بیمه تدبیر انسان مدرنیته برای زیستن در دنیای پرخطراست

بیمه تدبیر انسان مدرنیته برای زیستن در دنیای پرخطراست

گروه تحلیل:بیمه از زبان هندی گرفته شده است و درلغت به معنای ضمانت است. دراصطلاح نیز ضمانت مخصوصی است ازجان یا مال که در حقوق جدید دنیا رواج یافته است. دربیمه اشخاص با پرداخت وجهی مسئولیت کالا یا سرمایه یا جان خود را بعهده دیگری می گذارند وبیمه کننده درهنگام زیان باید زیان و خسارت وارده را بپردازد.
در تعریفی دیگر بیمه عقدی است که به موجب آن، یک طرف ( شرکت بیمه ) تعهد می_نماید در ازاء پرداخت وجه یا وجوهی ازطرف دیگر(بیمه گزار) درصورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارد بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد. درواقع بیمه عملی است که به موجب آن بیمه گر درمقابل دریافت عوض بنام) حق بیمه یا وجه اشتراک وبموجب مقررات خاص خسارات را جبران می نماید بدین ترتیب بیمه موجد نوعی اطمینان درمقابل مخاطره محتمل الوقوع تلقی می_گردد.
بیمه در واقع نوعی تعاون و همیاری اجتماعی در زمان حوادث و راهکاری منطقی برای توسعه بهداشت روانی و پاسخگویی به نیازهای جوامع بشری بویژه زندگی شهری در مقابل بروزحوادث ناگهانی و غیر قابل پیش بینی می باشد . جوامع بشری از حدود پنج هزار سال پیش بهترین و موثرترین وسیله برای مقابله با زیان های عظیم حوادث را تعاون و همیاری اجتماعی به منظور کاهش زیان جوامع یافتند تا دراین راستا افراد جامعه بیمه شده به تنهایی درمقابل خسارت ناشی ازحادثه ناگهانی قرار نگیرند و از این طریق تمام افراد به آسایش خیال وامنیت مالی دست یابند. اولین و مهمترین نهاد اجتماعی است که کارکردهای متنوعی دارد. یکی از کارکردهای خانواده، تربیت اجتماعی است. آگاهی به آداب معاشرت، پذیرش مسئوولیت اجتماعی، نحوه شرکت درمجامع، راه های مقابله با نیازهای اجتماعی و کنش های اخلاقی و ازسوی دیگر درزندگی اجتماعی، آموزش ایده های عالی و تساوی خواهانه، روح فداکاری و گذشت، تقویت ایثار و ازخود گذشتگی، نوع دوستی، میل خدمت به خلق و لذت بردن از آن، راه های مقابله با مشکلات، ایجاد حس احترام نسبت به قوانین و مقررات اجتماعی ازطریق خانواده آموزش داده شده و بعدها تقویت و نهادینه می گردد و البته هیچ کس نمی تواند هر یک از ارزش های فوق را در فرهنگ سازی برای بیمه و تامین اجتماعی نفی کرده و یا طرد نماید. روان شناسان می گویند: »والدین در تربیت اجتماعی از روش هایی چون الگو پذیربودن، القایی و داستان سرایی، بیان غیر مستقیم استفاده نمایند و قبل از ایجاد روش، والدین خود نیز معتقد به آن باشند.«
اکنون متاسفانه دغدغه خانواده ها، فقط درس خواندن و آموزش کودکان شده است. فرزندان در مدارس درس بخوانند و در ریاضی واجتماعی و فیزیک نمره ۲۰ بگیرند، اما کمتر به مقوله تربیت و روابط انسانی واجتماعی توجه می شود. این مقوله در خور اهمیت است که مسوولان و مدارس می بایست به آن بپردازند.خانوادهای ایرانی باید زندگی مدرن و اصول آن را به فرزندان آموزش دهند.خطرمحصول جامعه مدرنیته است که حاصل کارش ویرانی و نابودی و زیان وضرر است و بیمه، تدبیر انسان مدنیته برای زیستن در دنیای پرخطراست و بیمه چتری اطمینان بخش برای روزهای بحران .و انسان مدرن می داند که در دنیای مدرن گریز وگزیری از خطر و حادثه نیست وبرای زیستن و زندگی در دنیای پرحادثه مدرن می بایست تمام خطرات و حوادث و ریسک را بیمه نمود.
بوردویو جامعه شناس فرانسوی می گوید: مدرسه سرمایه اجتماعی است. درهرجامعه ای، ۳ شکل سرمایه وجود دارد. سرمایه اقتصادی که قابل تبدیل به پول است و در شکل حق مالکیت نهادینه می شود.
