معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان:

۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ است

۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ است

گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی در استان با نوار تیپ است که علاوه بر صرفه جویی نزدیک به ۵۰ درصدی در مصرف آب موجب بهبود فرآیند آبرسانی زمین های کشاورزی و افزایش تولید هم می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان علی دیانتی افزود: نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.
وی گفت: در این سیستم آبیاری، آب به منطقه ای که توسعه ریشه گیاه انجام شده به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای حفاظت خاک در این سیستم می باشند.
دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری گفت: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگذاری ساده آنها به صورت دستی است.
وی ادامه داد: این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا ، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و همه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی هستند، استفاده کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت های بهاره هستیم.
سالانه ۱۵ هزار تن سبزی و صیفی در محیط‌های گلخانه ای تولید می شود که در آب مصرفی صرفه جویی چشمگیری در این محیط ها می شود واین محصولات بخشی از تولید در استان است، بخشی دیگر نیز در سطح مزارع تولید می شود که نیازمند دقت در میزان مصرف آب است.کاهش مصرف آب در تولید گندم و چغندر قند از نیازهای مهم بخش کشاورزی آذربایجان غربی است.نوار تیپ، یکی از وسایل آبیاری قطره‌ای است که با استفاده از لوله‌های خاصی از جنس پلی‌اتیلن نرم، قطرات آب را در فاصله‌های معین و میزان مشخص به ریشه گیاهان می‌رسانند.
نوار تیپ آبیاری عمدتاً از یک لوله پلیمری انعطاف‌پذیر با عرض ۱۲ تا ۳۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود که در بالا، کنار و یا زیر خاک در کنار گیاهان قرار می‌گیرد. در طول لوله تیپ، دریپرها یا سوراخ‌هایی در فواصل ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سانتی‌متری تعبیه شده است که قطرات آب را با فشار کم به بیرون می‌ریزند.
با کمک نوار تیپ، آب به‌ صورت یکنواخت و بدون هدررفت به گیاهان می‌رسد و از خشک‌ شدن آنها در فصول گرم و زیر تابش نور خورشید شدید جلوگیری می‌کند. استفاده از نوار تیپ آبیاری به کشاورزان کمک می‌کند تا میزان آب مصرفی را به حداقل برسانند و همچنین با آبیاری متمرکزتر رشد گیاهان را افزایش دهند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


6 × دو =