اگر اعتباری اختصاص یابد؛ ارومیه سال آینده به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود

اگر اعتباری اختصاص یابد؛ ارومیه سال آینده  به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود

گروه اقتصادی: پروژه ۱۳ ساله راه آهن مراغه ارومیه بعد از گذراندن کش و قوسهای فراوان هم اکنون در ایستگاه تخصیص اعتبار معطل مانده تا در صورت تامین پول لازم بدون در نظر گرفتن مشکلات جانبی دیگر شاید سال آینده سال اتصال این کلان شهر به شبکه ریلی کشور باشد.
طرح ملی راه آهن مراغه – ارومیه به طول ۱۸۴ کیلومتر در سال ۸۰ آغاز شده طرحی که با وجود الزامات زیاد برای توسعه آذربایجان غربی هم اکنون ۱۳ ساله شده و مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی شامگاه گذشته در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه نقده یکی از ایستگاههای ۵ گانه این طرح اعلام می کند که در صورت تخصیص اعتبار سال آینده ارومیه به شبکه ریلی کشور متصل می شود.
این در حالی است که آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیک بودن آن نیاز بود تا دهه های گذشته صاحب راه آهن شود تا روند ترانزیت کالا و حمل و نقل مسافر از ۴ کشور هم مرزش به راحتی انجام شود، نکته که شاید کمتر به بها داده شده است.ایستگاه راه آهن نقده که مقرر بود خرداد سال ۹۳ آماده افتتاح و بهره برداری شود هم اکنون درگیر مشکلات اعتباری بوده و چشم انتظار رحم و مروت مسئولان رده بالای ملی برای تخصیص اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریالی برای اتمام.
بهره برداری از ایستگاه راه آهن نقده امسال در صورت تامین اعتبار
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی شامگاه سه شنبه در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه راه آهن نقده با اعلام اینکه ایستگاه راه آهن نقده از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: در حال حاضر ایستگاه راه آهن ارومیه از ۷۲ درصد ، ایستگاه راه آهن نقده از ۶۱ درصد و خط آهن مراغه به ارومیه از ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.خلیل محبت خواه اظهار داشت:‌ در صورت تخصیص اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال ایستگاه نقده در سالجاری و ایستگاه راه آهن ارومیه نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.خلیل محبت خواه به ارتقای راههای روستایی استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به ابلاغی که از طریق وزارت راه و شهرسازی داده شده است در صورت تامین ۱۰۰ درصد اعتبارات استان و تخصیص اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال راههای روستایی استان را به یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر افزایش خواهیم داد .وی در ادامه یادآور شد: طرح توسعه بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهید قلی پور بوکان با زیر بنای ۷ هزار و ۳۵۸ متر مربع ساختمان اصلی و ۶۱۱ متر مربع ساختمانهای جنبی در دو طبقه و زمینی به مساحت ۲۵ هزار و ۳۳۶ متر مربع در استان آذربایجان غربی در دست احداث می باشد که پیش بینی می شود تا پایان سالجاری تعداد تختهای این بیمارستان به ۲۴۰ تختخواب افزایش یابد .
نماینده ارومیه در مجلس با انتقاد از توزیع ناعادلانه اعتبارات در وزارت راه و شهرسازی، گفته بود: توزیع ناعادلانه اعتبارات عمرانی و سوءمدیریت‌ها سبب شده است که پروژه راه‌آهن ارومیه-مراغه ناتمام بماند.به هر روی کمبود اعتبار و همکاری نکردن برخی سازمانها در اجرای پروژه راه آهن مراغه – ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سالهای گذشته و هزاران مسایل و مشکلات موجه و غیر موجه زیادی پیش روی این طرح قرار دارد ولی مردم امیدوارند وعده های مسئولان که طی سالها محقق نشده امسال تحقق یابد و به شبکه ریلی کشور متصل شوند.
ظرفیت تولید ??? هزار متر مکعب چوب صنوبر در آذربایجان غربی
گروه خبر: رئیس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی از وجود ظرفیت تولید ??? هزار متر مکعب چوب صنوبر در آذربایجان غربی خبر داد.
