صف های طولانی تامین اجتماعی در شان و توان سالخورد گان نیست

صف های طولانی تامین اجتماعی در شان و توان  سالخورد گان نیست

مهناز بیرانوند
گروه اجتماعی: شلوغی شعب تامین اجتماعی در برخی روزها به گونه ای است که حتی به قول قدیمی ها؛ جایی برای سوزن انداختن نیست. اما این ها دلیل نمی شود که جواب مخاطبان و مراجعان را به درستی ندهند.
مکالماتی که روزانه بین متصدیان بخش های مختلف شعب و مراجعان می شود در نوع خود شنیدنی است. از کنارش رد شدم گفتم مادر میخوای کمکت کنم. گفت نه مادر چند تا پله دیگه باقی نمونده آروم میام. وقتی وارد شعبه شد چند دقیقه ای سر پا ایستاد داشت نفسی تازه می کرد، بعد پسر جوانی که روی صندلی بود از جایش بلند شد و گفت مادر بیایید اینجا بنشینید، نیم نگاهی به اطراف کرد و دید شلوغ است و جای برای نشستن نیست.
قدم هایش را آهسته به سمت صندلی های سالن پر از مراجعان برداشت، آرام نشست و چند دقیقه ای بعد از این تازه نفس شد، بلند شد تا دنبال کارش برود. از دور به یکی از متصدیان که خانمی بود نگاه کرد و بلند گفت مادر من سواد ندارم بخش مستمری ها کجاست. این سالنه یا باید برم طبقات بالا؟ اما کسی جوابش را نداد به نزدیکترین بخش این شعبه رفت و گفت: خانم ببخشید بخش مستمری ها کجاست؟ – برو بالاتر – خانم میشه بگید کدوم بخشه؟ – نمی دونم ای بابا چقدر سوال می کنی؟ – دخترم من سواد ندارم بگو کجا برم – خانم چند بار بگم برو ته سالن ای بابا چرا درست و حسابی جواب من پیرزن رو نمی دید؟بعد رو به یکی از مراجعان کرد و گفت: جوان لطفا منو راهنمایی کن تا بتونم کارم رو انجام بدم. حقوق مستمری ام این ماه کم شده برام سوال کن دلیلش چیه؟ بعد به سراغ بخش مستمری ها رفت و دنباله این ماجرا رو پسر جوان برایش انجام داد اما این که آیا پاسخش را دریافت کرد یا نه، نمی دانم چون سوژه ای دیگر توجهم را جلب کرد. در یک لحظه صدای داد و بیداد مردی جوان در یکی از بخش های این شعبه بلند می شود همه ساکت می شوند تا مشخص شود مشکل کجاست.
به یکباره صدای متصدی که از پشت گیشه با این مرد جوان صحبت می کرد هم کم کم با عصبانیت بلند و بلندتر می شد. گاه گاهی هم کلمات ناجور میان این دو رد و بدل می شد. تنها صدایی که در این میان شنیده می شد، این بود که چرا کار منو انجام نمی دید؟ ۱۰ روزه هر روز به من امروز و فردا می کنید مگر یک جمله بگویید برو ۱۰ روز دیگه بیا اینقدر سخته؟ به ناگاه متصدی از جایش بلند شد و به آن مرد جوان گفت من مقصرم هنوز اطلاعات مادر شما تو سیستم ثبت نشده و استحقاق درمان ندارد. ماجرا را که جویا شدم این بود که به دلیل برخی نقص فنی ها، ممکن است که یک نفر از اعضای یک خانواده مانند مادر این پسر جوان به یکباره از تحت تکلفل پدرش درآمده و نمی تواند دارویی که نیاز دارد برایش تایید کند. حال به شعبه تامین اجتماعی آمده تا دلیل این عدم استحقاق را جویا شود. اما آیا با این داد و بیدادها کارش سریع تر انجام می شود؟ این سوال خیلی از مراجعان به این شعبه بود که متصدی پاسخش را اینگونه داد که شما باید صبر کنید تا من بررسی کنم تا دلیل را متوجه شوم. اما این پسر جوان که می دانست مادرش منتظر این دارو است و اگر دارو زودتر به دستش نرسد همچنان با پا درد باید شب را صبح کند. می گوید: تمام عجله اش برای این موضوع است. دلش نمی خواهد فریاد بزند اما فریاد شبانه مادرش بخاطر درد امانش را بریده است او را اینگونه عصبانی کرده است. وی که خود را رضا معرفی می کند، ادامه می دهد: چندین روز است که هر دفعه ازمسئولان این شعبه علت ای موضوع را می پرسم یکبار می گویند مشکل به علت نقص فنی است و بار دیگر علت را چیز دیگری می گویند اما اینها برای من مهم نیست من می خواهم که داروهای مادرم تایید شود و تنها راهکار این است که شعبه استحقاق درمانی مادرم را تایید کند تا در اسناد پزشکی بتوانم داروها را به تایید برسانم.
وی اضافه می کند: وقتی پدر من مستمری بگیر است و مادرم هم تحت تکفلش، چه دلیلی دارد که مادرم از تحت تکفل خارج شود و استحقاق درمان نداشته باشد. اینها همه به دلیل ندانم کاری متصدیان نابلد در شعب تامین اجتماعی است. مسئولان باید به داد ما برسند.
