ارتقاء فرهنگ عمومی نشاط اجتماعی عامل تامین سلامت روانی جامعه

ارتقاء فرهنگ عمومی نشاط اجتماعی عامل تامین سلامت روانی جامعه

مهسا شریفی
گروه فرهنگی: ایجاد نشاط اجتماعی به ارتقای سلامت روانی افراد می انجامد و از آسیب ها و ناهنجاری های اخلاقی جلوگیری می کند.
به همین منظور ارتقای شاخصه های رفاه عمومی و بسترسازی برای شکل گیری اندیشه ای پویا می تواند سبب افزایش نشاط و شادی در جامعه شود.
توسعه شهرنشینی، گسترش فناوری و زندگی ماشینی از جمله عوامل ایجاد کننده استرس انسان محسوب می شوند. این مقوله زمینه ساز کم شدن نشاط و آرامش از زندگی اجتماعی بسیاری از افراد شده است.
در این میان جامعه ایران نیز از این آسیب در آمان نیست و بر پایه دیدگاه کارشناسان، ایرانیان آنچنان که می بایست شاد نیستند و از نبود بسترهای لازم به منظور ابراز شادمانی رنج می_برند.
حسن روحانی رییس جمهوری در نخستین مجمع ملی سلامت در هشتم اسفند ۱۳۹۵ خورشیدی با تاکید بر ضرورت توسعه نشاط در کشور، گفت: »آینده خوب ایران و سلامت مردم بدون امید و نشاط مردم رقم نخواهد خورد. اگر کسی به آینده خود امید نداشته باشد نمی‌تواند به فکر سلامت خود باشد. برخی همین که ذره‌ای نشاط در بین مردم بوجود می‌آید، می‌گویند اشکال دارد.
جایگاه نشاط در تعالی و رشد جامعه سبب شد تا به مرور دیدگاه های »سید هادی معتمدی« عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، روانپزشک و آسیب شناس اجتماعی بپردازیم.
*سبک زندگی عاملی در ایجاد نشاط
آنچه که جامعه را شاد می کند و به سلامت روحی و روانی افراد منجر می شود و در نهایت نشاط را به ارمغان می آورد، سبک زندگی جامعه است. برای آن که این مهم را به اجتماع هدیه کرد باید بتوان سبک زندگی را تغییر داد.
به منظور ایجاد تحول در این زمینه، توجه به موضوع هایی همچون چگونگی پرداختن به اوقات فراغت، نوع مطالعه، وضعیت ارتباطات میان فردی، دوست یابی، ورزش، احترام به سنت_ها و اخلاق، رویکرد و توجه به هنر و میزان هزینه ای که در سبد خانوار برای مسافرت و شاد بودن اختصاص داده می شود، ضروری و لازم به نظر می رسد.
*جهان بینی عاملی در افزایش نشاط
افراد وقتی درباره موضوعی ناراحت و شاد می_شوند، در حقیقت آن مساله نیست که سبب ناراحتی، اضطراب و افسردگی یا برعکس باعث شادمانی و خوشحالی می شود، بلکه نظام باورها و در حقیقت نگاه انسان به موضوع های مختلف است که فرد را غمگین و شادمان می سازد. بنابراین اگر فرد نگاه درستی به اطراف و محیط پیرامون خود داشته باشد، بستر رشد و بالندگی خویش، جامعه و اطرافیان را مهیا خواهد کرد. انسان می بایست یاد بگیرد که تمام امور در جهان در اختیار او نیست و بیشتر زمان ها زمینه و ریشه بسیاری از ناراحتی ها در مسایلی خلاصه می شود که فرد در آن اراده ای ندارد و نمی تواند آن را در اختیار بگیرد.
*نشاط سبب بروز استعداد و بالندگی جوانان
راهکارهای مختلفی برای تزریق نشاط به جامعه وجود دارد که از آن جمله می توان به حذف مطلق گرایی از زندگی، ندیدن بایدها و نبایدها به صورت سیاه و سفید، آموختن مهارت همدلی و ارتباط با دیگران، تقویت اعتماد به نفس در خود و فرزندان، نترسیدن از انتقاد، پرهیز از دروغ گویی، توجه به نمایشگاه ها و تئاترها هدایت امیال و غریزه های طبیعی در مسیر صحیح و ترویج شوخ طبعی در جامعه اشاره کرد. جدی بودن را نباید با بداخلاقی همسان دانست و می_بایست یاد داد و آموخت که به اشتباه ها اعتراف کرد و با پیگیری ضعف ها و مشکل های ارتباطی با دیگران و اعضای خانواده؛ رفتارها و عادت های ناپسند را تغییر داد. شاد بودن یک مهارت است و دستیابی به آن با مطالعه و تلاش میسر خواهد شد.