دومین شکل سرمایه، سرمایه فرهنگی است که در مدارج تحصیلی نهادینه می شود و بالاخره سرمایه اجتماعی است که مکمل سرمایه فرهنگی و اقتصادی می باشد.
مدرسه، جزو نهاد آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش از اجزایی چون مدرسه، معلم، دانش آموز، برنامه ریزی درسی، کتاب های درسی و ارزشیابی تحصیلی تشکیل شده است و هر یک از این اجزا می تواند از دو جنبه کارکردی (کارکردهای آشکار و کارکردهای پنهان) مورد کنکاش قرار گیرد. بنابراین در زمینه فرهنگ سازی بیمه، هر یک از این اجزاء می بایست ضرورت نیاز کرده و هر یک به این مساله به طور دقیق بپردازند.معلم فردی است که به نگهبانی و انتقال دانش می پردازد. او نقش سوزن بانی قطار راه آهن را درمیان نسل ها ایفا می کند. معلمان، مهمترین نقش را در نظام اجتماعی دارند و یک نظام آموزشی و اجتماعی موفق، معلمانی کارآمد و کاربلد را می خواهد نه معلمانی کم رمق و کم تحرک که فقط نقش مبصر را در کلاس ایفا کنند و بچه ها را به مدت چند ساعت سرگرم ساخته و آنها را ساکت کنند.مدارس باید دانش آموزان را با مفهوم بیمه و تامین اجتماعی در کتاب های درسی آشنا کنند و حس شهروندی را تقویت نمایند. در این زمینه به اعتقاد مارشال: اولا شهروندی وضعیتی است که ناشی از عضویت کامل فرد در اجتماع است، ثانیا کسانی که حائز این وضعیت هستند، حقوق و تکالیف یکسان و برابری دارند به اعتقاد او باید بین حقوق شهروندی و تکالیف شهروندی، نوعی تعادل وجود داشته باشد.- مدارس ایرانی، باید با مفاهیم مدرنیته و سنت آشنا شده و آسیب های هر یک را بشناسند.مدارس باید بدانند که یکی ازمشخصات دوران مدرن، نهادینه شدن روح تدبیر و امید بیمه و تامین اجتماعی در کالبد اجتماع است و به مدد قوانین کارآمد، حوزه های شخصی و حریم های عمومی، مصون از تعرض زیاده خواهان ومتخلفان قرارمی گیرد و شهری متناسب با الگوهای نظام مند پدید می آید. دراین مقطع در شرایطی قرار داریم که فرهنگ سازی بیمه به دغدغه هر لحظه مسوولان امر بدل شده و برون رفت از این معضل نیز بستری مناسب را طلب می کند که واکاوی آن منوط به شناخت، وفاداری و اطاعت آگاهانه می باشد. وسایل ارتباط جمعی از پر بهاترین و مورد انتقاد ترین، محبوب ترین و منفورترین جنبه های جامعه مدرن به شمار می رود. وسایل ارتباط جمعی از جمله وسایل ارتباطی گوناگون است که بخش وسیعی از مخاطبین را بدون هیچگونه ارتباط شخصی بین فرستندگان و گیرندگان پیام ها فرا می گیرد. این وسایل فرد را با طیف فوق العاده مردم از قبیل شخصیت های ورزشی و تاریخی، سیاستمداران، نویسندگان، روزنامه مجریان و گویندگان برنامه ها آشنا می سازد.
وسایل ارتباطی نقش و اهمیت روز افزونی را در زندگی امروزی پیدا کرده اند، در نتیجه پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و رسانه های همگانی، سست شدن سازمان های اجتماعی سنتی مانند خانواده گسترده و اجتماعات بومی، وسایل همگانی در شکل دادن به جهت افراد اهمیت فزاینده ای پیدا کرده اند.وسائل ارتباط همگانی نه تنها برای دولت ها حیاتی می باشند، درعین حال وسیله ای مهم برای حرکت جوامع سنتی به سوی نوگرایی اند.
رسانه های همگانی پیام های مستمر و استانداردی را به طور همزمان به تعداد بی شمار،می رسانند. بنابراین می توانند درتحول سریع جامعه نقش اساسی و مهم ایفا نمایند، دلایلی که اهمیت مطبوعات را در امر آموزش و فرهنگ سازی درجامعه ما کارکرد مطبوعات بیشتر به اطلاع رسانی خبری و سرگرمی معطوف است.هرچند انتظار از رسانه ها برای آموزش عمومی زیاد است، اما تاکنون در ایجاد انگیزه برای در استفاده از پیام های آموزشی موفق عمل نکرده ایم. البته در زمینه آموزش های غیر مستقیم از مطالب و داستان های سرگرم کننده، تجربه_های موفقی وجود دارند، اما این تجربه های پراکنده تا زمانی که آموزش ها تبدیل به فرهنگ شوند باید تداوم داشته باشد و این کار نیاز به سیاست گذاری، برنامه دقیق و استمرار آموزش_ها در قالب های متنوع و جذاب دارد.
