اختصاصي آراز آذربايجان//

مومنی که جان برسرعهد الست نهاد

مومنی که جان برسرعهد الست نهاد

زهرا فروتن
قسمت دوم
گروه ایثاروشهادت: دادستان شهید خوی ، در عین کمک به زندانیان غیر عمدی و مالی ، با خانواده آنان نیز بسیار رئوف و مهربان بود . برای خیلی ها وام ، وسایل زندگی ، زمینه کار و حتی خانه و سرپناه فراهم می کرد و از گرفتاری و مشکلات نجات می داد .
این شهید عزیز با همکاران خود در دادگستری نیز بسیار مهربان بود و همواره برای رفع مشکلات آنان تلاش می کرد . وی با پیگیری های مستمر خود ، احداث خانه های سازمانی این پرسنل زحمتکش را در واپسین لحظات عمر شریفش به پایان رساند که به خاطر زحماتش ، بعد از شهادتش این مجتمع با نام ” شهید حاجی قلیزاده ” مزین شد.
به گفته همسایگان شهید ، این مرد بزرگ در همه کارهای خیر ، پیشتاز و پیشقدم بود . به طوری که برای تجدید بنای مسجد محل سر از پا نمی شناخت و در جزئی ترین کارهایش نظارت داشت .
روحیه کار و خدمت با تمام وجودش عجین شده بود . این مرد الهی و ولایی یکپارچه شور و خدمت و مهرورزی بود . به گفته مادر بزرگوارش او با همه رئوف و مهربان بود و هرگز گرفتاری و ناراحتی کسی را نمی توانست تحمل کند .
” چه زیبا گفت همسر داغدارش به معاون اول محترم قوه قضائیه که همسرش فقط دادستان نبود بلکه او مدعی العموم شهر و مردمش بود .
وی در تمام زمینه ها برای روسای ادارات ، مشاوری امین و صدیق بود و آثار خدمات عمومی در کمک فکری به مدیران در ساختن زیربنای ترمینال شهر و … بخصوص در ایجاد مراکز علمی و دانشگاهی قابل توجه است .
این شهید بزرگوار با وجود حجم کاری فراوان [ به عنوان مدرس مدعو] در دانشگاه آزاد و پیام نور برای دانشجویان رشته حقوق تدریس می کرد و هدفش تربیت و آموزش نسل جوان متعهد و متخصص با کرامت های اسلامی و انسانی و معنوی بود” . او همواره اطرافیان و دانشجویان خود را به پاکی ، عدالت ، صداقت و محبت دعوت می نمود .
به گفته مادر بزرگوارش ، این مرد الهی ، موکدا به خانواده اش سپرده بود که از هیچکس و با هر عنوانی هدیه ای را نپذیرند وحتی در یک مورد مادر خود را وادار کرده بود که سوغاتی حج راکه همسایه آورده بود ، پس بدهد .
دادستان شهید ، خود رزمنده هشت سال دفاع مقدس و برادر شهید بود .بنده ( نگارنده) ، به خاطر مسئولیتم در دانشگاه به عنوان رئیس اسبق دانشگاه پیام نور خوی ، شناخت خوبی از این مرد خدا داشتم و از نزدیک با شخصیت و ویژگی های اخلاقی و خدمات ارزنده ایشان آشنا بودم . مردمی بودن و روحیه خدمتگزاری ، در رفتار و شخصیت وجودی آن شهید والا مقام موج می زد کارهایی که انجام می داد و خدماتش همه بی_ریا و از سر اخلاص بود و رنگ و بوی خدایی داشت .
در رابطه با دانشگاه نیز همکاری و حمایت های بی دریغ شان صرفا برای خدا بود و من بسیاری از حمایت های نهانی ایشان را از زبان دیگران می شنیدم .
با وجود مشغله بسیاری که داشتند ، بعد از انتخاب بنده به عنوان رئیس دانشگاه پیام نورخوی ، ضمن ارسال پیام تبریک ، تلفنی جهت هرگونه حمایت و همکاری با دانشگاه اعلام آمادگی نمودند و در عمل نیز آن را اثبات کردند .
هرگاه مشکلی برای طرح ها و برنامه های دانشگاه پیش می آمد ، با ایشان تماس می گرفتم و مساله را مطرح می کردم و بلافاصله شاهد اقدام عملی آن بزرگوار بودم
ارتباط استاد و دادستان شهید حاجی قلیزاده با دانشجویان رشته حقوق بسیار گرم و صمیمانه بود و تاثیر شخصیت آن بزرگوار به قدری برای دانشجویانش عمیق بود که هنوز با گذشت نزدیک به سه سال از شهادت ایشان ، غم از دست دادن چنین استادی ، در چهره و رفتار و گفتار آن ها کاملا مشهود است .
