اختصاصي آرازآذربايجان//

شب شعر زلال غدیر در ارومیه برگزار شد

شب شعر زلال غدیر در ارومیه برگزار شد

گروه گزارش: شب شعری به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم با حضور شعرا، مسئولان و امام جمعه ارومیه در حیاط مصلای این شهر برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم ادبی – آیینی، فرمانده سپاه ناحیه ارومیه طی سخنانی با گرامیداشت یاد رییس جمهور و نخست وزیر شهید جمهوری اسلامی ایران شهیدان رجایی و باهنر، گفت: شاعران متعهد ما در ۴۰ سال گذشته ارزشهای نظام بخصوص ارزش شهادت را به زبان شعر و هنر ماندگار کرده اند.
سرهنگ کریم علی نژاد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، افزود: شاعران متعهد نمی توانند بی مسئولیت باشند، شاعر انقلاب و مردم باید مسئولیت پذیر باشد و شاعران متعهد انقلاب اسلامی هیچگاه بی طرف و خنثی نبوده اند.
وی تاکید کرد: شاعران متعهد انقلاب رسالت یک مجاهد متفکر و هنرمند را بر دوش خود حمل کرده اند و با سرودن شعر در ستایش رشادتهای شهیدان، علیه شیاطین و مستکبران و دشمنان اسلام و انقلاب، موضع اتقلابی و حماسی داشته اند.
سرهنگ علی نژاد با تشکر از حضور امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و شرکت شاعران در شب شعر زلال غدیر، از تلاشهای دست اندرکاران این مراسم، تقدیر کرد.
در ادامه مراسم امام جمعه ارومیه نیز طی بیاناتی، نقش شاعران متعهد و مسلمان را در ماندگاری و نشر پیام اصلی حادثه تاریخی و اعتقادی غدیر مهم و اساسی برشمرد و افزود: خدمت به اهل بیت (ع) با هنر به ویژه هنر شعر توفیقی بزرگ است که نصیب شاعران شده است و باید قدر این توفیق و نعمت را بدانند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی با اشاره به واقعه غیر قابل انکار و تاریخی غدیر در ۱۸ ماه ذیحجه سال دهم هجری، گفت: شعر غدیر از همان روز واقعه غدیر و بعد از تعیین علی بن ابی طالب به رهبری مسلمانان به امر خدا و توسط پیامبر (ص)، شروع شد و بلافاصله “حسان بن ثابت” شاعر پیامبر؛ به امر آن حضرت در بین جماعت به پا خاست و موضوع تعیین علی (ع) به مقام امامت مسلمین و جانشینی و خلافت پیغمبر (ص) را به نظم کشید و شعری سرود و برای حاضران در غدیر با صدای بلندی قرائت کرد که این شعر در تاریخ مانده است.
بنابر این شاعران مسلمان از اول در نشر فرهنگ غدیر نقش اساسی دارند و اشعار غدیریه در طول تاریخ اسلام و مکتب تشیع تبدیل به یک جریان نیرومند تاریخی – ادبی – اعتقادی شده که کتاب الغدیر علامه امینی در این موضوع پژوهشی علمی دارد.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی با بیان این مطلب که پیام اصلی غدیر در تاریخ اسلام، تعیین امیر مومنان علی (ع) به رهبری امت اسلامی است، گفت: اگر رهبری در دین یا قانون اجتناعی نباشد آن دین و آن قانون ناقص است، برای همین حکمت الهی اقتضا می کرد که تکلیف رهبری جامعه اسلامی بعد از پیامبر در زمان خود آن حضرت تعیین و روشن گردد که در روز غدیر این حقیقت به صورت آشکار روشن شد و مردم با علی (ع) به عنوان رهبر مسلمین و جانشین پیامبر بیعت کردند.
قریشی تاکید کرد: شایسته است شاعران امروز، احادیث پیامبر (ص) در فضایل علی (ع) را ببینند و آنها را به زبان شعر بیان نمایند چرا که مطالعه فضایل علی (ع)، نوشتن مطلب و سرودن شعر در این موضوع و شنیدن و گوش دادن به آن، بسیار ارزشمند است و پاداش دنیوی و اجر آخروی دارد و توفیقات شاعران و نویسندگان را بیشتر می کند.گفتنی است در این مراسم نزدیک به ۲۰ نفر از شاعران اشعار خود را به زبان فارسی و ترکی در موضوع غدیر و فضایل و ستایش علی (ع) قرائت کردند از جمله: سید حیدرعلی آران، سید مجتبی موسوی “نعیم”، سید تیمور جامعی، میر شاهین هاشمی، سید رامین هاشمی، محمد میلانی، علی محمدیان، علی صلاحلو، غلامعلی کریمی، کامران امیری، علی شجاع، تبسم شدتی، مهدیس نجفی (شاعره خردسال)، فضه جوادی، سهیلا پارسایی مهر، امین گنج پرور، مهدی پاکرو، کاظم قاسمی و مصطفی قلیزاده علیار.
همچنین از شاعران سادات از سوی امام جمعه و دفتر بنیاد بین المللی غدیر، تجلیل شد که برای اولین بار در ارومیه این اتفاق افتاد.
در بخشی از مراسم از کتاب شعر آیینی “حضرت نوکر” اثر محمد میلانی شاعر ارومیه ای رونمایی به عمل آمد و امام جمعه ارومیه با هدیه نقدی به عنوان تبرک عید غدیر از همه شاعران حاضر در مراسم تجلیل کرد.
شایان ذکر است مراسم شب شعر “زلال غدیر” از سوی دفتر بنیاد بین المللی غدیر در استان آذربایجان غربی، با مشارکت دفتر امام جمعه، سپاه ارومیه و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان سه شنبه شب ۹۷/۶/۶ در حیاط مصلای امام خمینی ارومیه با حضور بیش از ۵۰ شاعر برپا گردید و حجت الاسلام سید هادی ابراهیمی مسئول دفتر بیناد غدیر در استان، دکتر خدایاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد، احد هوشمند رییس حوزه هنری استان، حجت الاسلام نوروزنژاد از مسئولان دفتر امام جمعه و حجت الاسلام سید مرتضی غیبی مسئول نمایندگی ولی فقیه در تعاون شهر و روستا و تعدادی از اهل رسانه به ویژه همکاران صدا و سیما حضور داشتند.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۹:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 18