علی پیرمرادی در نشست خبری گفت: برای تأمین نیاز چوب منطقه و کشور و بر اساس طرح ملی صنوبرکاری ۲۰ هزار هکتار زراعت چوب در استان آذربایجان غربی انجام شده که اکثراً صنوبر است.رئیس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی ظرفیت تولید چوب صنوبر را در استان آذربایجان غربی ۴۶۸ هزار مترمکعب عنوان کرد.وی گفت: تولید چوب در این استان برای ساخت جعبه‌های چوبی، بسته‌بندی میوه‌ها و همچنین صنایع مبل‌سازی و دیگر صنعت چوب استفاده می‌شود.به گفته پیرمرادی استان آذربایجان غربی ۴۰ هزار هکتار انگور و ۵۰ هزار هکتار سیب کشت می‌شود که تأمین چوب جعبه‌های بسته‌بندی آنها نیاز به چوب را در این استان بیشتر کرده است.
وی تصریح کرد: رقم ترکیه‌ای به نام میگرای را در این منطقه ترویج کرده‌اند و تولید را در این منطقه به طور قابل توجهی بیشتر کرده‌اند.پیرمرادی گفت: صادرات چوب از این استان به کشورهای عراق و ترکیه به حجم ۱۱ هزار تن در سال انجام می‌شود و علاوه بر ‌آن نیازهای چوب استانهای همجوار نیز تأمین می‌شود.به گفته پیرمرادی میزان نیاز آبی این زراعت ۸ هزار تا ۹ هزار مترمکعب است، در حالی که نیاز آبی باغات سیب کشور ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب آب است.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه در زراعت چوب محصول خوراکی برای تغذیه انسان وجود ندارد، می‌توان از پساب شهری برای آبیاری زمین‌ها استفاده کرد. رئیس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذزبایجان غربی گفت: طی مکاتبه‌ای که با آبفای کشور انجام دادیم، آنها قول مساعدی برای آبیاری زمین‌های زراعت چوب با پساب شهری را دادند.
پیرمرادی گفت: ۲۰۰ هزار هکتار زراعت چوب برنامه‌ریزی شده است که حدود صد هزار هکتار آن می‌تواند توسط پساب‌های شهری آبیاری شود.وی همچنین گفت: بنا به آمار انجمن کارفرمایان صنایع چوب ایران نیاز کل صنایع چوب کشور به اوراق فشرده کاغذ ۴٫۵ میلیون مترمکعب در سال است و این نیاز در سال ۱۳۹۶ به ۸٫۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید.
وی کمبود اعتبارات را از موانع اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: برای آمایش سرزمین ۲٫۵ میلیارد تومان تقاضا شده که هنوز عملی نشده است.
وی افزود: ۶۵۰ هکتار از جنگل‌های دست کاشت استان آذربایجان غربی که معمولاً یک تا ۱۲ ساله هستند به دلیل نبود اعتبار حتی یک لیتر هم آب نداده‌ایم.
شایان ذکر است حاکی است استقبال بسیار مناسبی از زراعت صنوبر در استان آذربایجان غربی انجام شده است، مصاحبه‌هایی که با صنوبرکاران و کشاورزان انجام شد، آنها دلیل تمایلشان به این زراعت را درآمد بالا و هزینه‌های کارگری و رسیدگی پایین عنوان کردند. یک هکتار زراعت صنوبر بعد از ۸ سال حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای آنها سود داشت که سالانه حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان می‌شود.هر کیلوگرم چوب از کشاورزان ۱۵۰ تومان توسط دلالان خریداری می‌شد، کشاورزان معترض بودند که منابع طبیعی ۴ سال پیش به آنها قول داده بود که قیمت خرید چوب از کیلویی ۴۰۰ تومان هم فراتر خواهد رفت. ورود دلالی به این بخش همانند سایر بخشهای کشاورزی از مشکلات دیگر این بخش بود در بازدید از یک مرکز خرید و فروش چوب مشاهده شد که آنها در حالی که بعد از خرید چوب از کشاورز تنها پوست درخت را کنده بودند، اما در هر کیلوگرم بیش از ۶۰ تا ۷۰ تومان قیمت را افزایش داده بودند.مسئولان سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی اجرای این طرح را با توان جایگزینی برای زراعت‌های پرمصرف و افزایش آب زیرزمینی می‌دانند اما مصرف آب ۸ هزار مترمکعب در سال که بیش از نیاز آبی گوجه‌فرنگی است.
وی در ادامه به میزان تصرفات منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: ۲۷۷۲ پرونده در سال ۹۲ به دادگاه ارسال شده است این تردید را ایجاد می‌کند که آیا با توجه به وضعیت خشکیدگی دریاچه ارومیه می‌توان الگوی کشت بهتر از صنوبر را جایگزین کرد، البته مسئولان این استان اظهار کردند استان آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور بعد از خوزستان است، آنها در پاسخ به اینکه چطور دریاچه ارومیه در استان پرآب کشور خشکیده است دلایلی مانند تغییر اقلیم، سدسازی‌های نادرست، توسعه کشت زمین‌های کشاورزی را مطرح کردند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


5 × یک =