بازاریابی مهمترین چالش صنایع دستی استان

بازاریابی مهمترین چالش صنایع دستی استان

سکینه اسمی
گروه اقتصادی : صنایع دستی در آذربایجان غربی به جایگاه واقعی خود نرسیده و نقص در سیستم بازاریابی، نبود خریدار و ضعف بسته بندی مهمترین چالش پیش روی این بخش است. صنایع دستی هنر و صنعتی است که بیانگر خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور و منطقه بوده و در توسعه صنعت گردشگری و صادرات غیرنفتی نقش مهمی دارد و باتوجه به ویژگی ها و شاخصه های آن به عنوان یک منبع مهم اقتصادی مطرح می شود.
در این میان آذربایجان غربی همانند سایر استانها از صنایع دستی ارزشمند و بارزی برخوردار است بطوریکه صنایع دستی شهری و روستایی در این استان به دلیل داشتن قومیت ها، ایلات و عشایر و روستاهای متعدد از گذشته های بسیار دور رونق داشته است.
صنایع دستی سود آوری بالایی دارد و امروز بیشتر کشورهای جهان با حفظ و حراست از تولیدات صنایع دستی خود سعی دارند علاوه بر رفع معضل بیکاری در منطقه مورد نظرشان در حفظ و حراست از پیشنه تاریخی و فرهنگی خود نیز کوشا باشند.
اما در ایران و به تبع آن در آذربایجان غربی که تولیدات صنایع دستی با تنوع تولید بالایی نسبت به سایر کشورها مواجه است اما هنوز جایگاه واقعی خود را نه در منطقه و نه در دنیا به نحو احسن معرفی و به دست نیاورده است و با توجه به فرهنگ غنی و تنوع قومی هنوز هم در زمینه صنایع دستی دچار ضعف و کم کاری های گسترده است.
نبود بازار، عدم شناسایی بازار متناسب با تولیدات، بسته بندی های نامناسب، نداشتن برند مشخص، حضور صنایع دستی کپی کاری شده به خصوص توسط چینی ها با قیمت ارزان، ضعف برنامه ریزی و فرهنگ سازی از چالش های مهم صنعت کهن صنایع دستی در استان و کشور است.
*نبود بازار فروش مشخص مهمترین چالش هنرمندان صنایع دستی است
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص وضعیت صنایع دستی و مشکلات پیش روی این بخش می گوید: در حال حاضر در شاخه صنایع دستی به همراه فرش بیش از ۲۰ هزار هنرمند در سطح استان فعال هستند که اگر صنعت فرش را جدا کنیم نزدیک ۲۵۰۰ نفر در بخش صنایع دستی استان فعالیت می کنند.
افسانه رنجبر با بیان اینکه هنرهای چوب، منبت، معرق و مشبک چوب، ریزه کاری، خراطی، پیکره تراشی، شیشه حرارتی، گلیم بافی، سراجی سنتی، رودزی الحاقی و … از هنرهای رایج صنایع دستی و هنرهاس سنتی در آذربایجان غربی است افزود: بسیاری از شاغلین این بخش به صورت انفرادی و بخشی نیز به صورت گروهی فعال هستند.
وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع دستی و هنرهای سنتی استان و حتی کشور به دلیل مختلف از جمله مشکل بازاریابی و بی توجهی در طول سالهای گذشته رو به فراموشی بوده است عنوان کرد: در حال حاضر نبود بازار مناسب فروش و عدم رغبت هنرمندان به تولید آثار بیشتر از چالش های اصلی این بخش به شمار می رود.
رنجبر مبنی بر اینکه هنرمندان این عرصه از نبود حمایت های دولتی گلایه مند هستند پاسخ داد: برگزاری نمایشگاه های صنعتی بدون کمترین هزینه برای هنرمندان، ایجاد خانه صنایع دستی در ارومیه، فراهم کردن زمینه حضور رایگان در نمایشگاه های ملی و بین المللی جزو حمایت های دولتی است که سالهاست از صنایع دستی و شاغلین این بخش صورت می گیرد.وی از ارائه تسهیلات بانکی به هنرمندان صنایع دستی با بهره های بانکی کم را از دیگر حمایت های دولتی عنوان و می افزاید: متاسفانه چون بازار مناسبی برای صنایع دستی استان وجود ندارد بیشتر هنرمندان توانایی فروش آثار خود را ندارند بنابراین از مسئولان دولتی گلایه مند هستند.
*لزوم راه اندازی و ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی در آذربایجان غربی رنجبر بر لزوم راه اندازی و ایجاد بازارچه های دایمی صنایع دستی در استان تاکید و می گوید: خانه صنایع دستی ارومیه در بهترین نقطه شهر به صورت رایگان برای تولید، عرضه و فروش در اختیار صاحبان و هنرمندان صنایع دستی استان قرار داده شده و قرار است امسال در شهرستان مهاباد نیز خانه صنایع دستی راه اندازی شود.
وی برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در آذربایجان غربی را در معرفی هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی، حمایت از هنرمندان و صنعتگران برای فروش محصولات، اشتغالزایی و همچنین حمایت از ورود کالا و محصولات این صنایع به سبد کالای خانواده ها موثر می دانند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه می دهد: ایجاد مراکز بومی و هنرهای سنتی مانند خانه صنایع دستی و یا خانه هنرمندان در آذربایجان غربی می تواند نقش بسزایی در احیا و معرفی صنایع دستی بومی این استان داشته باشد که امسال این امر در اولویت کاری قرار دارد.رنجبر در ادامه همچنین با اشاره به اینکه اخذ ۲۵ نشان ملی مهر اصالت کیفیت برای آثار صنایع دستی هدفگذاری ما در سال جدید می افزاید: در سال گذشته ۱۵ اثر از هنرمندان صنایع دستی استان موفق به اخذ نشان ملی مهر اصالت کیفیت صنایع دستی شدند که امسال قصد داریم ۲۵ اثر دیگر موفق به دریافت این نشان شوند.وی در ادامه از تداوم ارائه تسهیلات کم بهره برای هنرمندان صنایع دستی در سال جاری خبر داده و می گوید: با توجه به سیاست های اداره کل در حمایت از تولیدات هنرمندان صنایع دستی استان، در سال گذشته ۲۷ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان در نظر گرفته شد که ۱۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال از محل کمک های فنی و اعتباری، ۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره صندوق کارآفرینی امید و شش میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال نیز مربوط به وام مشاغل خانگی بوده که این رویه در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت.