انفعالی عمل کردن مخاطبان: ارائه مطالب آموزشی به گونه ای که آن عطش و انگیزه استفاده از رسانه را به عنوان ابزار آموزشی در جامعه نمی بینیم، و باید تلاش کرد تا جوی در جامعه حاکم شود که مردم، آموزش پذیر مستعد وعلاقه مند باشند. باید تحقیقی انجام شود درباره این که در چه مقطعی و چه دوره ای می توانیم علاقه تمایل نیروی آموزش پذیر را که بیشتر کودکان و نوجوانان هستند، افزایش داده و این علاقه را به سمت محتوای آموزشی رسانه هدایت کنیم. لذا ازیک طرف باید در درون مخاطب، امید و رغبت ایجاد و ازطرف دیگر کاری کرد تا مخاطبان ما آگاهانه تر و با اختیار برنامه های آموزشی را دنبال کنند.
از دیدگاه روان شناسان اجتماعی، گروه نقش مهمی در رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان و ارائه الگو به آنها دارد که یک ازمهمترین این گروه_ها، گروه همسالان است. مطالعات نشان داده است که سه عامل موجب تشکیل گروه همسالان می شوند. همسنی، همکلاسی وهمسایگی، یعنی گروه های دوستی حول این سه خصوصیت تشکیل می شوند و اگر این سه خصوصیت در گروه ما با هم یافت شوند، آن گروه بسیار پایه ای و با ثبات خواهد بود.به اعتقاد اریک اریکسون در دوره نوجوانی بحران_های روانی و اجتماعی او را دچار چالش می کند، زیرا این دوران دوره انتقال از خانواده به اجتماع است.بنابراین جامعه پذیری و فرهنگ پذیری و فرهنگ سازی در دوره نوجوانی از طریق گروه همسالان نقش مهم و اساسی دارد.
آموزش مفاهیم تامین و رفاه و بیمه از این بستر می تواند نوجوانان را برای نقش شهروندی آماده کند. گروه همسالان با تاکید برارزش های حاکم بر گروه، مرزهای گروهی خود را با توجه به مکانیسم های درون گروه و برون گروه معین می نماید و بروفاداری های »ما« درون گروه در مقابل »آنان« برون گروه می افزایند.
در این میان هنگامی که فرد در تماس با اعضای خانواده خود و تماس با دوستان همگن خود دچار تعارض می شود، این تعارض را با پذیرش رفتار مورد قبول گروهی که بیشتر بدان وابسته است یعنی در غالب موارد گروه همگان و دوستان فیصله می دهد. روان شناسان می گویند که بین میزان همرنگی و همبستگی افراد در گروه پیوندی وجود دارد.مسجد علاوه براین که عبادتگاه و مکان نیایش مسلمانان است، محلی نیز برای اجتماع عام به شمار می رود و از اهمیت والایی برخوردار است. حضور در این فضای مقدس و تجدید حضور برای ادای وظایف و تکالیف دینی، پیوند عاطفی و روحانی و معنوی بین افراد برقرار کرده و یا منجربه تقویت آن می گردد. حضور فیزیکی ومعنوی درمسجد که عامل گسترش مشترکات معنوی است جمع نمازگزاران را به همسویی وهمفکری فرا می خواند و این احساس و درک را در آنها تقویت می کند که بنی آدم اعضای یکدیگرند و نباید از درد و رنج همنوعان و حل مشکلات اجتماعی غافل شد. به راستی آیا تاکنون مساله ای مهم تر و خطیرتر از تامین اجتماعی و رفاه و توسعه که حتی ممکن است امنیت ملی را به تهدید افکند، وجود دارد. روحانیون! جایگاه ویژه و پایگاه مقدسی که نزد مردم دارند، می توانند از تریبون_های مساجد و نمازهای جمعه، به فرهنگ سازی در این باره بپردازند. امروزه فرهنگ سازی بیمه و تامین اجتماعی و توسعه و رفاه، یک جهاد معنوی و دینی به شمارمی رود و بخش اعظمی از مردم که در مساجد، تکایا و نمازهای جمعه و جماعت حضور می یابند، از این طریق می توان به آگاهی، هوشیاری و حساس سازی آنها دست زد.اگر به تاریخ انقلاب نگاه کنیم، نقش مساجد عظیم و پر رنگ بوده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 7