چگونه خود را با فضای مجازی تطبیق دهیم

چگونه خود را با فضای مجازی تطبیق دهیم

گروه فرهنگی: عضو انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: ارتقای سطح سواد مجازی برای داشتن سبک زندگی مجازی درست در شبکه های اجتماعی مجازی امری لازم و ضروری است و غفلت از نقش تأثیر گذار این نوع پلتفرم ها از جنبه های مختلف در افراد و جامعه سبب بحران و ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری می شود.
علی صابری عضو انجمن سواد رسانه ای ایران، با اشاره به این موضوع که همسو با پیشرفت علم و فناوری افکار و رفتار متأثر از مؤلفه های مختلف رشد و تحول می یابند، اظهار داشت: ساختارهای اجتماعی متناسب با میزان پیشرفت دانش و نگرش تغییر پیدا می کنند؛ فرهنگ های مختلف ترویج و رشد می یابند؛ سبک های زندگی متنوع متناسب با مؤلفه های عصر جدید شکل می گیرند.
وی ادامه داد: سبک هایی از زندگی بر مبنای پیشرفت تکنولوژی بر مبنای محصولات، خدمات و ابزارهایی که فناوری های مختلف ارائه می کنند، سبک هایی که باید بستر شکل گیری و رشد اصولی آنها سواد محور برنامه ریزی شود تا نحوه زندگی با فناوری سبکی رشد یافته داشته باشد و تکنولوژی ابزاری در خدمت سلامت، امنیت، پیشرفت و موفقیت شود تا در عصر دیجیتال دنیای مجازی سالم و پویا شکل بگیرد.
عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: فضای مجازی با امکانات و ویژگی های متنوع محصول رشد دانش و نگرش محصول پیشرفت فناوری از ابعاد مختلف است و شبکه های اجتماعی مجازی شیوه ای از خدمات و امکانات این محیط هستند.
وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی، امکان و بستری برای تعامل و ارتباط در دنیای مجازی پلتفرمی که به دلیل ساختار متنوع خدمات دهی و گرایشی که افراد به دلایل و اهداف مختلف به این مدل های ارتباطی دارند، توانسته بخش عمده ای از زندگی در دنیای مجازی شود و از جنبه های مختلف علاوه بر خدمات دهی در افکار و رفتار کاربران نیز تاثیر بگذارد و سبب شکل گیری ساختارهای ارتباطی و تعاملی جدیدی شود.
صابری اظهار داشت: سبک های زندگی مجازی بر مبنای فناوری که این دامنه گسترده تأثیر در افراد و همسو با آن تأثیر در ساختارهای اجتماعی توسط پلتفرم هایی با عنوان شبکه های اجتماعی مجازی لازم می دارد که مدیریت همه جانبه آن مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی های سواد محور در جهت ارتقای فرهنگ درست تعامل با شبکه های مجازی ارائه شود؛ مدیریتی آگاهانه از جانب کاربر و مدیریتی جامع تر و موثرتر توسط نهادهای توسعه فضای مجازی.
وی افزود: شبکه های اجتماعی مجازی محیط زندگی مجازی ما هستند امکانی که توسعه فناوری این بستر را برای انسان عصر دیجیتال ایجاد کرده تا از این محصول پیشرفت تکنولوژی هدفمند و مفید بهره ببرد و بتواند زندگی جدیدی در دنیای مجازی با امکانات متنوع داشته باشد.
عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: از این نظر لازم است فرهنگ درستی از ماهیت و کاربرد فناوری، از زندگی با تکنولوژی و زندگی در شبکه های اجتماعی مجازی شکل بگیرد تا نقش و نحوه تعامل ما در فضای مجازی در هر نوع پلتفرم و بستر بر مبنای آگاهی و شناخت باشد.
وی ادامه داد: نقش و نحوه تعامل ما در فضای مجازی بر مبنای تعهد و اخلاق به شیوه ای که هر کاربر دارای سبک زندگی مجازی درستی باشد؛ با سواد فضای مجازی نگرش و شناخت درستی از دنیای مجازی کسب خواهیم کرد و ارتباطات و تعاملات ما سواد محور خواهد شد و خواهیم توانست شبکه های اجتماعی مجازی را برای زندگی مجازی برای توسعه دامنه ارتباط و تعامل و برای رسیدن به هدف و موفقیت آگاهانه انتخاب کنیم و سالم و سازنده در دنیای مجازی به فعالیت بپردازیم.
صابری اظهار داشت: برای ارتقای فرهنگ تعامل با شبکه های اجتماعی و داشتن سبک زندگی مجازی مطلوب دراین نوع بسترها باید نگاه به شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار و پلتفرم ارتباطی و تعاملی صرف به عاملی مؤثر در افکار و رفتار به ابزار تاثیر گذار در شکل گیری فرهنگ زندگی مجازی توسعه یابد.
