مشکل_مان حذف ادبیات از کنکور نیست

مشکل_مان حذف ادبیات از کنکور نیست

گروه فرهنگی:محسن حکیم‌معانی معتقد است حذف ادبیات از کنکور لطمه‌ای به ادبیات و یادگیری آن نمی‌زند. این داستان‌نویس و دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی درباره حذف‌ درس‌های عمومی از جمله ادبیات از کنکور ۱۴۰۲، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم حذف درس‌های عمومی از کنکور و مشخصا ادبیات به این درس و یادگیری‌اش لطمه‌ بزند. سیستم آموزش ما، سیستم بیماری است. عمیقا معتقدم آموزش درس‌های عمومی در مقطع متوسطه ما، عملا اتفاق نمی‌افتد. دیگر درس‌های رشته‌های دبیرستان و هنرستان که درس‌های تخصصی است نیز گرفت و گیر و مشکلات آموزشی خود را دارند. او سپس گفت: مقطع متوسطه، مقطعی است که قرار است فارغ‌التحصیلان این‌ دوره، اطلاعات کامل اما متوسطی نه در حد تخصصی درباره مسائل فرهنگی داشته باشند مثلا ادبیات یا زبان انگلیسی و عربی بدانند و بفهمند. اما آموزش و پروش ما در مقطع متوسطه این حداقل کار را انجام نمی‌دهد و این بازدهی را در آموزش و پروش ندارد. مدارس ما در مقطع متوسطه سال‌هاست که عملا فقط فرد دیپلمه بیرون می‌دهند، یعنی کسی که فقط مدرک دیپلم دارد، وگرنه این‌که فرد حد متوسطی از دانش را داشته باشد که بتواند امورات زندگی‌اش را بگذراند، نداریم. حکیم‌معانی سپس بیان کرد: چیزی را که مدرسه به یک فرد نمی‌دهد، از کنکور حذف کرده‌اند که به نظرم من هیچ اتفاق عجیبی نیفتاده است. برای جوان ۱۸-۱۹ ساله‌ای که از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شود ولی غلط‌های دیکته‌ای وحشتناک دارد، چه فرقی می‌کند، در کنکورش ادبیات باشد یا نباشد. ما مشکلمان در جای دیگری است. او افزود: البته مقوله کنکور هم خود محل پرسش است. سال‌هاست این چالش را داریم که اصلا به کنکور در این سطح نیاز داریم یا نه؟ خود کنکور به بازار مکاره تبدیل و نان‌دانی برای برخی از صاحبان حِرَف تبدیل شده است و از مافیای عجیب و غریبی در زمینه کنکور صحبت می‌شود که به نظرم در این شرایط صحبت کردن درباره حذف درس‌هایی مانند ادبیات از کنکور، صحبت نابه‌جا و پرتی است زیرا ادبیات محلی از اعراب نداشته که حالا بخواهد ارزشش کم شود. چند سال است که دارد این اتفاق می‌افتد.
این داستان‌نویس ادامه داد: شما فارغ‌التحصیل‌های مقطع متوسطه چند دهه اخیر به ویژه دهه‌های ۸۰-۹۰ را با فارغ‌التحصیلان مقطع متوسطه ۵۰ سال پیش مقایسه کنید، آن‌ها خیلی متفاوت هستند. نمی‌گویم سطح دانش آن‌ها بیشتر بوده، منظورم این است که‌آن فرد می‌توانسته زبان مادری‌اش را بدون غلط بنویسد اما الان از نوشتن یک نامه خیلی ساده و بدون غلط عاجز هستند، نه این‌که سخت باشد و از پس بربیاید نه. این موضوع برای نسل‌های قبل است اما نسل جدید عاجر از نوشتن نامه است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،این مشکل‌ ما است، حالا می‌خواهد در کنکور باشد و یا نباشد، این سوال واقعا فرعی است زیرا درد در جای دیگری است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 3