آرازآذربايجان گزارش مي دهد

نبود درآمد مستمر موجب افزایش جرم وآمار زندانیان در آذربایجان غربی

نبود درآمد مستمر موجب افزایش جرم وآمار زندانیان در آذربایجان غربی

پرستو غنی
گروه گزارش: استان آذربایجان¬غربی به جهت همجواری با چند کشور همسایه و مرزهای متعدد با وجود دارا بودن پتانسیل های بالا، از طریق مرزها به جهت ورود قاچاقچیان بین_المللی مواد مخدر در معرض خطر اشرار خارجی است این استان به عنوان قطب کشاورزی، دارای محصولات بسیار متنوع و بالایی می باشد و لیکن متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان به جهت عدم زیرساخت لازم دچار رکود و بیکاری هستند.
در کنار این معضلات، خشک شدن دریاچه ارومیه، معادن خاموش و شهرکهای صنعتی و … موجب بیشترین آسیب اجتماعی و افزایش جرائم و بالا رفتن آمار زندانیان در آذربایجان_غربی شده و آسیب جدی را به این استان وارد کرده است.
به گزارش آرازآذربایجان، در دومین همایش مدیران عامل انجمن های حمایت از زندانیان استان آذربایجان غربی با هدف توانمند سازی انجمنهای حمایتی زندانیان تحت پوشش با هدف هم اندیشی مدیران عامل انجمن ها، در محل کانون اصلاح و تربیت استان آذربایجان_غربی برگزار شد.
اداره کل زندان های استان آذربایجان غربی این همایش را با حضور مدیران عامل انجمن_های حمایت از زندانیان، علی اکبری مدیر کل اقدامات امنیتی و تربیتی کشور و بنی هاشمی مدیرکل اقدامات تربیتی و امنیتی استان و در محل سالن کنفرانس با تبادل نظر مدیران کارخود را آغاز کرد. بنی هاشمی مدیرکل زندانهای استان آذربایجان غربی در این همایش پس از عرض خیر مقدم به مدعوین و همچنین علی اکبری مدیر کل اقدامات تربیتی و امنیتی کشور و تشکر از حضور وی در این همایش با اشاره به فلسفه وجودی انجمن های حمایتی زندانیان از مدیران انجمن ها تقدیر و تشکر کرد.
براساس این گزارش ، در این همایش اکثریت قریب به اتفاق مدیران انجمن های حمایت از زندانیان حضور داشتند و هریک از آنان پس از تحلیل کوتاه و اعلام تامین منابع مالی شهرهای تابعه استان آذربایجان غربی، مشکلات و نارسایی ها را تحت عنوان، عدم پتانسیل مناسب ناهماهنگی ساختاری سازمان های زیربط، از قبیل ، دادگستری و قوانین دست و پا گیر، عدم بازداشتگاه موقت در برخی از شهرستان ها، را از مشکلات مالی عنوان کرده و خواستار رسیدگی مسئولان سازمان زندانها شدند.
گفتنی است، در این همایش علی اکبری پس از خاتمه گزارشات مدیران عامل انجمن های حمایت از زندانیان استان آذربایجان غربی از آنان خواست تا در نحوه ی کمک رسانی از خیرین ساختار مناسبی را اتخاذ نمایند، وی با بیان اینکه مدیران انجمن های حمایتی در شرایط زمانی مناسب از خیرین تقاضای یاری و مساعدت داشته باشند تصریح کرد، تعداد خیرین در هر شهرستان محدود است.
* نبود درآمد مستمر موجب افزایش جرم وآمار زندانیان در آذربایجان¬غربی
علی اکبری، در این همایش به سوال آرازآذربایجان که علت افزایش آمار زندانیان در آذربایجان غربی رو به افزایش است و چه عاملی موجب این معضل شده، اظهار کرد: مشکل افزایش آمار زندانیان در کل کشور وجود دارد و تنها شامل آذربایجان غربی نیست. وی افزود: بیکاری و نداشتن شغل و درآمد مستمر از دغدغه_هایی است که موجب افزایش آمار زندانیان شده است، وی با بیان اینکه تنها یک سازمان نمی تواند پاسخگوی مشکلات موجود باشد، مشخصا باید برای زندانی و انجمن های حمایتی زندانیان شرایط زیر ساختی را فراهم کنیم.
