ضرورت گسترش و توسعه کشت کلزا در آذربایجان غربی

ضرورت گسترش و توسعه کشت کلزا در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: کارشناسان اقتصادی معتقدند که دانه روغنی کلزا در میان سایر دانه های روغنی ویژگی های خاصی دارد و بالا بودن ۴۰ الی ۴۵ درصدی روغن کلزا و کم بودن میزان اسید چرب اشباع شده آن از مهمترین ویژگی های این دانه روغنی است.
بدون تردید یکی از بخش‌های توسعه‌ساز استان آذربایجان غربی بخش کشاورزی بوده و این استان نیز از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در این عرصه برخوردار است.
آوازه محصولات کشاورزی آذربایجان غربی نه‌تنها در منطقه پیچیده است، بلکه برخی از محصولات این خطه را می‌توان بر سر سفره مردم سراسر کشور دید که این امر جایگاه ویژه و برجسته استان در عرصه کشاورزی را نشان می‌دهد.
بر اساس آمارهای ارائه‌ شده، طی سال های گذشته کمبود منابع آبی سبب شده تا تنها نیمی از اراضی زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی در استان از دست برود.
امروز مسئولان کشاورزی، کشاورزان و سیاست‌گذاران و برنامه ریزان این عرصه تلاش می‌کنند تا به سمت‌وسوی کشت محصولاتی بروند که آب کم‌تری نیاز داشته و آبیاری نوین و مدرن را جایگزین آبیاری سنتی کنند.
کلزا یکی از محصولاتی است که به آب کمی برای به ثمر نشستن نیاز دارد و با توجه به نیازمندی کشور به این محصول مهم کشاورزی، گسترش و توسعه کشت این محصول موردتوجه سیاست‌گذاران و فعالان عرصه کشاورزی قرارگرفته است.
کشت کلزا از جمله محصولاتی است که نیازمند آب فراوانی نسبت به بسیاری از غلات نیست و این امر با توجه به کمبود منابع آبی در کشور، می تواند مورد توجه قرار بگیرد. کشت کلزا با توجه به ویژگی های این محصول می تواند باعث حاصلخیزی خاک شده و علف های هرز موجود در زمین را کنترل کند.
کشت کلزا می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه بخش کشاورزی این خطه به کار گرفته شود و باید با همه توان از این ظرفیت بهره گرفت.
عدم نیاز کلزا به آب فراوان یکی از ویژگی‌های مطلوب آن است و کلزا برای به ثمر نشستن، نیاز فراوانی به آب ندارد، درحالی‌که بسیاری از محصولات تولیدی نیازمند آب فراوان بوده که با توجه به کمبود منابع آبی مقرون به‌صرف نیست.
در مقابل نیز گسترش آبیاری نوین و مدرن برای استفاده مطلوب و بهینه از منابع آبی برای کشت سایر محصولات کشاورزی نیز باید با جدیت از سوی برنامه ریزان این عرصه و جهاد کشاورزی استان پیگیری ‌شود.
به هر ترتیب با توجه به نیاز کشور و مزایای بالای کشت کلزا در عرصه کشاورزی، زمینه را برای گسترش تولید این محصول مهم فراهم ساخته است، محصولی که می‌تواند در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی کشور به واردات مؤثر باشد.
این در حالی است که سالانه همزمان با شروع برداشت کلزا از ۲۸ خرداد ماه سال جاری در استان آذربایجان غربی ، خرید تضمینی محصول کلزا نیز توسط مراکز خرید تضمینی شرکت های تعاون روستائی در سطح استان آغاز می شود.
در سال گذشته؛ از زمان دایر شدن این مراکز و آغاز خرید تضمینی این محصول تاکنون ، میزان ۵۲۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شد و با توجه به وقوع خسارت ناشی از تگرگ و سرمای زمستانه در سطح استان در سال گذشته با کاهش عملکرد این محصول روبرو بودیم و پیش بینی می شد حدود ۷۰۰ تن محصول کلزا توسط مراکز خرید خریداری شود.
قیمت تضمینی هر کیلو گرم دانه روغنی کلزا در سال گذشته ، با افت مفید ۲ درصد و غیر مفید ۹ درصد با در نظر گرقتن رطوبت ۱۰ درصدی از قرار هر کیلو ۱۹ هزار ریال تعیین شد و سطح زیر کشت کلزا در استان ۷۱۰ هکتار است و بیشترین سطح زیر کشت کلزا در استان در سال گذشته به شهرستانهایی از قبیل پلدشت ،میاندوآب ، مهاباد ، نقده ، بوکان و شوط اختصاص داشت.
در زمان کشت این محصول مقدار ۷ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم بذر اصلاح شده از نوع اکاپی و سایر نهاده های مورد نیاز در اختیار کلزا کاران استان قرار داده شد و با توجه به اینکه کشت کلزا در استان به صورت مکانیزه انجام می گیرد میزان ضایعات ناشی از برداشت به حداقل اندازه ممکن در حدود ۴ الی ۵ درصد می رسد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که دانه روغنی کلزا در میان سایر دانه های روغنی ویژگی های خاصی دارد و بالا بودن ۴۰ الی ۴۵ درصدی روغن کلزا و کم بودن میزان اسید چرب اشباع شده آن از مهمترین ویژگی های این دانه روغنی است.علاوه بر این از لحاظ خصوصیات زراعی هم خاک مزرعه را پوک و متخلخل می کند، یعنی جریان هوا در خاک به سهولت انجام می گیرد و ضمن تقویت خاک زراعی بستر زراعت را برای کشت دوم نیز بیش از پیش آماده می سازد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


نُه × = 36