حمایت از تولید و کارآفرینی محور سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی

حمایت از تولید و کارآفرینی محور سرمایه‌گذاری  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: فراهم کردن بستر برای جهش اقتصادی در استان ضروری است و توسعه باید بر محور دانایی باشد نه اقتصاد چرا که بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی و درآمدزایی استان آذربایجان غربی در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد اما شرایط اقتصادی منطقه پایین‌تر از کشور است.
مشکلات زیرساخت‌ها و بروکراسی‌های اداری طولانی و پیچیده به علت ناهماهنگی‌های موجود میان مدیران و دستگاه‌های مختلف با وجود شعارها و وعده‌های بی‌شمار در خصوص حمایت از سرمایه گذار و تسهیل فرآیندهای سرمایه گذاری در استان، در برخی موارد باعث می‌شود نه تنها سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری در آذربایجان غربی نشان دهد بلکه برخی از سرمایه گذاران فعال در این استان نیز به دلیل مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود دارد، از ادامه فعالیت خود منصرف شده و اقدام به سرمایه گذاری در استان‌های دیگر می‌کنند.
طی چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و کاهش اعتبارات استانی و تخصیص نیافتن آن به اکثر دستگاه‌های دولتی، مدیران و مسئولان برای دست یابی به درآمد پایدار برای تامین نیازهای سازمانی و اجرای پروژه‌های مختلف شعارها و وعده‌هایی برای جذب سرمایه گذار می‌دهند اما همچنان برخی موانع و مشکلات موجب کاهش رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی می‌شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند برای حل مشکل اصلی سرمایه گذاری در استان باید متولیان امر در جهت تامین زیر ساخت های سرمایه گذاری هماهنگ عمل کنند، چرا که فقط با تامین زمین مشکل سرمایه گذاری در استان حل نمی‌شود.
این در حالی است که مشکل سرمایه گذاری در آذربایجان غربی باید از نظر سخت افزاری و نرم افزاری حل شود و با توجه به تغییرات موقعیتی و اقتصادی متولیان و دستگاه‌های مربوطه برای سرمایه گذاری باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا بتوانند در کم‌ترین زمان ممکن سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری جذب کنند.تامین زیر ساخت ها نقش اصلی در سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار دارد اما باید به فرهنگ سازی سرمایه گذاری نیز توجه جدی داشت.
از سوی دیگر؛ شهرک‌های صنعتی استان در بخش تامین زمین برای سرمایه گذاران نقش اصلی خود را ایفا می‌کند اما دستگاه‌های دیگر نیز باید برای جذب سرمایه گذار باید هماهنگ با یکدیگر در سریع‌ترین زمان ممکن و در یک زمان مشخص پاسخ دهنده سرمایه گذار باشند.یکی از عوامل عدم جذب سرمایه گذار، استفاده نکردن بهینه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها است و در برخی از شهرستان‌ها زمین و دیگر زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری آماده است اما ظرفیت‌های سرمایه گذاری در آنجا شناخته نشده است. با توجه به بروکراسی های طولانی مدت اداری و موانع قانونی باعث کاهش رغبت سرمایه گذاران در استان شده است و برخی از افراد به نام سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در استان با تصرف کردن زمین منابع طبیعی اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند و هدف آن‌ها از سرمایه گذاری فقط گرفتن تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری است.البته گرایش منفی مدیران یکی دیگر از عوامل کاهش رغبت سرمایه گذاران در استان آذربایجان غربی است و برای استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها باید از افرادی که در استان از امکانات مختلف برخوردار هستند استفاده کرد.
حمایت از بخش کشاورزی در استان ضرورتی انکار ناپذیر است و بیش از ۹۰ درصد کشاورزان از زمین و دیگر امکانات برخوردار هستند و باید برای کاهش مهاجرت‌ها از بخش کشاورزی حمایت کرد.
این در حالی است به دلیل مشکلات اقتصادی و اشتغال در استان آذربایجان غربی باید سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در راستای حمایت از تولید و کارآفرینی سوق داده شوند. اگر سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این دو محور نباشد باید این سرمایه‌ها به سمت توسعه دستگاه‌های انتظامی، دادگاه‌ها و زندان‌ها سوق یابد، چرا که بدون توسعه سرمایه گذاری در این بخش‌ها مشکلات اجتماعی حل نخواهد شد.
هم اکنون بیکاری، فعالیت محدود واحدهای تولیدی، درآمد پایین و… از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی آذربایجان غربی است که رشد و توسعه آن در گرو افزایش سرمایه گذاری است.
از سوی دیگر؛ این استان در دو محور اقتصادی گردشگری و کشاورزی باید توسعه یابد و این بخش‌ها از مهم‌ترین حوزه‌های سرمایه گذاری در استان است و بخش خصوصی برای همین منظور وارد عرصه شده است.آمارهای رسمی نشان می‌دهد که درآمد دو هزار میلیارد دلاری صنعت گردشگری دنیا طی سال گذشته آمار و ارقام قابل توجهی است و به طور متوسط و براساس استانداردهای تعریف شده هر گردشگر در باید هزار دلار هزینه کند که باید توجه کرد آیا زیرساخت‌های هزینه کردن این میزان پول در استان آذربایجان غربی فراهم شده است یا نه. استانی که ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در حوزه گردشگری دارد.در راستای توسعه صنعت گردشگری استان باید تلاش شود تا منطقه آزاد ماکو به عنوان منطقه آزاد گردشگری کشور معرفی شود.این در شرایطی است که فراهم کردن بستر برای جهش اقتصادی در استان ضروری است و توسعه باید بر محور دانایی باشد نه اقتصاد. چرا که بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی و درآمدزایی استان آذربایجان غربی در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد اما شرایط اقتصادی منطقه پایین‌تر از کشور است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار × 5 =