زمان؛ عامل مهم برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی به شکل فاخر

زمان؛ عامل مهم برای برگزاری جشنواره  هنرهای تجسمی به شکل فاخر

گروه فرهنگی:زنده روح کرمانی گفت: ساختاری که برای جشنواره هنرهای تجسمی طراحی می شوند باید تا حدی، زمان لازم برای برگزاری یک شکل فاخر جشنواره را داشته باشند.
مسعود زنده روح کرمانی، دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درمورد چگونگی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی بیان کرد: درمورد جشنواره فجر تقریباً دو سه روش در سال های گذشته تجربه شده اند؛ به طوری که شاید دوره های اول و دوم به شکلی مدعو داشته ایم و از هنرمندان صاحب نام دعوت می شده است و آن ها آثار خود را به جشنواره هنرهای تجسمی ارسال می کردند. حتی یک دوره با آقای سید عباس میرهاشمی به این نتیجه رسیدیم که شاید مدعو شدن خیلی شایسته‌ی یک جشنواره نباشد و بهتر است که سفارش اثر داده شود و تولید یک اثری برای جشنواره شده و ماندگار شود که در دوره ای، به ۱۵-۱۰ از هنرمندان، سفارش تولید اثر دادیم.
دوره هفتم و هشتم هم، به شکل کیوریتوری برگزار شد؛ به طوری که دوباره به شکل فراخوانی خودش برگشت.دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به گستردگی این جشنواره گفت: واقعیت امر این است که جشنواره هنرهای تجسمی به دلیل این که یک گستردگی در بین اهالی هنرهای تجسمی دارد، نمی توان برای آن فقط به یک روش قناعت کرد.
اما اگر برنامه ریزی مناسبی وجود داشته باشد و زمان برای دبیر کل، دبیر هنری و همچنین، دبیر اجرایی وجود داشته باشد، می تواند یک تلفیق بسیار مناسبی شکل بگیرد که در طول یک سال، هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی در سراسر کشور برای جشنواره رصد شوند و جشنواره، بخش فراخوان خود را داشته باشد و بخش مدعو نیز به این ساختار اضافه شود.
اما متأسفانه، همیشه در روزهای نزدیک به جشنواره هنرهای تجسمی این اتفاق ها می افتند و زمان اجازه نمی دهد که این کارها انجام شوند.
بنابراین، واقعیت امر این است که شاید ساختار و بستر جشنواره و سیستمی که برای جشنواره هنرهای تجسمی طراحی می شوند باید تا حدی زمان لازم برای برگزاری یک شکل فاخر جشنواره را داشته باشند. گفتنی است که در دوره چهاردهم با دبیری کل آقای میرهاشمی، طرح و بخشی با عنوان » تجسم هنر « به جشنواره هنرهای تجسمی اضافه شد که در این یکی دو سال اخیر نیز، ادامه پیدا کرده است و در جریان آن، صحبت شد که در همه استان های کشور، هنرمندانی به عنوان کیوریتور حضور داشته باشند و آثار هنرمندان شهر خود را در طول سال رصد کنند و نمایشگاهی از برآیند هنر آن منطقه در طول یک سال برگزار شود. در دوره اول آزمون و خطا صورت گرفت و اتفاقاتی رخ داد. زنده روح کرمانی با اشاره به این‌که آیا این مسئله در این دوره به نتیجه دلخواه خواهد رسید؟ گفت: حدود ۸-۷ دوره قبل هم، یک بخش استانی در جشنواره فجر داشتیم ولی به شکل تجسم هنر نبود. در حال حاضر، تجسم هنر سومین دوره ی خود را برگزار می کند و امسال، بر اساس زمانی که داشته ایم به شکل خیلی جدی و برنامه ریزی شده این بخش را پیگیری کردیم. اما باز هم با یک مشکل مهمی روبرو شدیم و آن، زمان بود.
زیرا زمان مسئله‌ی بسیار تأثیرگذاری برای برگزاری جشنواره است و امسال هم، طبق سنوات سال های گذشته، انتخاب هنرمندان به عنوان یک دبیر هنری در استان ها که اغلب هم، از هنرمندان خود آن استان مربوطه هستند و تجربه‌ی کاری و هنری و آشنایی با منطقه خود داشته اند بهشان سپرده شده است و خروجی هایی که برای جشنواره هنرهای تجسمی وجود دارد و کیوریتی که برای آن صورت گرفته بسیار جذاب است و مجموعه خوبی از تجسم هنر در استان ها بدست می آید ولی به هر حال، همه ی استان ها شکل تجسمی به آن صورتی که ما برای ده رشته فکر می کنیم، وجود ندارد چراکه ممکن است در برخی از استان ها اصلاً نگارگر وجود نداشته باشد و امکان دارد استان دیگری مجسمه ساز نداشته باشد. اما در جریان جشنواره هنرهای تجسمی استعدادهای کشور شناخته می شوند.او افزود: امیدوارم امسال، فضا به ما اجازه دهد تا بتوانیم آثاری از هنرمندان استان هایی که برای تجسم هنر انتخاب شده اند را برای نمایش به تهران بیاوریم و مجموعه ی استانی را در دل جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش بگذاریم و نشان دهیم واقعاً استعدادهای هنری وجود دارند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، البته هرچند که بیشترین شرکت کنندگان جشنواره هنرهای تجسمی فجر را هنرمندان در شهرستان ها و استان ها تشکیل می دهند و شاید خیلی از شرکت کنندگان بخش تجسم هنر استان؛ خود جزء شرکت کنندگان جشنواره هنرهای تجسمی هم، باشند و این پایه و اساس نیازمند یک برنامه ریزی و زمان و آموزش برای کیوریتوری است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


3 − = دو