آغاز عملیات کاشت در انبار گندم آذربایجان‌غربی/ ۷۵ هزار هکتار زیر کشت رفت

آغاز عملیات کاشت در انبار گندم آذربایجان‌غربی/ ۷۵ هزار هکتار زیر کشت رفت

آرازآذربایجان،مدیر جهادکشاورزی بوکان با اشاره به شروع کشت پاییزه گندم در مزارع این شهرستان که به علت تولید قابل توجه به انبار گندم آذربایجان غربی مشهور است، گفت: امسال در بیش از ۷۵ هزار هکتار از مزارع بوکان عملیات کشت صورت می گیرد که از این مقدار ۶۵ هزار هکتار در مزارع دیم و ۱۰ هزار هکتار در مزارع آبی است.
انور امینی خواه با بیان اینکه امسال باتوجه به پیش‌بینی بارش پاییزی در نیمه دوم مهر ماه کشت گندم کمی زودتر از سال های قبل در این شهرستان آغاز شده است، افزود: کشاورزان این شهرستان هر سال از ۱۵ مهر کشت گندم را در مزارع آغاز کرده و این روند تا اواسط آبان و شروع فصل بارش‌های پاییزی تداوم دارد.
وی اضافه کرد: قبل از شروع فصل کشت بیش از چهار هزار و ۶۰۰ تُن انواع بذر گندم مرغوب بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد و در ضمن ۶ مرکز بوجاری گندم برای ضدعفونی و بوجاری گندم خودمصرفی کشاورزان فعالیت خود را از شهریور ماه شروع کردند.
مدیر جهادکشاورزی بوکان اظهار کرد: سال گذشته در مجموع بیش از ۷۵ هزار هکتار از مزارع بوکان به کشت گندم اختصاص داده شده و بیش از ۱۴۵ هزار تُن گندم در این شهرستان برداشت شد که این مقدار براشت تاکنون بی‌سابقه بوده است.
امینی خواه ادامه داد: در سال زراعی گذشته در مجموع بیش از ۷۵ هزار تن مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد که تاکنون بخش زیادی از مطالبه کشاورزان پرداخت شده و قرار است تمامی مطالبه گندمکاران تا پایان مهر ماه جاری پرداخت شود.
وی گفت: هم اکنون پنج هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع تراکتور و ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه کارنده گندم در این شهرستان برای کشت پاییزه گندم فعالیت می کنند که از این تعداد، ۴۳۰ دستگاه از نوع کاشت مستقیم (کشاورزی حفاظتی ) هستند.
وی با توصیه به کشاورزان مبنی بر استفاده از انواع کود بر اساس نیاز زمین کشاورزی خود افزود: برای کشت پاییزه امسال ۳۳۰ هزار تُن انواع کود شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم در اختیار کشاورزان این شهرستان قرار گرفته است.
مدیر جهادکشاورزی بوکان در خصوص تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه نیز اظهار کرد: امسال در مجموع ۱۱ میلیون لیتر سوخت مورد نیاز در بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.
امینی خواه با اشاره به مبارزه با آفت سن و علف هرز در مزارع این شهرستان اضافه کرد: سال زراعی گذشته در مجموع ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان علیه آفت سن مادر، ۲۰ هزار هکتار علیه پوره سن و ۴۰ هزار هکتار به منظور حذف علف هرز سمپاشی شد.
کشت گندم در بوکان هر سال از ۱۵ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد و برداشت آن هم از اوایل تیرماه سال بعد شروع و تا مرداد ماه ادامه می یابد.
سال زراعی از اول مهر هر سال آغاز و به پایان شهریور سال آینده موکول می‌شود.
بوکان دارای ۱۱۰ هزار هکتار زمین مستعد زراعی و باغی و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، کلزا، جو و چغندرقند است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


9 × = بیست هفت