نوشتن عرق ریزان روح است

نوشتن عرق ریزان روح است

علی رزم آرای
گروه فرهنگی:نوشتن از مقوله ادبیات خواه به هر دلیل و به هر مناسبت، نوشتن از خلقت در حوزه انسانی است. ادبیات ریشه و پایه خلاقیت های کلامی و هنری انسان از دیرباز تاکنون بوده وهست!
ذات خلاقانه ادبیات در هر گوشه آن چه داستان، چه شعر، چه ترجمه و غیره به دلیل حرکت در مسیر آفرینش برای نخستین بار ادبیات را متضمن اخلاق انسانی و پایبندی به اصول انسانی با هر گستره و تنوعی از حیث اجتماعات گوناگون انسانی می¬کند. آفرینش امری است که به اعتبار نو بودن با خود پاکیزگی و بالندگی به همراه دارد.
موضوعیت گفتگوی زیر با نویسنده پرتوان عرصه قلم استان و ارومیه حول محور موضوع سرقت ادبی از اثر وی و انتشار آن در مرکز کشور هم به این دیدگاه باز می¬گردد: آفرینش امری است که به اعتبار نو بودن با خود پاکیزگی و بالندگی به همراه دارد و در مقابل سرقت، رکود و خسران! زهرا کریم زادگان از نویسندگان و شاعران توانمند استان وشهرستان ارومیه و نیز مسئول انجمن¬های بسیج هنرمندان استان آذربایجان_غربی، عضو شورای هیئت تحریریه سپاه شهداء، عضو شورای نویسندگان گنگره ۱۲۰۰۰ شهید،عضو شورای شعراء و نویسندگان حوزه هنری و با آثاری چون کتاب پرواز تا اوج (زندگینامه شهید سنگی)، مجموعه داستان دفاع مقدس ساقه¬های استخوانی، داستان بلند اشک¬های بی¬صدا، مجموعه شعردفاع مقدس (دلمویه¬های غربت)، زندگینامه شهدای هنرمند آ.غ (تکلم خاموشی)، نویسنده ده¬ها مقاله و چاپ در جراید کشور و عناوین جشنواره¬ای در جشنواره های کشوری و استانی همچون نفر اول شعر جیرفت و دریافت لوح از دست وزیر اسبق جناب دکتر حسینی، تجلیل و تکریم به عنوان اولین بانوی دفاع مقدس نویس آ. غ به دست مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان و عنواین برتر زیر:
نفر اول داستان جشنواره وقف چشمه جاریست ۸۹،نفر اول داستان جشنواره وقف چشمه جاریست ۹۰ ،نفر اول قطعه ادبی جشنواره وقف چشمه جاریست ۹۰ ،نفر اول داستان جشنواره نسلی از آفتاب حوزه هنری ۹۰،تجلیل در داستان جشواره نسلی از آفتاب حوزه هنری ۹۱،نفر سوم خاطره نویسی حفظ آثار ۹۰، نفر برگزیده قطعه ادبی نقطه عطف کرمان ۹۰،نفر برگزیده داستان طنز سنندج ۹۱،تقدیر شده در جشنواره شعر یادمان ولایت ۹۲،تقدیر شده در شعر آئینی نون والقلم ۹۰
- دیدگاه شما نسبت به مقوله دفاع مقدس از خلال آثارتان پیداست. ضمن معرفی رمان مستند»پرواز تا اوج« اززمینه فعالیت قلمی خود یعنی عرصه دفاع¬مقدس بگویید:پرواز تا اوج زندگینامه¬ی داستانی شهید رضا سنگی است که به سفارش ستاد کنگره سرداران و دوازد هزار شهید استان آذربایجان¬غربی توسط بنده به رشته تحریر درآمده و سال نود و یک منتشر شده است. می¬توانم به جرات بگویم که قلب طپنده اندیشه من، کلمه مقدس شهید و مقوله دفاع¬مقدس است. ادبیات دفاع مقدس بازتاب غرور ملت ایران است که با شجاعت و باوری عمیق این ژانر را با محوریت عاشورا خلق کردند. و بار سنگینی است بر دوش من و تو که ادعای اصحاب قلم را داریم. مطالبه حضرت آقا نیز توجه به این ادبیات تا وقتی که فرصت¬ها از دست نرفته و فراموش نشده است.
– اخیرا اثر مشابهی نیز در قالب رمان با موضوع زندگی هنرمند شهید رضاسنگی با عنوان» عاشیق رضای عاشق« به قلم نصرت ا… قادری در تهران منتشر شده است. ارتباط این اثر با کتاب شما: بله! صد درصد کتاب آقای دکتر نصراله قادری مستقیم و غیرمستقیم از لحاظ فرم و محتوا برداشت از کتاب پرواز تا اوج تالیف بنده است.
-تأثیرپذیری اثر مذکور از آقای قادری از کتاب شما و موارد آن:کتاب بنده از نظر تاریخ انتشار متقدم است. بنا به درخواست سازمان بسیج هنرمندان تهران، فایل ورد کتاب پرواز تا اوج را از طریق پست الکترونیکی (ایمیل) در اختیار این سازمان گذاشتم و آنها نیز در اختیار آقای نصراله قادری می¬گذارند. آقای قادری قبل از این که بنده رمان عاشیق رضای عاشق را رویت نمایم طی سفری که به ارومیه داشتند گفتند که من رمان شما را جهت ممانعت از تأثیرپذیری بعد اتمام رمان خودم خواندم. در حالی که این ادعایی بیش نیست. رمان پرواز تا اوج جز مواردی، تماما تخیلی است و همه وقایع و حوادث زایده فکر و اندیشه شخص بنده است. ایشان حتی زحمت عوض کردن اسم ها را هم به خودشان ندادند!!
- این تأثیرات می تواند فقط برداشتی غیرمستقیم از کتاب شما باشد یا… خیر! ایشان مستقیم و غیرمستقیم، از لحاظ فرم و محتوا کپی برداری کردند. آقای قادری در مصاحبه¬ای که با دریچه هنر انجام داده¬اند در اشاره به موضوع رمان خودشان یعنی رمان عاشیق رضای عاشق، عنوان کرده¬اند که این رمان تخیلی است و من برای اولین بار با خانواده شهید سنگی در رونمایی روبرو شدم!! جالب توجه اینجاست که اسامی وقایع هم مشترکاً تخیلی است!!
-با این همه تأثیر و تأثری که رمان» عاشیق رضای عاشق« از کتاب شما یعنی» پرواز تا اوج« دارد، حتماً نام و یادی از شما در مقدمه رمان مذکور از جهت حفظ حقوق مادی و معنوی اثر شما انجام شده است:
خیر! ایشان بدون توجه به حقوق مادی و معنوی و بدون کسب اجازه این کار را انجام دادند!!
-این تأثیرات و تأثرات سرقت ادبی است:صدرصد سرقت ادبی است و توهین به مقوله دفاع مقدس!
- گویا اقداماتی هم جهت احقاق حق خود از مسیرهای قانونی و اداری انجام داده¬اید ونتایج حاصل شده¬: بنده شکایتنامه¬ای را تنظیم کرده و موارد را به شکل مستند به سازمان بسیج هنرمندان تهران ارسال کردم که تاکنون اقدام جدی در این خصوص ندیدم.
- گویا در این خصوص کار کارشناسی هم انجام شده¬است این کار کارشناسی حد اثبات کننده انجام سرقت ادبی از کتاب شما هست:بنده اولین بار که رمان عاشیق رضای عاشق را دیدم با اینکه شوکه شده بودم اما در این خصوص احساسی برخورد نکردم. چون قضاوت کار بسیار خطیر و دشواری است. دو کتاب را سپردم دست کارشناس این امر. ایشان نیز بی¬طرفانه و مستند قضاوت کردند.
- شما از مسئولین امر در جهت رسیدگی به این موضوع طبیعتاً انتظاراتی دارید: بله! منتظرم که پاسخ مناسبی دریافت کنم. در غیر این صورت از راه قانونی اقدام خواهم نمود.
- پیشنهاد شما پیرامون جلوگیری از چنین اقداماتی که خواسته و یاناخواسته نسبت به آثار مختلف ادبی انجام می¬گیرد( به ویژه در عرصه آثار دفاع مقدس و انقلاب¬اسلامی): نوشتن، عرق ریزان روح است نگذارند رنجی که خالق یک اثر متحمل می شود تا اثرش خلق شود به آسانی با سرقت ادبی پایمال شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۳ ق.ظ