من در تعجبم که هر روز می گویند خدمات ما به سمت الکترونیکی و غیرحضوری شدن پیش می رود. این خدمات کجاست که ما باید بجای حضور در شعب در منزل این کارها را انجام دهیم. یکی دیگر از مراجعان به شعب تامین اجتماعی بدرفتاری متصدیان را از جمله مشکلات موجود می داند و می گوید: این نوع رفتارها در شان مردم ایران که از تمدن وفرهنگ غنی برخوردارند نیست، به نظر من باید طبق منشوراخلاقی که هر سازمان دارد، ارباب رجوع از احترام خاصی برخوردار باشد اما ما اینگونه نمی بینیم.
الهه که چند روزی است برای دریافت هزینه های مربوط به کمک بارداری مراجعه می کند می گوید: وقتی از متصدی درباره مدارکی که برای دریافت این کمک هزینه سوال می کنی پاسخ درستی دریافت نمی کند ولی زمانی که می گوید از طرف فلانی آمدم سریع تحویل می گیرد و لیست مدارک را به او تحویل می دهد. او از اینکه فقط با پارتی بازی می توان کارها را انجام دهد عصبانی می شود و می گوید: از این شعب که باید در خدمت مردم باشند بعید است چون موظف به ارائه خدمت به مردم و مراجعه کنندگان هستند. یکی از متصدیان شعب تامین اجتماعی بدون ذکر نام خود می گوید: هر روز هزاران نفر از اقشار مختلف از پیر و جوان، مرد و زن و با سواد و بیسواد به شعب مراجعه می کنند و ما مجبوریم با زبان هرکدام از این افراد حرف بزنیم، اینکه هرکدام درخواست متفاوتی دارند، بماند. وی اضافه می کند: در حال حاضر برخی از خدمات به صورت غیرحضوری به مشتریان ارائه می شود اما بسیاری از آن ها نمی خواهد به عنوان مثال برای صدور دفترچه که پنج هزار تومان هزینه پست دارد این مبلغ را پرداخت کنند و به همین دلیل به شعبه مراجعه می کنند که هم مجبورند یک رفت و آمد داشته باشند هم اینکه هزینه هایی را متحمل شوند و هم اینکه زمان زیادی را در شعب معطل شوند. وی ادامه می دهد: اکنون حتی برای نوبت دهی از طریق سیستم یا کد دستوری// #۱۴۲* می توان انواع خدمات نوبت دهی بیمه ای و درمانی، استعلام، قوانین، نمونه فرم ها، اپلیکیشن و دیگر خدمات را دریافت کنند پس وقتی که یک فرد به شعب مراجعه می کند، می تواند قبل از مراجعه از طریق این کد دستوری نوبت خود را دریافت کند. حل مشکلات مردم در پرتو خدمات غیر حضوری است
محمدحسن زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره گلایه های برخی از مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستانی وشعب تامین اجتماعی در سطح کشور می گوید: حل این مشکلات درگرو گسترش خدمات غیرحضوری است که به زودی این موضوع انجام می شود.
وی افزود: به همین منظور ۶۵ سرویس از خدمات سازمان تامین اجتماعی را در اختیار مردم قرار می دهیم که مردم از منازل خود کار را انجام دهند و دیگر نیازی به مراجعه مردم به شعب این سازمان نباشد.
* از مردم عذر می خواهم
سرپرست سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که رفتارهای برخی از کارکنان در شعب خدمات دهنده تامین اجتماعی نامناسب است، گفت: این موضوع را قبول دارم و از مردم عذرخواهی می کنم و همینطور است. اما سازمان تامین اجتماعی۷۲ هزار پرسنل دارد، این تعداد پرسنل به این معنی است که ۷۲ هزار سلیقه در تامین اجتماعی هر روز به سرکار می آیند و وقتی مردم با سلیقه های متفاوت مواجه هستند . وی اضافه می کند: بالاخره بخشی از این ۷۲ هزار نفر در طول روز مشکلات و نگرانی هایی دارند که علیرغم اینکه دلشان نمی خواهند بدرفتاری کنند و این همه تلاش و کوششی که در سطح تامین اجتماعی انجام می شود همین موارد است که حتی یک مورد آن برای ما قابل قبول نیست. نمی_توانیم آن را بپذیریم.
برخی از خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی شامل، دریافت لیست و حق بیمه کارگران، سامانه ایرانیان خارج از کشور، ارایه برگ پرداخت غیر حضوری (اینترنتی) بیمه شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد، ابلاغ احکام مطالباتی کارفرمایان و پیمانکاران تامین اجتماعی، ارایه بدهی کارفرمایان تامین اجتماعی، ارائه سوابق و رسیدگی به اعتراض بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، صدور دفترچه درمانی تامین اجتماعی غیرحضوری، نرم افزار تعویض غیرحضوری دفترچه کارگزار، ارایه تاییدیه استحقاق درمان غیرحضوری و ثبت درخواست و اعتراض بیمه شدگان و کارفرمایان است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، سازمان تامین اجتماعی با حدود ۴۲ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، خدمت بیمه ای و درمانی به افراد زیرپوشش ارایه می دهد. این سازمان دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است و ۳۵۶ بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند.
بخش بیمه ای تامین اجتماعی دارای ۴۸۰ شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارایه می شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 63