به مناسبت های مختلف دوست دارند دسته جمعی سر مزار ایشان بروند و مراسم یادبود برگزار کنند ، حتی شاید باور نکنید ، کادوهایی که بین دانشجویان رد و بدل می شود ، عبارت است از عکس استاد شهید حاجی قلیزاده که برای تبرک به یکدیگر هدیه می دهند .
کلاس درس و رفتار آن شهید بزرگوار ، به قدری جذاب و پرطرفدار بود که ما همیشه به دلیل استقبال زیاد دانشجویان ، بزرگ ترین کلاس موجود را به ایشان اختصاص می دادیم . رفتار شهید واقعا برای دانشجویانش الگو بود ، به طوری که بعد از شهادت ایشان تلاش و انگیزه آن_ها برای تداوم راه پرتلاش آن مرحوم در بین دانشجویانش بیش تر شد و حقانیت و مظلومیت آن عزیز به قدری تاثیرگذار بود که دانشجویان احساس وظیفه می کنند راه حق ایشان را تداوم بخشند . در واقع یکی از زمینه های همکاری خوب آن شهید بزرگوار با دانشگاه پیام نور ، تدریس در رشته حقوق بود .
چون ایشان با وجود مسئولیت ها و مشغله های کاری زیاد ، زمانی که متوجه شدند ما در رشته حقوق با کمبود مدرس مواجه هستیم ، احساس مسئولیت کردند و در زمان استراحت و غیر وقت اداری و حتی روز های جمعه در دانشگاه تدریس می کردند و من از زبان همسر بزرگوار شهید شنیدم که گفته بودند چون دانشگاه به من نیاز دارد ، من احساس وظیفه و تکلیف می_کنم که نیاز دانشگاه را رفع کنم . بارها به من گفتند خانم دکتر ! حق التدریس برای من مهم نیست. جالب است که حتی شماره حسابی برای واریز حق التدریس به امور مالی دانشگاه نداده بود و به همین دلیل یادم هست ، امور مالی دانشگاه مبلغ حق التدریس ایشان را اشتباها به شماره حساب فرد دیگری واریز کرده بود و ما بعد از یک سال این قضیه را فهمیدیم و در این مدت آن عزیز سفر کرده ، بزرگوارانه مساله را به روی خود نیاورده بود . نه تنها هیچ توقعی نداشتند بلکه تا می توانستند به دانشگاه خدمت می کردند . اهداء دهها جلد کتاب نفیس به کتابخانه دانشگاه پیام نور نیز از جمله این خدمات بود بعد از اتمام کلاس درس ، همیشه انبوهی از دانشجویان دنبال ایشان می_آمدند و گاه تا مدت ها در محوطه دانشگاه با ایشان صحبت می کردند و مسائل شان را رفع و رجوع می کردند وآن مرد خدا همیشه با روی گشاده و با خیرخواهی و دلسوزی جوابگوی همه بود و تا مشکل ارباب رجوع ( چه دانشجو و چه کارمند ) را حل نمی کرد و یا راهنمایی های لازم را به عمل نمی آورد ، محل دانشگاه را ترک نمی کرد .
شیوه تدریس استاد شهید کاربردی بود و به خاطر تجارب عملی که داشتند تلاش می کردند دانشجویان را با نمونه های عینی و تجربی در زمینه کاری رشته حقوق آشنا کنند و تنها به مطالب کتاب اکتفا نمی کردند و تلاش می کردند دانشجویان را از هر لحاظ ، هم از لحاظ تئوریک و نظری و هم از حیث تجربه و به صورت عملی و کاربردی آماده کنند و پخته تر سازند .
این شهید بزرگوار ، انگیزه زیادی در بین دانشجویانش برای ادامه تحصیل ایجاد کرده بود و منابع لازم را نیز معرفی می کرد و مرتب آن ها را به کار و تلاش و تحصیل بیش تر ترغیب و تشویق می نمود . نتیجه این دوراندیشی و لطف ایشان را بعد از شهادت شان شاهد هستیم چرا که در همان سال ، چندین نفر از دانشجویانش در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدند .
از نظر الگوی رفتاری نیز شخصیت آن عزیز واقعا تاثیر گذار بود . تمام حرکات ، سکنات ، رفتار و گفتار ایشان چون از روی اخلاص و صداقت بود واقعا به دل می نشست . کافی بود فقط چیزی را تلویحا بیان کنند ، دانشجویانش با جان و دل به آن عمل می کردند .
دختر بنده دانشجوی ایشان در رشته حقوق بود ، تعریف می کرد استاد حاجی قلیزاده یک بار تلویحا و به طور ضمنی در کلاس مطرح کردند که برای خانم ها پوشش چادر مطلوب است و برای آقایان کت و شلوار .
