تالاب یادگارلو نقده نای نفس کشیدن ندارد

تالاب یادگارلو نقده نای نفس کشیدن ندارد

آرازآذربایجان،رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: با افزایش دمای هوا، تالاب بین‌المللی یادگارلو این شهرستان بطور کامل خشک شد و دیگر این تالاب نای نفس کشیدن هم ندارد.
اکبر قایمی افزود: از چند سال قبل و پس از حفر زهکش سد حسنلو، امکان ذخیره آب در تالاب یادگارلو وجود ندارد و پس از پایان بارش‌های بهاری و گرم شدن هوا در این منطقه، این تالاب بطور کامل خشک شد.
وی با اشاره به اینکه این تالاب درگذشته زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی و نیز زادآوری پرندگان آبزی همچون قو، فلامینگو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ها بود، اضافه کرد: با توجه به مکش شدید آب توسط این کانال زهکش، امکان آبگیری دوباره تالاب یادگارلو از سایر منابع آبی نیز وجود ندارد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: هم اکنون چندین طرح مطالعاتی مانند تزریق بتن و ایجاد تپه برای احیای تالاب بین المللی یادگارلو در دست انجام است که تاکنون هیچ کدام از این طرح‌ها تایید نشده است.
وی یادآور شد: با خشک شدن کامل تالاب بین المللی یادگارلو، این تالاب در لیست مونترو (معرض خطر یا فهرست قرمز) قرار گرفته و نیاز شدید به احیا و بازسازی دارد.
قایمی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها افزود: تالاب‌ها ظرفیت‌های قابل توجهی برای بهره‌برداری جوامع محلی، گردشگران، دوستداران محیط زیست و سایر ذی نفعان است و آسیب شناسی این مکان‌های طبیعی و تدوین برنامه و مدیریت اصولی و بهینه آن می‌تواند زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و گردشگری را در منطقه رونق بخشد.
قایمی اظهار کرد: تالاب یادگارلو یک هزار و ۵۳۰ هکتار حوضه آبخیز دارد که قبل از خشک شدن علاوه بر مساحت ۳۵۹ هکتاری دریاچه تالاب، ۲۶۰ هکتار نیز مساحت مراتع حاشیه این تالاب را تشکیل می‌داد و منابع تامین کننده آب تالاب شامل روان‌آبهای فصلی ناشی از بارندگی در سطح حوضه و جریان‌های فصلی رودخانه گادر بود.
در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.
نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


4 + = دوازده