ترانزیت بیش از ۸ هزار تن انواع فرآورده های دامی از مرز بازرگان

ترانزیت بیش از ۸ هزار تن انواع فرآورده های  دامی از مرز بازرگان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : بیش از ۵ هزار و ۹۹۵ تن انواع فرآورده های دامی از گمرکات استان آذربایجان غربی به سایر استان‌های کشور در طی سه ماهه اول سال جاری صادر شده است.نقش بی بدیل گمرکات در توسعه آذربایجان غربی در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که در واقع ادامه سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و همچنین ادامه دهنده سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است هم به عنوان مجری و هم تصمیم‌ساز بسیار مهم است.
گمرکات استان به عنوان دیده‌بان و مرزبان اقتصادی در توسعه اقتصادی و حمایت از تولید، می‌تواند نقش‌آفرین باشد و گمرک با توجه به وظیفه دیده‌بانی و مرزبانی قادر است اطلاعات لازم را خیلی سریع انتقال دهد و بر مبنای اطلاعات درستی که گمرکات ارائه می‌کنند، می‌‌تواند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری درستی در عرصه اقتصادی اتفاق بیفتد.
هوشمندسازی تشریفات گمرکی، تجهیز دستگاه‌های کنترلی و ارتقاء سطح علمی کارکنان و فراهم نمودن امکانات معیشتی پرسنل در توسعه و تعالی جایگاه گمرکات مهم است و استاندارد سازی فرایندها با پیاده سازی طرح جامع گمرک نوین عملیاتی خواهد شد، به گونه‌ای که در رویه‌های مختلف گمرکی، اجرای یک رویه واحد از سوی گمرکات مختلف جهت انجام تشریفات گمرکی دنبال خواهد شد.
آذربایجان غربی دارای پنج گمرک زمینی رسمی و شش بازارچه مرزی است که گمرک بازرگان در شمال و گمرک تمرچین در جنوب از فعال‌ترین گمرکات کشور محسوب می‌شوند. گمرکات آذربایجان غربی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و منطقه ای اهمیت ویژه ای در تجارت بازرگانی بر عهده دارند.
طبق آمار رسمی، در سال‌های گذشته انواع کالاهای غیر نفتی به ارزش ۶۸۰ میلیون دلار از استان صادر شده است که این میزان نسبت به سال ۹۰، ۴۲ درصد رشد نشان می‌دهد. صادرات غیر نفتی استان در سال‌های گذشته یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن بالغ بر ۶۸۰ میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۳۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۴۲ درصد رشد داشته است.
پایانه حمل و نقل مرزی بازرگان، بزرگ‌ترین پایانه کشور در شمالغربی بوده و سال گذشته بیش از ۲۲۳ هزار دستگاه کامیون از این پایانه مرزی تردد کردند و مصالح ساختمانی، آهن آلات، مواد شیمیایی و مواد غذایی از طریق این گمرک به پایانه های مرزی لطف آباد، اینجه بورون، بیله سوار، آستارا، سرخس و دوغارون ترانزیت شده‌اند.
البته یک میلیون و ۲۰۱ هزار تن انواع کالا از طریق گمرک بازرگان طی دو سال گذشته ترانزیت شد. از این میزان یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن به داخل و ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن به خارج ترانزیت شده‌اند.
این در حالی است که میزان ترانزیت کالا از پایانه مرزی بازرگان ماکو طی سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰، ۲۱ درصد افزایش داشته است. طی این مدت یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن کالا با ۶۲ هزار دستگاه کامیون به داخل کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به سال ۹۰ از نظر تعداد وسایط نقلیه ۱۸ درصد رشد داشته است.
این در حالی است که در سال‌های گذشته نزدیک به ۴۰ هزار تن کالای ترانزیتی دامی در مرز بازرگان قرنطینه و بازرسی شد و این میزان انواع فرآورده های خام دامی از مرز بازرگان به شش کشور دنیا ترانزیت شده است.کالاهای قرنطینه شده در مرز بازرگان، ۲۵ قلم کالای مختلف را شامل می‌شد و اتریش، مجارستان، قبرس، ایرلند، جمهوری چک، ترکیه، اسپانیا، آمریکا، برزیل و ایتالیا کشورهای مبدا این کالاهای ترانزیتی بودند.همچنین کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق و افغانستان نیز کشورهای مقصد این کالاها بودند.
در دو سال گذشته همچنین ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن انواع کالا به وسیله ۲۲ هزار دستگاه کامیون حامل بار ترانزیتی از پایانه مرزی بازرگان خارج شده که از نظر تعداد ۴۱ درصد و از نظر وزن هم ۴۶ درصد افزایش داشته است.
این در شرایطی است که هفته گذشته رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد که طی سه ماهه اول سال جاری، بیش از ۸ هزار و ۸۴۰ تن انواع فرآورده های دامی از طریق مرز بازرگان به ۶ کشور ترانزیت گردیده است.
در طول این بازه زمانی کنترل‌های بهداشتی لازم بر روی ۲۰ قلم انواع فرآورده های دامی وارداتی از کشورهای امریکا، اتریش، ترکیه، اسپانیا، برزیل و ایتالیا اعمال شده است.

طبق اخبار رسمی منتشر شده این محموله‌ها پس از بازدید های بهداشتی در محل قرنطینه مرزی بازرگان و صدور گواهی‌های ترانزیتی به کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، قرقیزستان و افغانستان ترانزیت گردیده است.
مسئولان گمرکات استان همچنین از صادرات بیش از ۵ هزار و ۹۹۵ تن انواع فرآورده های دامی از آذربایجان غربی به سایر استان‌های کشور در طی سه ماهه اول سال جاری خبر دادند.
این فرآورده های دامی شامل مرغ زنده، گوشت مرغ، گوشت گاو و گوسفند، تخم مرغ خوراکی، عسل، شیر، ماهی، پودر گوشت، آلایش خوراکی و غیر خوراکی، پی خام و ۵ هزار جلد پوست خام گوسفندی و نیز ۴ هزار و ۸۰ رأس دام زنده اعم از گاو، گوساله، گوسفند، بز و اسب است.۱۵۰ هزار عدد بچه ماهی و تخم چشم زده، ۸ هزار و ۹۰۰ عدد کندوی زنبور عسل،۲۸ تن نهاده دامی، بیش از ۲۰ میلیون و ۶۳۲ هزار عدد تخم مرغ نطفه دار، بیش از ۵ میلیون و ۱۰۶ هزار قطعه جوجه یک روزه نیز از دیگر فرآورده های دامی صادراتی است.
این محموله‌ها پس از بازرسی‌های بهداشتی – قرنطینه ای لازم و صدور گواهی حمل بهداشتی به استان‌های خوزستان، تهران، اردبیل، قزوین، آذربایجان شرقی، همدان، کرمانشاه، یزد، فارس، کردستان، سیستان و بلوچستان، البرز، مرکزی، زنجان، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، اصفهان صادر شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 24