رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي:

۴۵میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شد

۴۵میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شد

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با وجود تحقق نیافتن هدف گذاری شیوه آبیاری تحت فشار در استان میزان آب صرفه جویی شده در دوسال گذشته ۴۵ میلیون متر مکعب بود. اسمعیل کریم زاده در جلسه بررسی و ارزیابی برنامه های احیای دریاچه ارومیه و مصارف آب در این حوزه با بیان اینکه آب مورد نیاز کشاورزی آذربایجان غربی در سال گذشته ۸۴۱ میلیون مترمکعب بود افزود: از این میزان ۶۷۳ میلیون مترمکعب به این بخش اختصاص یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی ادامه داد: آب کشاورزی در سال_های ۹۳ و ۹۴ در این استان ۱۶ درصد کاهش یافته بود و امسال نیز این کاهش به ۲۴ درصد می_رسد.وی گفت: هدف گذاری آذربایجان_غربی برای اجرای شیوه های نوین آبیاری و اصلاح کشت ۳۳ هزار هکتار برای سال های ۹۳ و ۹۴ بود که تنها یک سوم این میزان محقق شد.
کریم زاده اظهارداشت: ۹۲ هزار هکتار باغ در آذربایجان غربی وجود دارد که ۶۵ درصد این باغ_ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان_غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای طرح های آبخیزداری در تولید آب نقش بسزایی دارد، افزود: طرح های آبخیزداری طی سه سال گذشته در ۱۸۲ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی اجرا شده و به ازای هر هکتار ۵۷۲ مترمکعب آب تولید شده است.رحمان وهاب زاده به تولید ۹۶ میلیون متر مکعب آب از این اراضی در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: طرح های ‘هلالی’ و ‘پیتینگ’ در خصوص حفظ سفره های زیرزمینی نیز در ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از حوضه دریاچه ارومیه اجرا شده است.آذربایجان غربی دارای سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب در شمال، مرکز و جنوب این استان است؛ سالانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیمتر بارش در این استان رخ می دهد که سهم بیشتر آن مربوط به حوضه آبریز زاب در جنوب استان است.
*حجم آب موجود در مخازن سدهای آذربایجان غربی ۳٫۶درصد رشد دارد
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر حجم آب موجود در مخازن سدهای استان ۳٫۶ درصد رشد دارد. کیومرث دانشجو دراین جلسه اظهارداشت: حجم آب موجود در مخزن سدهای استان در حال حاضر ۷۹۳ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۳٫۶ درصد افزایش دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان_غربی ادامه داد: این در حالی است که میزان حجم مخزن سدهای آذربایجان غربی در سال گذشته ۷۶۵ میلیون مترمکعب بود.
وی با اعلام اینکه درسال جاری از مجموع سه سد زولا، بوکان و مهاباد در مجموع ۴۵ میلیون متر مکعب آب شرب و دو میلیون متر مکعب آب برای صنعت و خدمات مجوز صادر شده است افزود: هم اکنون حجم مخازن آب در پشت سدهای آذربایجان غربی ۷۹۳ میلیون متر مکعب است که این رقم نسبت به مشابه پارسال ۳ و شش دهم درصد افزایش یافته است
دانشجو اظهار داشت: مجموع مورد نیاز آبی استان در شرایط کنونی از منابع سطحی و زیرزمینی در بخش شرب ۲۵۱ میلیون مترمکعب بخش صنعت و خدمات ۵۰ میلیون مترمکعب و در بخش کشاورزی ۶ میلیارد و ۲۱ میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان_غربی گفت: مجموع مورد نیاز آبی استان در آینده نیز در بخش شرب ۲۸۵ میلیون مترمکعب، بخش صنعت و خدمات ۹۳ میلیون مترمکعب و در بخش کشاورزی همان شش میلیارد و ۲۱ میلیون مترمکعب خواهد بود.دانشجو افزود: هم اکنون دو میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی آذربایجان_غربی مصرف می شود که با توجه به طرح پنج ساله دولت که از سال ۹۳ در دست اجراست، باید این میزان تا سال ۹۸ شمسی به حدود ۶۰ درصد وضع موجود برسد.
*بخش غیرقابل احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد
همچنین استاندار آذربایجان غربی برضرورت برنامه ریزی و ارائه طرح برای بخش غیرقابل احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد. قربانعلی سعادت اظهارداشت: برای بخش های غیرقابل احیای دریاچه ارومیه می توان پارک های حیات وحش و موارد این چنینی ایجاد نمود فلذا از دستگاههای متولی بویژه محیط زیست درخواست داریم در این رابطه، طرح های پیشنهادی خود را ارائه دهد.
استاندار آذربایجان غربی همچنین خواستار نظارت بر مصرف صحیح آب رهاسازی شده برای آبیاری بخش زراعت و جلوگیری از مصرف این آب برای باغات شد و گفت:برنامه ریزی شود که با کمک تشکل ها و تعاونی های آب بران، رهسازی آبی که برای مصرف بخش زراعت انجام می گیرد صرفا برای زراعت باشد و برای باغات مصرف نشود.سعادت همچنین بر لزوم توجه هرچه بیشتر به نقش و جایگاه مردم در پیشبرد برنامه های احیای دریاچه و تغییر رژیم اشتغال استان تاکید کرد و افزود: با توجه به محدودیتهایی که در منابع آب وجود دارد و با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه، لازم است مدیران و مسئولان ذیربط با مشارکت مردم و کشاورزان، مسیر را برای حرکت از کشاورزی سنتی به مدرن و مکانیزه در استان فراهم کنند.
استاندار آذربایجان غربی افزود: دستاوردهای ستاد احیای دریاچه ارومیه برای استان دستاوردهای بسیار خوبی است، اگرچه وضعیت کم آبی دریاچه معضلات و مشکلات زیادی بدنبال داشته است اما این مسئله در عین حال یک تلنگر و یک هشدار جدی نیز برای ما بود که در جهت کاهش مصرف آب، مدیریت بهینه منابع و همچنین ایجاد تحول جدی در بخش کشاورزی استان از طریق پیاده سازی شیوه های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: اینطور نیست که پیشبرد و اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه که از سوی کارگروه ملی نجات دریاچه ابلاغ شده صرفا از روی اجبار در استان انجام می گیرد بلکه ما این برنامه ها را با عشق و علاقه و در جهت منافع مردم استان و کشور انجام می دهیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تامین آب مورد نیاز بخش صنعت در استان اشاره و خاطرنشان کرد: از وزارت نیرو انتظار داریم که تسهیلاتی را برای تامین آب بخش صنعت در آذربایجان غربی لحاظ نماید چرا که هدفگذاری انجام گرفته در راستای پیشبرد برنامه تغییر رژیم اشتغال مردم از کشاورزی سنتی به سایر بخش ها بویژه بخش صنعت، نیازمند توجه و توسعه و تامین زیرساخت های مورد نیاز آن از جمله تامین مسئله آب است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


6 × هفت =