*ازهنرمندان و صنعت صنایع دستی استان حمایت می شود
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز با تاکید بر حمایت از صنایع دستی استان معتقد است، فعالیت هنرمندان در این بخش نشان دهنده زنده بودن روح هنر در جامعه است و باید این صنعت ضمن توسعه به نسل های بعدی نیز منتقل شود.
هادی بهادری با بیان اینکه صنایع دستی و آثار فاخر تولید شده در این بخش علاقمندان خاص خود را دارد می افزاید: یکی از مشکلات این بخش شناسایی بازار مناسب و نبود بازار فروش است که در این راستا بنده پیشنهاد می کنم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان با راه اندازی بازارچه و نمایشگاه دایمی صنایع دستی زمینه فروش بیشتر این آثار را فراهم و مردم را با این هنر بیشتر آشنا کنند.
وی می گوید: یکی از ایرادات اصلی در خصوص معرفی نادرست صنایع دستی و نبود بازار فروش این محصولات به ادارات و مسئولان برمی گردد باید برنامه ریزی شود در زمان حضور میهمانان داخلی و خارجی به جای تهیه هدایای ویژه می توانند از صنایع دستی استان استفاده کنند.بهادری برگزاری نمایشگاه های متعدد و حضور هنرمندان این بخش در نمایشگاه های داخلی و خارجی، به همراه استفاده از تسهیلات بانکی برای توسعه این صنعت را از جمله حمایت های دولت از این بخش اعلام کرد.
وی همچنین با بیان اینکه مقرر شده در بخشی از خیابان امام خمینی (ره) ارومیه که با انتقال ارتش بازگشایی شده است قسمتی را برای ایجاد نمایشگاه دایمی فروش و عرضه آثار صنایع دستی استان اختصاص داد افزود: توسعه و تعالی این رشته نیازمند همکاری و تعامل همگانی است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 24