گزارش//

آب چه زمانی به دریاچه ارومیه می رسد

آب چه زمانی به دریاچه ارومیه می رسد

گروه گزارش: دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران قرار دارد، دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه داخلی ایران است.این دریاچه از دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و تراز دریاچه در این دهه سال به سال کاهش یافت. دلایل متعددی برای خشک شدن دریاچه از سوی کارشناسان عنوان شده از جمله کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی، استفاده بی رویه از منابع آبی ، ساخت پل شهید کلانتری و چند مورد دیگر که تاثیر مستقیمی در خشک شدن دریاچه ارومیه داشتند.
در دولت یازدهم ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و برنامه های مختلفی برای احیا و تثبیت دریاچه از جمله احداث خط انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب ارومیه، تونل کانی سیب، تغییر الگو و اصلاح روش کشت محصولات کشاورزی مصوب شد.
احداث تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه یکی از مهمترین مصوبه ها که تاحدودی می تواند سالانه با انتقال ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ناجی این نگین آبی شود. هرچند وعده ها برای تکمیل و بهره برداری از این خط انتقال تا کنون محقق به شکل کامل نشده اما با برعهده گرفتن مسئولیت دبیری کارگروه ملی ستاداحیا دریاچه ارومیه توسط استاندار آذربایجان غربی و استانی شدن این ستاد ، عزم ها برای اتمام خط انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه توسط مسئولین ونمایندگان مجلس بیشتر شده است.
تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه
محمدصادق، معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در اولین جلسه دبیرخانه کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه که در سالن جلسات ستاد بحران استان برگزار شد افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر اخیر ریاست جمهوری به استان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است.
دبیر اجرایی کار گروه نجات دریاچه با اشاره به اینکه یکی از سیاست های دولت اتمام، تمام پروژه های ناتمام احیای دریاچه ارومیه در سال جاری و تمرکز در بخش کشاورزی در سال آینده است، خاطر نشان کرد: بحث ترویج باید تقویت شود چرا که مردم اگر باور کنند که تغییر الگو کشت منجر به درآمد می شود حتما از برنامه های ستاد حمایت می کنند.
پروژه کانی سیب یک پروژه فاخر ملی است
معتمدیان با اشاره به اینکه با پیمانکاران بد حساب و کسانی که کارهای عمرانی استان را با رکود مواجه کرده اند، برخورد شود و دریگر هیچ پروژه عمرانی در استان به آنها واگذار نشود،اظهار کرد: پروژه کانی سیب یکی از پروژه های فاخر ملی است که امید است در دهه فجر امسال افتتاح و آب گیری شود.
دبیر اجرایی کار گروه نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: تامین اعتبار برای تصفیه خانه ارومیه انجام شده قطعا در دهه فجر امسال باید مورد بهره برداری قرار گیرد بنابراین اعلام می‌کنیم که در بحث طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد چرا که اعتبار آن بصورت کامل تخصیص یافته است بنابراین این طرح باید هرچه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.
انتقاد نماینده ارومیه درمجلس از عدم اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه رئیس جمهور و دولت به موضوع احیای دریاچه ارومیه اهتمام ویژه دارند و با تغییر و تحولی که در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه داده شده است، دولت و بخصوص وزیر نیرو در این رابطه فعال تر شده اند.وی پروژه انتقال آب به حوضه دریاچه ارومیه را یکی از طرح های مهم احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: کار ترمیم قسمتی از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه که دچار نشتی آب بود به سرعت پیش می رود و بر اساس اعلام مدیران پروژه تا یک ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و پس از آن کار انتقال آب از این تونل به پیکره دریاچه ارومیه آغاز خواهد شد.