مدیرکل اقدامات تربیتی و امنیتی کشور عنوان کرد: متاسفانه در مواردی بانکهای عامل برای دادن وام پس از خروج زندانیان در جهت اشتغال با ما همکاری نداشته اند و این موجب شده که سازمان زندان ها نتواند پس از خروج زندانیان و گذراندن دوران محکومیت در این راستا به آنان کمک کند.
علی اکبری، مدیر کل اقدامات تربیتی و امنیتی کشور در ادامه سخنان خود بیان کرد: باید سازمان_ها و بانک های زیربط برای جلوگیری از بازگشت زندانیان به زندان و چرخه ی جرم با مسئولان همکاری داشته باشند. وی تصریح کرد در صورتی که زندانی پس از خروج از زندان در دوران محکومیت رفتار مناسبی اتخاذ کرده باشد به قصد کار و حرفه مناسبی را داشته باشد از سوی سازمان زندان ها در جهت حمایت مبلغ بیست میلیون تومان به وی تعلق خواهد گرفت و اقساط پرداخت آن ۶۰ ماهه است. وی خاطرنشان کرد، زندانی مانند پرنده ای است که پس از خروج از زندان و گذراندن دوران محکومیت بدون بال و فاقد پرواز است او هدفی ندارد باید سازمان های حمایتی زیربط با ایجاد ساختار مناسب زندانیان را یاری و کمک کنند.
*افزایش آمار طلاق خانواده های زندانیان و مشکلات کودکان بی سرپرست در آذربایجان¬غربی
آرازآذربایجان، ضمن تقدیر و تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، در حال حاضر با توجه به تاثیر مجازات های تنبیهی به جای مجازات های زندان و آسیب های ناشی از زندانی شدن افراد به عنوان مدیرکل زندانهای آذربایجان غربی چه اقداماتی انجام داده اید؟ لطفا تشریح کنید. میر هاشمی، با اشاره به اینکه تاثیر مجازات های تنبیهی از چندین منظر باید مورد توجه قرار گیر افزود: برای رسیدن به چنان هدفی باید زیرساخت ها آماده شود و به راحتی این اتفاق انجام نمی شود.
وی افزود: محقق شدن جازات های تنبیهی به جای مجازات زندان، نیازمند همکاریهای استانداری ها و فرمانداری ها و سایر دستگاه_های اجرایی است. فرضا جهاد کشاورزی باید اعلام کند برای جذب نیروی کشاورز از بین زندانیان ۳۰ نفر مورد تایید سازمان زندان به آنها سپرده شوند.
این افراد پس از گذراندن دوران محکومیت باید رفتار صحیح داشته و مورد تایید مسئولان زندان باشند.
