یک مسئول:

آذربایجان‌غربی سالانه میزبان بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر است

آذربایجان‌غربی سالانه میزبان بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر است

آرازآذربایجان،رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: استان سالانه میزبان بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر است.
امید یوسفی با بیان اینکه استان سالانه میزبان ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بال پرنده مهاجر است، افزود: برابر بررسی های بعمل آمده تا کنون حدود ۳۱۵ گونه پرنده در استان شناسایی شده اند که از این میزان بیش از ۲۰۰ گونه جزو پرندگان مهاجر هستند.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در مسیر مهاجرتی پرندگان واقع شده است و با توجه به اینکه سرشماری در فصل زمستان و از ۱۰ دیماه رعایت ۱۰ بهمن ماه صورت می‌گیرد، گفت: در سال گذشته با توجه به اینکه فصل زمستان زیاد سردی نداشتیم، بیش از ۱۷۴ هزار بال پرنده مهاجر در استان سرشماری شد.
یوسفی با بیان اینکه بیشتر تالاب ها و سدهای استان ( زیستگاه های آبی استان) میزبان پرندگان هستند، تصریح کرد: سد و رودخانه ارس، تالاب های کانی برازان، سولدوز، درگه سنگی، حسنلو و سد حسنلو عمده ترین جمعیت های پرندگان را در زمان مهاجرت میزبانی می‌کنند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و پرندگان شکاری جزو پرندگان مهاجر محسوب می شوند که عمدتا شامل، غاز خاکستری، انقوت، کفچه نوک، انواع آبچلیک، انواع خوتکا، انواع کشیم جزو گونه هایی هستند که بیشترین حضور را در بین پرندگان مهاجر دارند.
وی یادآور شد: با توجه به شرایط جغرافیایی استان معمولا این پرندگان تا زمانی که شرایط اقلیمی اجازه دهد، زمستان را در تالاب های استان سپری می کنند و با شروع اسفند و یا اواخر زمستان به تدریج به زادگاه خود بر می گردند.
یوسفی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امنیت زیستگاهی اولویت اول پرندگان در انتخاب زیستگاه زمستان گذران است، لذا سعی شده است تا با بالا بردن این ضریب در زیستگاه ها، میزان حضور پرندگان را بالا برد که شامل افزایش تعداد پاسگاه های محیط بانی، افزایش تعداد نیروی محیط بان، نصب دوربین های پایش آنلاین در تالاب ها، تجهیز پاسگاه های محیط بانی، آموزش نیروهای محیط بان، جلب مشارکت های مردمی در حفاظت مشارکتی و … از جمله اقداماتی است که در این خصوص صورت گرفته است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲:۲۷ ب.ظ

دیدگاه


8 − = هفت