حجت الاسلام ذاکر از عدم اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و توسعه مجدد بخش کشاورزی در این حوضه انتقاد کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت در آذربایجان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و وزارت جهاد کشاورزی باید در این حوزه توجه ویژه داشته باشد.
وی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت باید در سطح های بسیار بزرگتری اجرایی شود چرا که حفاظت از آب های زیرزمینی، رودخانه ها و دریاچه ارومیه یک ضرورت ملی است.
بهره برداری از تونل انتقال آب از کانی سیب به دریاچه تا پایان سال
یاسر رهبردین، معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه طبق پیش بینی های انجام شده تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه تا پایان سال جاری افتتاح می شود، تصریح کرد: طی سفر اخیر ریاست جمهوری به استان و باتوجه به اولویت احیای دریاچه ارومیه بحث اتمام عملیات کانی سیب جز اولویت های استان قرار گرفت.معاون استاندار آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت های چشمگیر پروژه انتقال آب یاد آور شد: ۵۵۰متر از طول نیازمند ترمیم به اتمام رسیده و دستگاه های TBMنیز بدون مشکل از تونل خارج شدند. همچنین تا پایان سال آب به تونل رهاسازی می شود.وی با بیان اینکه طرح انتقال آب از سد کانی سیب بزرگترین پروژه محیط زیستی انتقال آب برای دریاچه ارومیه است، اظهارکرد: برنامه زمان بندی انتقال آب از تونل کانی سیب نیز در فصول غیر زراعی سال، از آذر تا اردیبهشت ماه هرسال انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه اعتبار ۴۰میلیارد تومانی برای تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه ارومیه تامین شده است، اظهار کرد: ۴۰ اکیپ در ۲شیفت مشغول به کار هستند ، پیمانکار جدید مشخص شده و عملیات اجرایی خط انتقال آب از تصفیه خانه ارومیه به دریاچه ارومیه به اتمام می رسد.
پیشرفت ۹۷ درصد تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه
میکاییل بهادری، معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب چهارشنبه ۷ دی ماه در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح انتقال آب کانی سیب پیرانشهر با بیان اینکه کل پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب از سد کانی سیب تاکنون ۹۰درصد است و پیشرفت فیزیکی تونل انتقال نیز ۹۷درصد است، افزود: اعتبارات هزینه شده برای کل طرح انتقال آب از کانی سیب تاکنون ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان است و برای اتمام طرح ۱۶۰۰میلیارد تومان نیز اعتبار نیاز است.
معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب با اشاره به اینکه پایداری و مقاومت تونل انتقال بی نظیر است، اظهار کرد: ۸۰۰متر از تونل نیاز به ترمیم داشت که تاکنون ۵۵۰متر آن ترمیم شده و ۲۵۰متر باقی مانده که تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.وی یاد آور شد: در فاز نخست طرح ۳۰۰میلیون مترمکعب و در فاز دوم ۱۸۰میلیون مترمکعب آب از طریق تونل به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
ترمیم ۸۰۰ متر از تونل انتقال آب از کانی سیب به دریاچه
فاتحی، سرپرست دستگاه نظارت طرح انتقال آب از سد کانی سیب افزود: در اصل از ۳۶ کیلومتر خط انتقال آب، ۷۰۰متر از تونل به دلیل شرایط زمین نیاز به ترمیم داشت که برای محکم کاری تصمیم براین شد۸۰۰ متر را ترمیم کنیم.
وی تصریح کرد: شرایط زمین احداث تونل کانی سیب در دنیا نادر است اما با این وجود به نحو احسن این تونل مراحل پایان بهره برداری را طی می کند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا؛ به خطر افتادن سلامت و بهداشت بیش از ۱۳میلیون نفر، تخریب اکوسیستم، تخریب کشاورزی، ایجاد و تشدید ریزگردهای نمکی ، مهاجرت از تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه است.احیای دریاچه ارومیه و تثبیت آن بستگی به همت دولت و مردم دارد چرا که اگر حق آبه دریاچه تامین، طرح های عمرانی و آب رسانی برای انتقال آب به دریاچه به اتمام برسد و سدسازی ها متوقف شوند و از سوی دیگر فرهنگ کشاورزی سنتی تغییر یابد گام های مهمی در تثبیت و جلوگیری از خشک شدن دریاچه برداشته خواهد شد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


5 − چهار =