نماينده سابق اروميه در مجلس:

منشور حقوق شهروندی گامی بلند برای تحقق مردمسالاری دینی است

منشور حقوق شهروندی گامی بلند برای تحقق مردمسالاری دینی است

گروه خبر: بازرس قضایی کل کشور با بیان اینکه تدوین حقوق شهروندی از سوی دولت یازدهم گامی مهم برای برقراری امنیت و حاکمیت ملی پایدار در جامعه است گفت: منشور حقوق شهروندی گامی بلند برای تحقق مردمسالاری دینی است.
حجت الاسلام والمسلمین سید سلمان ذاکر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: تدوین حقوق شهروندی و اطلاع رسانی آن به مردم، حاکمیت قانون را در جامعه گسترش داده و مسئولیت فردی و اجتماعی را برای مردم جامعه تبیین می کند.
وی اضافه کرد: قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی نیز حقوق شهروندی را به رسمیت شناخته و مسئولیت حاکمان و شهروندان را مشخص کرده است.
نماینده سابق ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت یازدهم می خواهد با اجرای این قانون، مسئولیت پذیری مسئولان نسبت به مردم و بالعکس را در جامعه گسترش دهد.
حجت الاسلام ذاکر اظهار کرد: در سده اخیر مردم به این باور رسیده اند که همانگونه که آنان به عنوان یک شهروند نسبت به حاکمیت مسئولیت دارند، حاکمیت نیز باید وظایف خود را نسبت به آنان انجام دهد.
وی افزود: فقه شیعه نیز در خصوص حقوق شهروندی مسایلی را بیان کرده که محور قرار دادن این مولفه ها می تواند کمک بزرگی به تحقق حقوق شهروندی بکند.
بازرس قضایی کل کشور ادامه داد: این منشور حلقه مفقوده ای است که سالهاست فراموش شده و از یادها رفته است اما امروز بار دیگر به عرصه آمده تا بتواند جلوی تضییع حقوق شهروندان را گرفته و تصویری زیبا از جامعه اسلامی برای جهانیان نشان دهد.
حجت الاسلام ذاکر گفت: اگر مردم نسبت به حقوق خود آشنا شوند، با اقتدار بیشتری می توانند به مسوولیت خود عمل کرده و در مقابل نیز مسئولان را مجبور به رعایت حقوق شهروندی خود در چارچوب قانون کنند.
وی اضافه کرد: قرآن کریم به این مهم تاکید ویژه داشته و همواره رعایت حقوق انسانها و تلاش برای صیانت از حق مظلومان را از اصلی ترین فرامین خود قرار داده است.
وی یادآور شد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز که بر اساس قرآن کریم ایجاد شده پیاده کردن حقوق شهروندی را رسالت بزرگی می داند که در جامعه اسلامی به دست مردم و مسولان باید پیاده شود.
بازرس قضایی کل کشور تحقق منشور حقوق شهروندی را بستر مهمی برای زدودن این تفکر غلط که حقوق بشر در ایران رعایت نمی شود عنوان کرد و افزود: رعایت دقیق مفاد این منشور و عمل به آن توسط متولیان پاسخی محکم به تبلیغات دروغین دشمنان خواهد داد.
وی گفت: منشور حقوق شهروندی تمام مردم را از امکاناتی مساوی بهره مند ساخته و تبعیض را از جامعه ریشه کن می کند چنانکه در سایه این مهم مردم از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، دستگاه قضایی، قانون و صدها خدمت دیگر برخوردار می شوند.
حجت الاسلام ذاکر ادامه داد: غفلت از این مهم فاصله طبقاتی را درجامعه افزایش داده و کمک بزرگی به طبقات مرفه جامعه می کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 14