بنی هاشمی افزود: در حال حاضر بخشی از احکام تنبیهی از سوی قضات به جای زندان صادر می شود و افراد مجرم با تشخیص قانون و حکم قضایی مکلفند تا در محلی که اعلام می_شود مثل خادمین مساجد یا در روستاهای محروم معلمین مجرم برای تدریس مشغول به کار شوند. خبرنگار آراز در رابطه با زندان باز برای گذراندن دوران مجازات آیا در آذربایجان_غربی اقداماتی از سوی شما به عنوان مدیرکل سازمان زندانها و اقدامات تربیتی و امنیتی در این راستا تا بحال انجام شده است. میر هاشمی، مدیر سازمان زندانهای آذربایجان غربی اظهارداشت : ما از این موضوع که زندانی تحت مراقبت و کنترل اما در کنار افراد خانواده اش باشد استقبال کرده ایم. وی اشاره کرد، با توجه به اینکه خانواده زندانیان به ناگاه بی سرپرست می شوند و این مسئله آسیب جدی بر زندانی و خانواده را به دنبال دارد در جهت تحقق این هدف از دادستان تقاضای دستبند و پابند الکترونیکی کرده ایم. بنی میرهاشمی با اشاره به اینکه، این فناوری به صورت آزمایشی در مورد زندانیان در تهران و احتمالا اصفهان انجام شده افزود: ما برای رسیدن به زندان باز از مسئولان تهران تقاضای ۱۰۰۰ دستبند الکترونیکی کرده_ایم تا زندانیان مجرم مورد تایید سازمان در شهر و روستای خود در کنار خانواده ها بتوانند دوران محکومیت خود را سپری کنند و خانواده زندانیان کمتر مورد آسیب و معضلات اجتماعی قرار گیرند.
در رابطه با تاثیر انجمن های حمایت از زندانیان چه پاسخی دارید؟ در حال حاضر ۲۰۰ NGO در حال فعالیت برای حمایت از زندانیان و خانواده های آنان مشغول به کار هستند اما متاسفانه هرروز شاهد افزایش آمار طلاق خانواده_های زندانیان و مشکلات کودکان بی سرپرست در آذربایجان غربی هستیم چه پاسخی دارید؟ مدیرکل سازمان زندانها در آذربایجان_غربی گفت: تایید می کنم با وجود این سازمان های حمایتی و تعداد بیشمار آنها، اکثرا موفق نبوده اند، وی تصریح کرد: تنها سازمان حمایتی که امروزه به صورت اورژانسی، بدون وقفه مشغول فعالیت است انجمن حمایت از زندانیان است.
بنی هاشمی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۹ تمام اعتبارات انجمن حمایت از زندانیان قطع شده و در اختیار کمیته امداد قرار گرفته افزود: ما پس از ورود زندانی به محل زندان حتی در ۲۴ ساعت اولیه باید وضعیت قرمز را اعلام کنیم حتی اگر در همان ساعات اولیه زندانی و خانواده او تحت حمایت قرار نگیرند ممکن است آسیب_های جدی به آنها وارد شود که دیگر قابل جبران نباشد. مدیر کل زندانها و اقدامات تربیتی و امنیتی کشور اظهار داشت: خانواده های زندانیان به عنوان اقشار آسیب پذیر که حتی در پاره ای از موارد بیشتر از زندانیان مورد مورد آسیب جدی هستند باید توانمندسازی شوند و سایر ارگانها و سازمان های دولتی از قبیل بانک_های عامل باید در زمینه ایجاد وام اشتغال با سازمان زندانها و انجمن حمایت از زندانیان همکاری کنند تا بتوانیم به اهداف موردنظر برسیم.
در خاتمه این گزارش بنی هاشمی، ضمن تجلیل از همایش گردهمایی مدیران عامل انجمن حمایت زندانیان و حضور علی اکبری مدیرکل اقدامات تربیتی و امنیتی کشور تصریح کرد، بررسی چالش های خانواده زندانیان و همچنین موانع و مشکلات، تبادل اطلاعات با اداره کل سازمان زندانها از نقاط قوت این همایش است. وی بیان داشت معاف شدن مالیاتی انجمن حمایت از زندانیان، که از طریق خیرین حمایت می شوند از اهداف این همایش و برگزار کنندگان آن است.
بنی هاشمی با اشاره به اینکه در این همایش قول هایی از سوی آقای علی اکبری مدیرکل اقدامات تربیتی و امنیتی داده شد افزود: قرارشد ظرف دوماه آینده معافیت از مالیات برای انجمنهای حمایت از زندانیان انجام شود که این نکته روشنی برای رسیدن به اهداف سازمان حمایت از زندانیان در آذربایجان غربی است که امیدواریم تحقق پذیرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


6 × نُه =