دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه:

عملیات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه در آستانه اتمام قرار گرفت

عملیات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه  در آستانه اتمام قرار گرفت

گروه خبر: دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: با پیشرفت ۵۰ درصدی آخرین پروژه، عملیات سخت افزاری احیای دریاچه در آستانه اتمام قرار دارد و باید در صدد اجرای طرح های نرم افزاری باشیم.
به گزارش آراز آذربایجان، محمدصادق معتمدیان در هجدهمین جلسه کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه در سد کانی‌سیب پیرانشهر اظهار کرد: فاز دوم طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه شامل کانال بادین آباد با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی جزو آخرین عملیات‌های سخت افزاری است که امسال به اتمام می‌رسد و از این رو باید در حوزه عملیات نرم افزاری گام بیشتری برداشت.وی با تاکید بر شتاب دهی فازهای سخت‌افزاری و نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه افزود: اجرای مصوبات احیای دریاچه نیاز به اهتمام جدی دارد و با نظارت دقیق نباید اجازه برداشت غیرقانونی از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه را داد.وی با اشاره به وضعیت رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه اضافه کرد: مردم با مشارکت خود باید در رودخانه‌های ۹گانه حوضه آبریز دریاچه کمک‌حال مدیریت آبی باشند تا گام جدی در احیای این نگین آبی آذربایجان برداشته شود.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه میزان تحویل آب به دریاچه ارومیه را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب دانست و ادامه داد: در صورت بارش‌ها باید این میزان ارتقا یابد اما در کمترین حالت این میزان رهاسازی آب باید حفظ شود.
معتمدیان با تاکید بر امنیت کانال‌های انتقال آب گفت: هزینه‌ای که برای امنیت کانال‌ها صورت می‌گیرد، صرفاً در راستای حوادث غیرمترقبه نباشد بلکه به امنیت برداشت غیرقانونی نیز توجه شود.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم احیای تالاب‌های اقماری حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: احیای ۱۱ تالاب در آذربایجان‌غربی موجب شادابی منطقه و مهاجرت پرندگان شده است و این امر باید ادامه یابد.وی بر توجه ویژه به موضوع تغییر الگوی کشت تاکید کرد و ادامه داد: ترویج و آموزش تغییر الگوی کشت باید با توجه به زمان بندی با رضایت مردمی صورت گیرد.
استاندار آذربایجان غربی لزوم همراهی رسانه‌ها در اجرای طرح تغییر الگوی کشت را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: فرهنگ سازی و کار رسانه‌ای یکی از نیازهای اقناع سازی جامعه است که می‌توان جامعه را به سمت کاهش مصرف آب کشاورزی سوق داد تا با جایگزینی محصولات کم آب‌بَر با شتاب بیشتری به سمت احیای دریاچه ارومیه گام برداشت.
در این جلسه اعضا کمیته نجات دریاچه ارومیه با ارائه گزارش تخصصی، اقدامات صورت گرفته را تشریح کردند.
آب سد سلیوه برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شد
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: آب سد سیلوه در راستای کمک به احیای دریاچه، برای نخستین بار در این فصل از سال به سمت کانی سیب رهاسازی شد.
محمدصادق معتمدیان همچنین افزود: در راستای اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با تلاشی که در وزارت نیرو انجام شد، برنامه برای رهاسازی آب پشت سدها و رودخانه‌های فاقد سد تنظیم و ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: امروز، اولین رهاسازی را از سد سیلوه به کانی سیب انجام می‌دهیم که این امر برای اولین بار است که در این فصل صورت می‌گیرد و آن هم به خاطر شرایط دریاچه ارومیه است.دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص بارش فرانرمال در فصل پاییز، متأسفانه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۵ درصد کاهش بارندگی را شاهد بودیم که این کاهش در آذربایجان غربی، ۲۹ درصد در حوضه آبریز این دریاچه برآورد شده است.
معتمدیان با اشاره به برنامه ریزی برای تداوم رهاسازی اظهار کرد: تمهید شده که حجم رهاسازی از طریق سدها و رودخانه‌های فاقد سد را به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برسانیم که برنامه ریزی شده این رقم محل تحویل آب ایستگاه‌های هیدرومتریک دریاچه ارومیه محاسبه شود.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریافتی دریاچه به شکل قابل توجهی با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته افزایش پیدا خواهد کرد.وی افزود: این برای اولین بار است که در این فصل سال رهاسازی از طریق سیلوه و کانی سیب انجام می‌شود، مرحله بعد هم از سد کانی سیب عملیات رهاسازی آب را از تونل به سمت دریاچه ارومیه خواهیم داشت.طرح انتقال آب حوضه به حوضه برای احیای دریاچه ارومیه با تلاش‌های دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته و با توجه به زیرساخت‌های خوب ایجاد شده، این امر در همه طول سال قابل انجام است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 1