*نقش خانواده، رسانه و نظام آموزشی در ارتقای نشاط و شادی
خانواده، رسانه و نظام آموزشی در نهادینه کردن نشاط در جامعه از نقش بسیار مهمی برخوردار هستند. این نهادها می توانند با تغییر نگرش افراد نسبت به موضوع های مختلف نشاط را در میان آنان نهادینه کنند و امید به زندگی را ارتقا بخشند. در این باره چگونگی تحلیل آنها از رخدادها و رویدادها می تواند راهگشا و چاره ساز باشد. خانواده، رسانه های مختلف و نظام آموزشی خواهند توانست به افراد خوب فکر کردن را آموزش دهند و رفتارهای روزمره آنان را شکل دهند.
*امید به کامیابی و نشاط اجتماعی
یکی از دلیل های اصلی شادی انسان، میزان امید به دستیابی به هدف است، اگر امید به کامیابی برای فرد و جامعه وجود داشته باشد، زمینه های شادی فراهم می شود و در غیر این صورت در تمام سطح های جامعه غمگینی، آشکارا دیده خواهد شد.
باید راه های مشروع و قانونی برای رسیدن به هدف در اختیار جوانان قرار گیرد تا آنان بتوانند به رضایتمندی مناسب و شادی در جامعه دست یابند.
بایستی مسوولان مربوطه به این نتیجه برسند که شادی لازمه وجود تفکر، خلاقیت و رشد است.
در نهایت آنها می توانند با کمی تخصیص اعتبار و تغییر نگرش، بسترساز شادی مردم شوند. جوانان به نشاط گرایش بیشتری دارند و تنها با تخلیه درست انرژی آنان می توان امید به حضور جوانانی پویا و فعال در جامعه داشت.
هر ملت به فراخور فرهنگ خود به رشد شادی و انتخاب ابزارهای مناسب در این زمینه نیازمند خواهد بود. در ایران هم با توجه به نوع فرهنگ زمینه های شادی وجود دارد.
اگر امکانات رفاهی و تفریحی مناسب در اختیار جوانان قرار گیرد، به طور قطع شادی در کشور نیز گسترش می یابد.
** پیامدهای بی توجهی به ایجاد نشاط برای جوانان
میانگین سنی جمعیت ایران ۲۹ سال است. به این معنی که قشر جوان بالاترین فراوانی(۳۱ درصد) را در کشور دارد. بنابراین زمانی که زمینه_های لازم برای شادی جوانان فراهم شود این امر در تمامی سطح های جامعه نمایان خواهد شد.
قشر جوان بر تمام رکن های اجتماع تاثیر گذار است و اگر شادی در میان آنها وجود نداشته باشد میزان غم در جامعه افزایش می یابد و به شکلهای مختلف نظیر افزایش آسیب های اجتماعی شادی_های زودگذر نظیر استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر خود را نشان خواهد داد.
**راهکارهای افزایش شادی و نشاط
نخست بایستی به دنبال ارتقای شاخص های معین شده برای افزایش شادی در جامعه بود و سپس ظرفیت های بومی و فرهنگی کشور را شناسایی کرد و ابزارهای مناسب برای ایجاد شادی را بر مبنای آن فراهم ساخت زیرا تفریح در هر کشور متفاوت است. از طرف دیگر اگر بتوان جوانان را به طرف فعالیت های داوطلبانه سوق داد، تاثیر آن در سلامت محیط زیست، اقتصاد و دیگر ارکان جامعه مشاهده خواهد شد.
از طرف دیگر می توان با توجه به سالروز تولد و بزرگداشت شخصیت های ملی و دینی و برگزاری مراسم های مطلوب در این زمان ها،‌ زمینه های شادی درونی مردم را ایجاد کرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا مسوولان نهادهای گوناگون در کشورها برپایه تجربه ها، ساختارها و نهادی که در آن فعالیت دارند، موضوع های مختلفی برای ایجاد شادی بیان می کنند. به عنوان نمونه افرادی که فعالیتهای اقتصادی یا زیست محیطی دارند، مولفه هایی را برای گسترش شادی مشخص می کنند که در حوزه مر

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 12