نگاهی آماری به منتخبان مردم آذربایجان غربی در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری

نگاهی آماری به منتخبان مردم آذربایجان غربی  در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری

گروه سیاسی: ۱۵ منتخب مردم آذربایجان_غربی در ۲ مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری پس از ماه ها فعالیت در بخش های مختلف معرفی شدند که نگاهی آماری به این منتخبان بسیار قابل توجه است. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در روز ۱۱ اسفند امسال در حوزه های انتخابیه ۱۰ گانه آذربایجان غربی برگزار شد و صدها هزار نفر از مردم این استان پای صندوق های رای رفتند تا افراد موردنظر خود را بر روی برگه های رای بنویسند.
در این انتخابات ۱۵ نفر شامل ۱۲ نفر برای حضور در مجلس شورای اسلامی و سه نفر برای حضور در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شدند و آذربایجان غربی جزو استان هایی بود که در هیچ کدام از حوزه ها، به دور دوم نکشید و همه منتخبان در دور نخست به مجلس راه یافتند.
حاکم ممکان، شهین جهانگیری و سید سلمان ذاکر در ارومیه، محمدقسیم عثمانی در بوکان، کمال حسین پور در حوزه پیرانشهر – سردشت – میرآباد، عادل نجف‌زاده در حوزه خوی – چایپاره، یعقوب رضازاده در سلماس، حجت الاسلام محمد میرزایی در شاهین دژ – تکاب، عمر علیپور در ماکو – شوط – پلدشت – چالدران، سلام ستوده در مهاباد، علی احمدی در میاندوآب – چهاربرج – باروق و عبدالکریم حسین زاده در نقده – اشنویه بیشترین آرا را به دست آوردند.
از این تعداد، چهار نفر شامل سیدسلمان ذاکر از حوزه ارومیه، کمال حسین پور از حوزه پیرانشهر – سردشت – میرآباد، عادل نجف زاده از حوزه خوی – چایپاره و یعقوب رضازاده از حوزه سلماس در مجلس یازدهم نیز نماینده مردم حوزه های انتخابیه خود هستند و چهار سال دیگر نمایندگی آنان با اعتماد مردم استان تمدید شد؛ ضمن اینکه ۲ نفر از آنان شامل محمدقسیم عثمانی از حوزه بوکان و عبدالکریم حسین زاده از حوزه نقده – اشنویه سابقه نمایندگی در دوره های پیشین را داشته اند.
از ۱۲ نفر راه یافته به مجلس دوازدهم از حوزه های انتخابیه آذربایجان غربی، ۶ نفر از نمایندگان جدیدالورود هستند که از پنج حوزه انتخابیه متفاوت راهی مجلس شده اند. ( ارومیه ۲ نماینده جدیدالورود)
همچنین از ۱۲ نماینده منتخب آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، ۱۱ نفر مرد و یک نفر زن هستند که این امر فقط در مجالس پنجم و ششم تکرار شده بود و در مجلس دوازدهم دوباره یک زن از آذربایجان غربی ( شهر ارومیه ) به مجلس شورای اسلامی راه می یابد.
همچنین از این تعداد، ۲ نفر روحانی است که شامل حجت الاسلام ذاکر منتخب مردم ارومیه وحجت الاسلام میرازیی منتخب مردم شاهین دژ و تکاب است.
آذربایجان غربی در مجالس مختلف نمایندگان روحانی داشته که از جمله آنها حضور نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، حجت الاسلام غلامرضا حسنی در مجلس اول، حجت الاسلام هاشم حجازی فر در مجالس اول، دوم، سوم و هفتم، حجت الاسلام روح الله بیگی در مجلس نهم و همچنین حجت الاسلام ذاکر در مجالس هشتم و یازدهم اشاره کرد.
در خصوص گرایش منتخبان نیز باید گفت که پنج تن از آنان مستقل بوده و علاوه بر چهار چهره اصولگرا، سه نفر نیز گرایش اصلاح طلبی دارند که در این دوره از انتخابات به مجلس دوازدهم راه یافته اند.
درخصوص مدارک تحصیلی راه یافتگان به بهارستان از آذربایجان غربی باید گفت که هشت تن از آنان، مدرک کارشناسی ارشد داشته و چهار تن نیز دکترا دارند؛ البته برخی از آنان هم در حال گذراندن دوره دکترا هستند.
۲ تن از راه یافتگان به مجلس دوازدهم از استان در رشته مدیریت و ۲ تن دیگر در رشته حقوق درس خوانده اند؛ رشته های فلسفه، فقه و اصول، حسابداری، زمین شناسی، جغرافیا، ادبیات و علوم اجتماعی دیگر رشته هایی است که منتخبان این دوره از آنها فارغ التحصیل شده اند.
درخصوص سن راه یافتگان از آذربایجان غربی به بهارستان در دوره دوازدهم باید گفت که متوسط سن آنان به ۵۰ سال می رسد؛ در حالی که مسن ترین آنها یعقوب رضازاده منتخب مردم سلماس و علی احمدی منتخب مردم میاندوآب با ۶۱ سال سن بوده و جوان ترین آنها نیز کمال حسین پور متولد سال ۱۳۶۴ است.
مجلس خبرگان رهبری
آذربایجان غربی همچنین سه نماینده مجلس خبرگان رهبری را شناخت؛ آیت الله سیدعلی اکبر قریشی، حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز و حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بیاتی سه نماینده ای بودند که از بین چهار کاندیدا به مجلس ششم خبرگان راه یافتند.
آیت الله سیدعلی اکبر قریشی از همان دوره اول، نمایندگی مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری را داراست و یکی از با سابقه های این مجلس به شمار می رود؛ او در این دوره یکی از کاندیداهای جامعه مدرسین در این استان بود.
حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نیز دیگر منتخب مردم آذربایجان غربی بود که از دوره چهارم تاکنون به عنوان منتخب استان در مجلس خبرگان حضور دارد؛ او نیز دیگر کاندیدای جامعه مدرسین در آذربایجان غربی به شمار می رفت.
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بیاتی، سومین کاندیدای منتخب مردم آذربایجان غربی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری بود که برای نخستین بار به عضویت این مجلس درمی آید؛ او رییس دانشگاه عدالت و گرایش اصولگرایی دارد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،آیت الله قریشی به عنوان یکی از باسابقه ترین نمایندگان مجلس خبرگان رهبری متولد سال ۱۳۰۷ است؛ حجت الاسلام والمسلمین دیرباز متولد سال ۱۳۳۸ و حجت الاسلام والمسلمین بیاتی متولد سال ۱۳۶۱ است؛ با توجه به این امر، متوسط سن اعضای مجلس خبرگان از آذربایجان غربی ۶۶ سال برآورد می شود.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


9 × = پنجاه چهار