برتری یافتن دغدغه‌ های فمینیستی بر نیازهای حقیقی جامعه

برتری یافتن دغدغه‌ های فمینیستی بر نیازهای حقیقی جامعه

گروه فرهنگی:با نگاهی به تاریخ ملل مختلف مظلومیت زن در دوران مختلف و در کلیه جوامع، اعم از کشورهای متمدن و نظام سرمایه داری و سایر نظام ها و حکومت ها به خوبی قابل مشاهده است.
معرفی زن در غرب به عنوان یک ابزار لذت جویی، زن را از رده انسانیت خارج کرد و به صورت کالایی در جهت منافع سوداگران قرار داده است.
حتی در برخی کشورهای اسلامی با ایجاد محدودیت های تنگ نظرانه برای زنان به خاطر نوعی از رسوم و تفکرات قومی و یا برداشت اشتباه از دین، ظلم ها و بی عدالتی های گسترده_ای علیه زنان صورت می گیرد. در این فضای افراط و تفریط، به جرأت می توان اظهار داشت در قرون اخیر، خاصه در قرن حاضر، تنها زن ایرانی به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی توانسته است در مسیر احیای کرامت خود گام بردارد.
امروزه با افزایش دغدغه‌ های زنان و دختران کشورمان همچون ازدواج، ‌‌اشتغال، تحصیل مرخصی زایمان، ‌نبود حمایت یا بیمه‌، افزایش چشمگیر آمار طلاق و در نتیجه بالا رفتن تعداد زنان سرپرست خانوار‌، ‌زنان بدسرپرست، ‌زنان خود سرپرست و حتی بحران ‌هایی نظیر بحران خانواده و بحران مادری و از طرف دیگر، آشکار شدن پرونده های مشکوکی چون، الگوی خانواده سالم برگرفته از دانمارک!، حمایت از زنان روسپی و … که تماماً به معنای انحراف و دور افتادن از اصل اسلام و اندیشه های بنیان گذار انقلاب اسلامی است، بر ضرورت حضور و نقش آفرینی جدی شورای فرهنگی اجتماعی زنان می_افزاید.
در بررسی عملکرد این شورا می توان به اقدامات اثرگذار در جهت رشد شخصیت زن در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و خانوادگی بر مبنای موازین اسلامی اشاره کرد از جمله:
فعالیت اجتماعی زنان به عنوان نیروی اثرگذار در راستای پیشرفت بنیان خانواده و اعتلای جامعه موضوع قابل توجهی است؛ اما در این حیطه شاهد برخی گرایشات و رسوخ نحله ‌های انحرافی هستیم که نه تنها برای رشد و پیشرفت حقیقی جامعه مناسب نیستند، بلکه بساط ابتذال و انحطاط بنیان ‌های جامعه را فراهم می‌ کنند. مواردی که گاهاً با هدف‌ گذاری بیگانگان در کشورها انجام شده و اهداف شوم آنان را برآورده می‌ سازد. در این بین، شورای فرهنگی اجتماعی زنان با توجه به پیوندی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد انقلابی دارد، در زمینه مواجه با آسیب ها و انحرافات احتمالی در حوزه زنان با برخورد انقلابی و آرایش تهاجمی منجر به آشکار شدن پرونده های مشکوک و عقیم ماندن نسخه های سازمان های حقوق بشری برای زنان مسلمان کشورمان شده است.
ابتدا باید پرسید مطالبه حقیقی زن مسلمان چیست؟ آیا حضور در ورزشگاه ها در صدر مطالبات زنان قرار دارد؟ یا قانونی شدن سقط جنین و افزایش سن قانونی ازدواج؟ و فاجعه آمیزتر از همه سروسامان گرفتن زنان روسپی از اولویت زنان مسلمان نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود؟
مسلم است که طرح این مباحث هیچ جایی در اندیشه اسلامی نداشته و گاه با هدف تضعیف اندیشه و نگاه اسلامی خواسته یا ناخواسته توسط برخی از نهادها دنبال می شود.
