یک چهارم از حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده است

یک چهارم از حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده است

گروه خبر: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: حق‌آبه دریاچه ارومیه امسال، ۶۴۰ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که از این میزان تنها حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب آن تامین شده است. فرهاد سرخوش در آذربایجان_غربی ، در زمینه بازگشت دریاچه ارومیه به روزهای بحرانی هشدار داد و گفت: وسعت فعلی دریاچه ارومیه سه هزار و ۴۸۸ کیلومتر مربع و حجم آب موجود آن چهار میلیارد و ۵۱ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وسعت نزدیک ۲ هزار کیلومترمربع و از نظر حجم آب نیز ۲ میلیارد مترمکعب کاهش دارد.
او با بیان اینکه معیشت و زندگی مردم منطقه شمال غرب کشور به خصوص استان‌های آذربایجان غربی و شرقی با بهبود شرایط بحرانی دریاچه ارومیه ارتباط مستقیمی دارد، اظهار کرد: با بازگشت وضعیت دریاچه ارومیه به شرایط کم آبی، معیشت و زندگی نزدیک به ۱۵ میلیون نفر مردم منطقه به خطر خواهد افتاد.
سرخوش با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در خصوص پرداخت حق‌آبه دریاچه ارومیه، گفت: متأسفانه در سال آبی جاری وزارت نیرو دریچه سدها را به روی دریاچه ارومیه بسته است و اجازه نداده‌اند آبی به این دریاچه برسد.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حوضه‌های آبریزی مثل دریاچه ارومیه که دارای سد هستند، وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه می‌دارد و براساس توافق‌های انجام شده در زمان مشخصی آب را به سمت دریاچه رها می‌کند، اما متأسفانه امسال تمام سدها را بسته و اجازه نداده‌اند که آب به دریاچه ارومیه برسد.او گفت: حق‌آبه دریاچه ارومیه طی سال آبی جاری، ۶۴۰ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که از این میزان تنها حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب آن تامین شده است.سرخوش با اشاره به اینکه براساس مصوبات شورای عالی آب و ستاد احیای دریاچه ارومیه آب شرب و پرداخت حق‌آبه محیط زیست باید در اولویت وزارت نیرو باشند، اظهار کرد: متأسفانه وزارت نیرو به تعهدات خود در این زمینه و البته مصوبات قانونی عمل نکرده است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری مستقیم دریاچه ارومیه بر معیشت مردم منطقه، تاکید کرد: چنانچه رهاسازی‌ها تداوم نیابد، وضعیت دریاچه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و تبخیر آب، بحرانی خواهد شد.
حجت جباری معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی هم، در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه به روزهای بحرانی خود در سال ۹۲ رسیده و تراز دریاچه هم اکنون با کاهش ۵۵ سانتی‌متری به ۱۲۷۱٫۲۰ سانتی متر رسیده است.کاهش بارندگی، عدم مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها، افزایش دمای هوا به همراه عدم تحقق حق آبه مورد نیاز دریاچه را از مهم‌ترین دلایل بازگشت دریاچه به شرایط بحرانی عنوان کرد و افزود: به دلیل کاهش بارندگی میزان تولید آب امسال در استان کم بوده، اما عدم تحقق حق آبه دریاچه ارومیه شرایط را تشدید کرده است.معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان_غربی با انتقاد از عدم مدیریت منابع و مصارف در سایر بخش‌های استان به خصوص در بخش کشاورزی، گفت: در سال آبی جاری با وجود کاهش بارندگی‌ها مصارف بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها نه تنها کم نشده، بلکه حق آبه این بخش‌ها تأمین شده و حق آبه محیط زیست و دریاچه ارومیه کم شده است.
او در خصوص دلایل عدم رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه، گفت: وزارت نیرو ادعا می‌کند میزان آب‌گیری سدها امسال به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها کم بوده و به دلیل نیاز آبی بخش کشاورزی و آب شرب رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه متوقف شده است.
جباری خاطرنشان کرد: این ادعا در حالی مطرح می‌شود که وزارت نیرو می‌توانست در زمان مناسب حق آبه کامل و مورد نیاز دریاچه ارومیه را رهاسازی کند اما نکرد، هر چند امسال میزان بارش‌ها کاهش قابل توجهی نیز دارد.
معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان_غربی حق آبه مصوب تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۳٫۱ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک یک میلیارد متر مکعب حق آبه با احتساب بارندگی‌ها وارد دریاچه شده و برای بهبود وضعیت باید ۲ میلیارد مترمکعب آب وارد این زیست بوم شود.
جباری با اشاره به آغاز تبخیر بالای آب دریاچه ارومیه به دلیل افزایش بی سابقه دمای هوا و فرارسیدن فصل تابستان، اضافه کرد: در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه ۵۵ سانتی‌متر کاهش دارد، فعلاً در روزهای ابتدایی تابستان قرار داریم و با احتساب سه ماه تبخیر اصلی آب دریاچه ارومیه پیش بینی می‌شود سطح تراز دریاچه ارومیه به دلیل نبود بارندگی و ورودی صفر ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر دیگر نیز کاهش یابد.
او در خصوص راهکار محیط زیست برای بازگشت دریاچه ارومیه به روزهای بهبود نسبی، گفت: در مدت ۵ ماه راهکاری که بتواند شرایط دریاچه ارومیه را بهبود بخشد وجود ندارد، چرا که بارندگی کم شده و فصل تبخیر فرارسیده است و وضعیت روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و باید منتظر اتمام طرح بزرگ انتقال آب از سد کانی سیب باشیم تا شاید شرایط دریاچه ارومیه بهبود یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران،جباری با بیان اینکه با اتمام طرح انتقال آب از سد کانی سیب سالانه نزدیک ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود، اضافه کرد: براساس اعلام مسئولان این طرح در شرف اتمام است که امیدوارم امسال شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 12