همین موضوع موجب شده بود که دختر خانم های مانتویی رشته حقوق ، اغلب پوشش چادر را برای خود انتخاب کردند و دانشجویان پسر ، کت و شلوار را .رفتار آن شهید عزیز همیشه و با همه کاملا متواضعانه بود و در حضور ایشان کسی احساس تکلف و سختی نمی کرد .
تو گویی دادستان نمونه کشوری نیستند ، مثل یک فرد عادی و کاملا بی پیرایه برخورد می_کردند و به همین دلیل هم همه او را دوست داشتند و سنگ صبور خود می دانستند و درد دل خود را پیش او بازگو می کردند و راهنمایی و مشاوره و راه حل می خواستند و الحق هم آن بزرگوار با سعه صدر تمام راه کار نشان می داد و دلسوزانه برای همه سنگ تمام می گذاشت .
دادستان شهید حاجی قلیزاده ، تنها دادستان و مدرس دانشگاه نبود ؛ بلکه معلم اخلاق ، مربی اخلاص و آموزگار صفا و صمیمیت و حق و عدالت بود .
یادم هست با وجود مسئولیت بزرگ و مشغله زیادی که داشتند ، جهت آگاه سازی قشر جوان ، بنده پیشنهاد دادم جلسات و نشست هایی پیرامون تبیین آسیب های اجتماعی در دانشگاه برگزار کنند که با کمال بزرگواری پذیرفتند و قرار بود این کار انجام شود که اجل مهلت نداد ولی گویا در دانشگاه آزاد این کار را کرده بودند و در عین حال در روستاها و مساجد محل های مختلف برنامه های سخنرانی در زمینه آسیب های اجتماعی مرتبا برگزار می کردند که با استقبال پرشور جوانان مواجه می شد .
بیانات ایشان نیز همیشه مستدل ، مستند و همراه با آمار و ارقام و عملکرد واقعی بود .
یکی از ویژگی های بارز شخصیتی شهید حاجی قلیزاده ، نظم و انضباط درکار بود . برای بنده به عنوان رئیس دانشگاه بسیار عجیب بود که ایشان با آن همه مسئولیت سر ساعت در کلاس درس حاضر می شدند و عجیب تر این که بیش تر از جلسات مقرری که در برنامه کلاسی نوشته شده بود ، کلاس اضافی تشکیل می دادند ؛ در حالی که برای کلاس اضافی هیچ پرداختی از سوی دانشگاه انجام نمی شد ولی ایشان به دلیل احساس نیاز دانشجو ، با بزرگواری تمام از استراحت خود می زدند و در دانشگاه حاضر می_شدند و اگر گاهی به دلیل کار فوری یا به هر دلیل دیگر نمی توانستند در کلاس درس حاضر شوند ، قبل از ساعت مقرر از سوی نماینده یا رابط دانشجویان هماهنگ می کردند و وقت کلاس جبرانی را اعلام می نمودند .
آشنایی و برخورد ما با این شهید عزیز ، بیشتر در محیط دانشگاه بود ؛ ولی شنیده هایمان از خانواده محترم ایشان و نیز همکاران شهید حاکی است که در محل کار نیز این گونه بودند و حتی دو ساعت قبل از وقت اداری در محل کار خود حاضر می شدند و اغلب تا پاسی از شب نیز به رتق و فتق امور دادسرا می پرداختند و در جلسات متعدد شرکت می کردند .
بارها اتفاق می افتاد برای کاری بنده دیروقت با ایشان تماس می گرفتم و متوجه می شدم یا در دادسرا مشغول کار هستند و یا در جلسات دیگر اداره ها شرکت دارند .
کی از ویژگی های برجسته و بارز این شهید مظلوم این بود که تنها به انجام وظایف روزمره اکتفا نمی کردند و خارج از وظیفه و تکلیف خود فعالیت های چشمگیری در زمینه های مختلف داشتند و واقعا به تنهایی به اندازه چند نفر کار و تلاش می کردند و از آن جا که روحیه خدمتگزاری بالایی در ایشان وجود داشت ، هیچ گاه احساس خستگی و فرسودگی نمی کردند و جدا” خستگی ناپذیر و شیفته خدمت بودند .
این شهید بزرگوار مصداق عینی و نمونه بارزی از فرمایش شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی بود که فرمود: ” ما شیفتگان خدمتیم ، نه تشنگان قدرت ” .شهید عزیز حاجی قلیزاده ، اهل اندیشه و عمل و فردی بسیار خوش فکر و نکته سنج و دور اندیش بود و به همین دلیل باعث و بانی و پایه گذار بسیاری از مجامع خیریه نیز بود .

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = چهارده