آنچه امروز به دغدغه زنان جامعه ما تبدیل شده و نیازمند پاسخ گویی سریع و حساب شده است، افزایش سن ازواج است، مسکن زنان بی سرپرست است، رسیدگی به بهداشت جسمی زنان و مشکلات مسکن زنان سرپرست خانوار است. لذا شورای اجتماعی فرهنگی زنان و خانواده با تشخیص صحیح نیازها و مطالبات زنان، به طرح موضوع عدالت جنسیتی در عرصه بین‌الملل، تدوین سند ورزش بانوان، تدوین سند عفاف و حجاب و تهیه مصوبه جمعیت و راهکارهای بیان شده در آن، ارائه طرح‌ های مهمی همچون مشوق ‌های فرزندآوری به خانواده‌ های ایرانی، کاهش ساعت کار زنان شاغل، افزایش قابل توجه مرخصی زایمان و ارائه مشوق‌ های حمایت از ازدواج از جمله کاهش مدت سربازی و افزایش میزان وام ازدواج پرداخته است، که بخشی از آن در حوزه قانون‌ گذاری و اجرا با حمایت مجلس و سایر دستگاه‌ ها موفقیت‌ آمیز بوده و بخشی دیگر به علت برتری یافتن دغدغه_های فمینیستی بر نیازهای حقیقی جامعه کماکان بر زمین مانده است.
آنچه تحت عنوان برنامه های توانمندسازی زنان در ایران مورد استقبال بسیاری از گروه های فمنیستی و نهادهای مجری سیاست های غرب قرار گرفته است در واقع مسیر پیموده شده ای است که خود غرب به خطا بودن آن پی برده است. به گونه ای که امروز در بسیاری از کشورهای غربی شاهد بازگشت به نهاد خانواده و تلاش جهت احیای شخصیت مادرانه زن هستیم. شورا در جهت شفاف سازی این مسئله تلاش گسترده ای را آغاز کرده است. برای مثال معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرشته روح افزا، در نشست تخصصی “اشتغال زنان بایدها و نبایدها” با اشاره به همین مسئله، عنوان کرد: امروز ما در جنگ نرم هستیم چرا امروز ما نظرات غربی ها را درباره اشتغال زنان کپی کرده و به کار می بریم، امروز این مدل اشتغالی که زنان ما دارند در کشورهای غربی وجود ندارد. در کشور سوئد خانمی می تواند طی ۹ سال برای سه فرزند همچون کارمند دولتی از دولت حقوق ثابت دولتی بگیرد، این اختیارات را به مادر می دهند که فرزند خود را به مهد کودک نبرد چرا که می دانند در مهد، کودکان عدم اعتماد به نفس را تجربه کرده و در دوران نوجوانی بزهکار می شوند که هزینه سنگین برای دولت دارد، چرا امروز دولت ما نسخه های غربی منسوخ شده را تقلید می کند، حداقل اگر قرار بر تقلید است از آنچه امروز اتفاق می افتد تقلید کند.
در جهت گسترش نگاه اسلامی به زن و خانواده، توجه به فعالیت در عرصه بین المللی و برنامه ریزی برای توسعه مناسبات فرهنگی با جوانان و نهضت های انقلابی و اسلامی در همه کشورها مورد توجه شورای اجتماعی فرهنگی زنان و خانواده قرار گرفته است. در این زمینه از سابق کارهایی در شورا انجام شده و به طرق مختلفی برای تبادل اطلاعات با هدف شناخت زمینه سازی شده است.
راه اندازی سایت و پایگاه اطلاع رسانی که به صورت شبکه جهانی فعالیت می کند و نسبت به وضعیت زنان ایران اطلاع رسانی صورت می_گیرد. و متعاقبا زمینه برای برقراری ارتباط با زنان مسلمان دیگر فراهم می گردد. در حال حاضر از این طریق ارتباط مفید و خوبی در جهت معرفی فعالیت ها و تبادل نظر ایجاد شده است. همچنین از طریق سازمان هایی که عضو شورا هستند مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزارت امور خارجه و بخش های بین المللی برخی سازمان های دیگر نیز، اجرای برنامه هایی را برای تقویت این روابط مورد توجه قرار گرفته است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


3 + = چهار