۲ نظر

نظر -49 - 0 از 2اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. 0

    ۰

    نصرالله قادری ۱۳۹۵٫۰۶٫۰۹ در ۴:۳۰ ق.ظ
    به نام خداوند قلم،زیبایی وعشق
    من نصرالله قادری هستم.سارق بیشرم ادبی از بک نویسنده بسیار مشهور.از افرینشگر سترگ تقاضا دارم حتما نامه ایی را که به بسیج داده اییدمنتشر بفرمایید.نام ان کارشناس محترم راهم اعلام فرمایید.وبعد یک صفحه از شاهکار خودتان ویک صفحه از رمان این سارق بیشرم را هم کنار هم ارایه فرمایید بعد من به طور فاجعه امیزی رسوا میشوم.بزرگوار این گناه من نیست که شاهکار شما دیده نشده است.اما انهایی که این سارق بیشرم را میشناسند واثار دیگرش را خوانده اند میدانند که این بیشرم سارقی حرفه ایی است.وسر سوزن هوشی دارد که در سرقتهایش رد پایی به این درشتی از خود به جا نگذارد.فقط اگر ان نامه شاهکار شما که بی پاسخ مانده منتشر شود،فقط همان نامه کفایت میکند که این سارق از شرم هاراگیری کند.(عنایت دارید که حتی شیئه خودکشی من هم سرقتی است.)در انجا”فرم”و”محتوا”مشخص است.من از شما بسیار سه پاس گزارم!!! که این بیشرم را رسوا نمودید.
    گر بدی گفت حسودی ورفیقی رنجید
    گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
    حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او
    ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم.

  2. 0

    سلام
    مدیر محترم وگرانقدر امید که سبز بمانید تا دیر.این حقیر در ارتباط با گفتگویمویسنده محترمتان مطلبی ارایه دادم.اگر مقبول افتاد واهل تعامل هستید تایید بفرمایید.اگر تایید فرمودید”الحمدالله
    ” واگر نه”الله اکبر” واین بعنی خدا بزرگ است.
    سه پاس

    .

نظر -49 - 0 از 2اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


− 5 = یک