در بازار سنتی تنها یکبار می توانند اثر خود را به فروش برسانند و از آن منتفع شوند.
به گزارش آراز آذربایجان،به عنوان مثال ژان میشل باسکیا، هنرمند معاصر، در سال ۱۹۸۷ اثری بدون عنوان را به قیمت ۱۹ هزار دلار فروخت. بیش از ۳۰ سال بعد،این اثر به قیمت بیش از ۱۱۰ میلیون دلار در یک حراجی به فروش رفت. همانطور که می دانید در بازار سنتی متاسفانه بیشترین سود از فروش آثار هنری عاید مجموعه داران و گالری ها می‌شود. اما در NFT هنرمند می‌تواند پس ازفروش و دست به دست شدن اثرش همچنان از حق تالیف یا Royalty به صورت خودکار بهره ببرد. منظور از ROyalty درصدی از مبلغ کل فروش است که هنرمند می‌تواند از هر بار معامله اثر خود در بازار ثانویه به صورت خودکار دریافت کند.
خرید NFT سرمایه گذاری در دارایی دیجیتال است، بازار NFT می‌تواند فرصت سرمایه گذاری فوق¬العاده جذابی برای کالکتورها و صاحبان سرمایه فراهم کند. به علاوه هنرمندان هم می توانند در کنار فروش آثار هنری خود، به عنوان کانکتور به فعالیت بپردازند. با NFT می‌توان با هنرمندان و سرمایه گذاران هنری، مخاطب بین المللی پیدا کنند.
تنوع در شیوه نمایش دیجیتال آثار هنری
مدیوم نمایش آثار هنری به صورت دیجیتال دیگر به صورت یک گوشی تبلت یا کامپیوتر محدود نیست. فناوری هایی هستند که اجازه می‌دهد NFTها در دنیای واقعی به شکل هولوگرام یا صفحات پروژکتوری یا حتی به صورت چاپی نمایش داده شود. روشهای خلق آثار هنری NFT نیز تنها به طراحی دیجیتال یا فیزیکال محدود نمی شود. امروزه جندیتو یا هنر مولد امکان خلق آثار هنری زیبایی را به کمک الگوریتم های کامپیوتری فراهم می کند از سوی دیگر ابزارهای طراحی با هوش مصنوعی مانند فیلد جرمی به همه هنرمندان کمک می کند که در کسری از ثانیه آثار هنری خود را خلق و در بازار NFT برای فروش عرضه کنند.
مزایای NFT برای هنرمندان ایرانی
بازار NFT برای هنرمندان ایرانی مزایای بسیار ویژه ای به همراه دارد.با توجه به شرایط کشور مشکلاتی مثل عدم ارتباط آسان با هنرمندان خارجی، بالا بودن هزینه شرکت و… امکان فروش مناسب آثار هنری به شکل دیجیتال در پلتفرم¬های خارجی تقریبا برای ایرانی ها غیرممکن است.
اما در دنیای NFT می‌توان موانع را به کنار زده هنرمندان صرف نظر از کشوری که در آن سکونت دارند می‌توانند در مارکت پلیس های برتر فعالیت کنند.
بهترین مارکت پلیس NFT برای هنرمندان و کسب درآمد دلاری از آثارهنری:
کاربران ایرانی می توانند به خرید بسیاراندکی از ارزهای دیجیتال مخصوص NFT مثل تتریس یا اتریوم و شارژ کیف پول دیجیتال خود به راحتی به پلتفرم های متعدد بین المللی مثل آبجکت و فاوندیشن متصل شوند.
رفع محدودیت‌ها و موانع کمتر برای ورود
خرید و فروش آثار هنری به شکل سنتی در پلتفرم های آنلاین خارجی برای ایرانی ها بدلیل تحریم ها غیر ممکن است.
بارار NFT فرصتی فراهم می کند تا هنرمندان ایرانی بتوانند تمام این محدودیتها را کنار بزنند و با سهولت برای خرید و فروش آثارهنری در پلتفرم های بین المللی برخوردار شوند و همچنین پلتفرم های NFT جایگزین برای نمایش آثار هنری را به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم، بین المللی محسوب می‌شوند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


2 × = دوازده