نقدی بر فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو

نقدی بر فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو

کمال الدین نیک رفتار خیابانی
گروه اقتصادی: کتابچه ای حاوی فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو توسط سازمان منطقه آزاد ماکو منتشر شد. به گزارش آراز آذربایجان ،این فرصت های سرمایه گذاری در ۴ بخش لجستیک و تجارت- صنعت و معدن- کشاورزی و گردشگری با معرفی ۵۰ طرح پیشنهادی منتشر شده است. در کتابچه منتشر شده بخش لجستیک و تجارت با ۱۰ طرح- کشاورزی با ۱۰ طرح- صنعت و معدن با ۱۸ طرح و گردشگری با ۱۲ طرح معرفی شده اند. در بین طرح های پیشنهادی می توان به طرح های قابل اعتنایی نظیر احداث مرکز لجستیکی مرزی پلدشت با مساحت ۵۰ هزار متر مربع- احداث مرکز لجستیکی مرزی بازرگان با مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع- احداث گلخانه و مراکز پرورش ماهی در حاشیه ارس- تاسیس واحد تولیدی پلی استال – کامپاند و مستربچ- تولیدی مواد غذایی و پوشاک- تاسیس واحد تولید مس کاتد- تولید سیم و کابل- خمیر کاغذ- شیشه- احداث رستوران بام ماکو و پل معلق اشاره کرد.ارائه طرح های پیشنهادی فرصت های سرمایه گذاری در راستای شفاف سازی و جذب سرمایه گذاران در نوع خود قابل اقدامی قابل تقدیر هست اما نیاز به نقد و کار بیشتر می باشد.
نقدی بر فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو
کتابچه حاوی فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو دارای ایرادات اساسی با نبود شناسنامه و مکان چاپ می باشد. روال کار این هست که روابط عمومی منتشر کننده چنین موارد تبلیغاتی بوده و مشخصات همکاران و طراحان و حتی چاپخانه در آن ذکر شود که منطقه آزاد همانطوریکه از نامش مشخص شده نیازی به این موارد ندیده و بدون رعایت قوانین اولیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنرا منتشر کرده است.
خارج از محتوا و شکل اطلاع رسانی فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو، مدیران این منطقه مشخص نکرده اند که چگونه و از چه راه هایی برای جذب سرمایه گذاران به منطقه اقدام خواهند کرد.
در این مورد سئوالات متعددی مطرح می شود که عبارتند از:
این فرصت های سرمایه گذاری در کجا و چه زمانی و برای چه کسانی مطرح می شوند؟
با توجه به اینکه منطقه آزاد ماکو در همسایگی ترکیه واقع شده و این کتابچه به زبان فارسی منتشر شده آیا نمی توان از سرمایه گذاران کشور ترکیه نیز برای مشارکت در این پروژه ها دعوت نمود؟حجم بالایی از پروژه های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف و با میلیاردها ریال سرمایه مورد نیاز هست، چه مکانیسم هایی برای جذب این همه سرمایه اندیشیده شده است؟
آیا طرح های مهم و استراتژیک نظیر احداث مرکز لجستیکی مرزی پلدشت با مساحت ۵۰ هزار متر مربع و احداث مرکز لجستیکی مرزی بازرگان با مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع که در مناطق مرزی می باشند را می توان به سرمایه گذاران ارائه کرد؟ چون تا جایی که بنده اطلاع دارم این موارد باید توسط خود دولت ساخته شود.آیا بعد از تاسیس واحدهای صنعتی و معدنی پیشنهادی، برای صادرات و بازارهای هدف این محصولات تولیدی در کشور ترکیه تحقیق و مطالعه و نیازسنجی شده است یا تمامی تولیدات برای مصارف داخلی در نظر گرفته شده است؟
و سئوالاتی دیگر و مربوط به جزئیات که از حوصله این نوشته دور می باشد.
پیشنهاداتی برای علاقمندان به جذب سرمایه_گذار در منطقه آزاد ماکو
اینکه ما علاقمند به جذب سرمایه گذار به منطقه آزاد ماکو هستیم، فی نفسه اقدامی مناسب و قابل تقدیر می باشد اما کافی نیست. در ادامه نوشته پیشنهاداتی برای تسریع و اصلاح روند کاری به منطقه آزاد پیشنهاد می گردد هر چند می دانم که مدیران منطقه علاقه ای به خواندن و استفاده از نظرات دیگران نداشته و خود را همه چیز دان می دانند!
نقطه شروع ارتباط و جذب سرمایه گذاران به تجربه و تحقیق خود منطقه ماکو و سپس مرکز استان یعنی ارومیه می باشد. اما متاسفانه مدیران منطقه آزاد ماکو چند سالی هست که دفترشان در ارومیه را تعطیل کرده اند و لذا بنظر میرسد برای ارتباط با سرمایه گذاران ابتدا از مرکز استان فعالیت ها شروع شده و از طریق دفتر پیگیری شود.
مورد بعدی برگزاری همایش ها و نمایشگاه هایی برای معرفی توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری در شهرهای هدف برای جذب سرمایه گذاران باشد که اینکار می تواند در ماکو شروع شده و سپس در شهرهای ارومیه- تبریز- تهران و در ادامه شهرهای مهم ترکیه ادامه یابد. اینکه تیمی مجرب برای ارتباط و جذب سرمایه گذاران داشته باشیم نیز اهمیت دارد. در چنین گروهی بایستی از متخصصان اقتصاد- بازاریابی- روابط عمومی- رسانه و متخصصان اقناع استفاده کرد. تقویت روابط عمومی منطقه آزاد ماکو با توجه به ماموریت های جدید منطقه نیز اهمیت دارد. در حال حاضر اخبار فعالیت های منطقه آزاد ماکو بصورت موردی و هر از چندی منتشر می شود که این ضعف رسانه ای حداقل در سطح ارتباط با رسانه های استانی بایستی برطرف گردد.
تاکید بر روی مزیت های منطقه آزاد ماکو مورد دیگری هست که بنظر می آید در اقناع سرمایه گذاران می تواند نقش مهمی را داشته باشد. شفاف سازی و اطلاع رسانی مداوم از نتایج طرح های پیشنهادی و عاقبت آنها نیز جزو موارد مهمی هست که توصیه می شود بصورت مداوم از سوی منطقه آزاد ارس انجام پذیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 5