کنترل اعصاب و روان عامل اصلی کاهش تنش های اجتماعی

کنترل اعصاب و روان عامل اصلی کاهش تنش های اجتماعی

علی قهرمان
گروه اجتماعی: پیچیدگیها و استرسهای زندگی شهری یکی از علل عمده تنشها محسوب شده و عدم توانائی برخی از انسانها در کنترل خشم و عصبانیت بعضا می تواند به حوادث ناگواری شده و آینده فرد و نزدیکان وی را تحت تاثیر قرار دهد. معلم در کلاس مشغول تدریس و سئوال و جواب در مورد درس روز گذشته می باشد نادر را جهت توضیح درس فرا می خواند ولی نادر آمادگی ندارد و به همین دلیل مورد تمسخر هم کلاسیها بویژه میلاد قرار می گیرد در هنگام تعطیل شدن مدرسه نادر در بیرون مدرسه راه را برمیلاد می بندد و به وی اعتراض می کند کم کم دامنه درگیری لفظی بیشتر شده و مشغول کتک کاری می شوند نادر که توانایی مقابله با میلاد را نداشته دست به جیب برده و چاقویی را در آورده و در حین درگیری چاقو را به شکم میلاد فرو می کند.
نزاعهای خیابانی :بدفعات در گوشه و کنار شهرها اتفاق می افتد پیچیدگیها و استرسهای زندگی شهری یکی از علل عمده تنشها محسوب شده و عدم توانائی برخی از انسانها در کنترل خشم و عصبانیت بعضا می تواند به حوادث ناگواری نظیر قتل ، خودکشی ، مصدومیت ، تصادف و …. منتهی شده و آینده فرد و نزدیکان وی را تحت تاثیر قرار دهد .
رتبه بندی جرائم نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی حاکی از آن می باشد که نزاع و درگیری یکی از جرائم اولویت دار می باشد ، لذا پرداختن به این موضوع و ارائه راهکارهای مناسب می تواند در پیشگیری و کاهش این معضل موثر باشد .
خشونت :استفاده عمدی از نیرو و یا قدرت فیزیکی یا تهدید بر روی خود یا شخص دیگر و یا افراد یک گروه یا اجتماع می باشد که می تواند بدون صدمات یا با احتمال ایجاد جراحت ، مرگ ، صدمه روحی ، روانی ، نقصان رشد یا محرومیت باشد .
دفاع از منافع گروهی و فردی از مهمترین عواملی است که باعث می شود تا جوان در درگیریهای خیابانی شرکت کند . بسیاری از جوانانی که در این درگیری شرکت می کنند آنهایی هستند که می خواستند خودی نشان بدهند . یا اینکه می خواستند برتری خودشان را بر هم سالان نشان دهند.
در میان جوانان بویژه پسرها بدلیل روحیه خاص و انرژی بسیارشان بیش از همه در معرض این آسیب قرار دارند .
مشت های گره کرده و دندانهایی که از عصبانیت به هم فشرده می شوند تصویرهای تکراری لحظه تعطیلی یک دبیرستان پسرانه است و تقریبا هیچ پسری در دنیا وجود ندارد که در طول دوران تحصیل و جوانی مشتی به دهان کسی نزده باشد و یا مشتی دریافت نکرده باشد .
مشاهده صحنه های خشونت آمیز و داشتن خانواده خشن باعث یادگیری و استفاده از خشونت در موقعیتهای پر تنش می شود .
خشونت می تواند نتیجه آموختن و تلقین باشد تحقیقات تجربی و آزمایشگاهی نشان داده که دیدن خشونت می تواند منتج به تقلید از خشونت شود . ( دیدن فیلم ها و صحنه های خشن ) از طرفی خشونت می تواند پاسخی به فشارهای روحی و روانی در هم تنیده تنشهای خانوادگی و شرایط نامساعد حاکم بر درون خانواده قلمداد گردد .
طبقه اجتماعی پائین و حاشیه نشینی نیز در درگیری و نزاع های خیابانی بی تاثیر نبوده و بیشترین آغاز کنندگان نزاع جوانان حاشیه نشین شهر می باشند.
بطور کلی عوامل ارثی و مسائل فیزیولوژیکی ، عوامل اجتماعی و فرهنگی ، زمینه خانوادگی بر رفتارهای پرخاشگرانه تاثیر دارند .
راهکارهای غلبه بر عصبانیت :آرمیدگی ؛ یکی از روشهای آرمیدگی این است که در حالیکه در وضعیت راحتی قرار گرفته اید یک کلمه را مکررا تکرار کنید . مثلا بگوئید » آرام باش « ، » سخت نگیر « و یا یک صحنه یا تجربه زیبا و آرام بخش را مجسم کنید و فقط به آن فکر کنید و اجازه ندهید فکر دیگری به ذهن شما وارد شود .
بازسازی شناختی ؛ موقعی که عصبانی هستید افکارتان می تواند خیلی اغراق آمیز و غمناک باشد . تلاش کنید به جای اینها افکاری که مثبت تر و منطقی ترند جایگزین کنید .
مسئله گشایی ؛ گاهی اوقات عصبی شدن ناشی از مسائل واقعی و اجتناب ناپذیر زندگی است که پاسخی طبیعی به مشکلات است در این حالت باید به دنبال راه رویایی با مشکل باشیم . بطور کلی مسئله گشایی شامل یادگیری انجام دادن فعالیت هایی است که یا به محرک آزار دهنده یا به هیجانهای منفی مثل خشم ، اضطراب که به وسیله محرکهایی که از طریق شرطی شدن بصورت علامت خطر در آمده اند پایان دهد .
ورزش ؛ ورزش مخصوصا در فضای باز نه تنها سلامت جسمی را بهبود می بخشد ، بلکه به تسکین اعصاب و سلامت روانی نیز کمک می رساند .
شوخ طبعی ؛ » خنده بر هردرد بی درمان دواست « خاطر نشان می کند که ده دقیقه خنده از ته دل اثر تسکین قوی بر درد و ناراحتی دارد . اجتناب ؛ از هر عاملی که عصبانیت شما را بر می انگیزد پرهیز کنید .
تغییر محیط ؛ بعضی از عوامل محیطی و اجتماعی محرک عصبانیت و ناراحتی می باشند . در این گونه موارد یگانه راه برای حل مشکل تغییر محیط است .
ارتباط بهتر ؛ اگر شما از مباحثه ای ناراحت شده اید ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که فکرتان را بر روی پاسخها متمرکز کنید و ناراحتی تان را کاهش دهید .
زمان بندی ؛ انسان همیشه در یک حالت و وضعیت روحی و روانی نیست لذا بهتر است موضوعات و مسائل حساس و بحث انگیز در ساعاتی مطرح شوند که زمان مناسب است .
نیاز به مشاوره ؛ اگر عصبانیت شما قابل کنترل نیست به مشاوره به عنوان عاملی برای یادگیری توجه کنید که به شما کمک می کند با بکارگیری تکنیک های تغییر رفتار و افکار ، اعمال خود را کنترل کنید .

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۴ ب.ظ

دیدگاه


8 − = سه