وی بیان کرد: به دلیل متحول شدن زندگی در عصر دیجیتال و به دلیل تأثیر و کاربرد همه جانبه فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی شبکه های اجتماعی مجازی ارائه دهنده و ترویج دهنده الگوهای تعاملی و ارتباطی شده اند و با تأثیر گذاری بر نگرش و رفتار سبب شکل گیری سبک های زندگی مجازی و فرهنگ های مجازی شده اند که اگر ماهیت و هدف شبکه های مجازی سالم و شناخته شده نباشد و تعامل کاربران ناآگاهانه و بدون هدف مشخص باشد مشارکت در شبکه های اجتماعی مجازی زندگی افراد و ساختارهای جامعه را از ابعاد مختلف تهدید خواهد کرد.
عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: اگر تعامل ناآگانه باشد، همسو با آن سبب ترویج ضد ارزش ها، الگوهای فکری نادرست، اعمال و رفتارهای غیر اخلاقی و بسیار آسیب ها که فرهنگ، پیشرفت، اخلاق و امنیت فرد و جامعه را تهدید خواهد.
وی ادامه داد: از این نظر لازم است که شبکه های اجتماعی به عنوان یک پدیده عصر دیجیتال که می تواند فرهنگ، پیشرفت، امنیت، اخلاق و رفتار را تحت تأثیر قرار دهد، مورد تحلیل و برنامه ریزی قرار گیرد و بر مبنای این نقش مهم و دامنه تأثیر گسترده بسترسازی ارتقای سطح زندگی در شبکه های اجتماعی مجازی صورت بگیرد.این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: شبکه های اجتماعی مجازی با مجموعه ای گسترده از کاربران و محتواهای متنوع و همچنین محیط ارتباطی با قابلیت ها و امکانات مطلوب تبدیل به بستری شده تا افراد در سنین و جایگاه اجتماعی مختلف در این پلتفرم گرایش به مشارکت دارند، محیطی که با توسعه هوشمندسازی و زندگی دیجیتالی تأثیرات و نفوذ گسترده تری پیدا خواهد کرد؛ لذا آمادگی فکری و روانی هر فرد و جامعه ای با این محصول پیشرفت امری لازم و ضروری است.
وی بیان کرد: هر تکنولوژی با داشتن سواد ابزار توسعه و در صورت عدم سواد عامل آسیب و بحران می شود؛ وقتی یادگیری زندگی با تکنولوژی امری ضروری است و استفاده کردن از امکانات و خدمات مجازی در عصر جدید برای مدیریت زندگی لازم است باید آموزش فضای مجازی مبتنی بر ساختارهای استاندارد هدف شود.
عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: آموزش به شیوه ای درست و نتیجه بخش اصولی ترین راه تعامل با دنیای مجازی با شبکه های اجتماعی مجازی است؛ سواد فضای مجازی بهتر و مؤثرتر از هر راهکار می تواند سبب سالم سازی و توسعه امکانات و خدمات مجازی شود.
وی بیان کرد: وقتی جامعه دانش و اخلاق مجازی در آن رشد کند، ظرفیت و توانایی استفاده صحیح از امکانات فضای مجازی را خواهد داشت و می تواند در مسیر پیشرفت و موفقیت از فناوری بهره ببرد .
صابری اظهار داشت: ارتقای سطح سواد مجازی برای داشتن سبک زندگی مجازی درست در شبکه های اجتماعی مجازی امری لازم و ضروری است و غفلت از نقش تأثیر گذار این نوع پلتفرم ها از جنبه های مختلف در افراد و جامعه سبب بحران و ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری می شود.
وی بیان کرد: آسیب ها و معضلاتی که علاوه بر ناسالم کردن محیط مجازی در زندگی واقعی نیز تاثیر می گذارد و محیط جامعه را ناسالم خواهد کرد؛ این امر سبب شکل گیری افکار رفتارهایی مغایر با ارزش های انسانی می شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس، این کارشناس رسانه ادامه داد: از این نظر پلتفرمی با این دامنه گسترده تاثیر در ابعاد مختلف نیازمند مدیریت و سالم سازی است؛ مدیریتی با هدف ارتقای نحوه فعالیت و خدمات دهی شبکه های اجتماعی مجازی و ارتقای سطح سواد تعاملی کاربران برای رسیدن به سبک زندگی درست بر مبنای فناوری مدیریتی که سبب شود هر کاربر با دانش و اخلاق در شبکه های اجتماعی مجازی زندگی کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۶ ب.ظ

دیدگاه


سه − 2 =