رسانه‌های جمعی و جامعه‌پذیری خودباوری

رسانه‌های جمعی و جامعه‌پذیری خودباوری

گروه اجتماعی:مهم ترین و با اولویت ترین شاخص این مؤلفه، خودباوری و اعتماد به نفس ملی است. اگر ملتی این شاخص را داشته باشد، می تواند با شجاعت و اراده ی قوی گام بردارد، حرکت کند، نظام سیاسی اسلامی تأسیس کند، با قدرت آن را حفظ کند و پرچم عزت و سربلندی کشور را برافراشته کند. پیشرفت و موفقیت هر کشوری دو رکن اساسی دارد: یکی داشتن امکانات مادی و منابع زیرزمینی که برای پیشرفت کشور لازم است، ولی کافی نیست، زیرا ممکن است کشوری از لحاظ امکانات مادی و منابع زیرزمینی غنی باشد، اما تحت ظلم و استعمار ابرقدرت‌ها باشد. دیگری مؤلفه‌های معنوی که مکمل رکن اول است. مهم‌ترین و با اولویت‌ترین شاخص این مؤلفه، خودباوری و اعتماد به‌ نفس ملی است. اگر ملتی این شاخص را داشته باشد، می‌تواند با شجاعت و اراده‌ی قوی گام بردارد، حرکت کند، نظام سیاسی اسلامی تأسیس کند، با قدرت آن را حفظ کند و پرچم عزت و سربلندی کشور را برافراشته کند. بنا براین خودباوری و اعتماد به‌ نفس، یکی از ارکان اساسی پیشرفت هر کشوری است و از این لحاظ، اهمیت بسیاری دارد. در واقع اعتماد به‌ نفس، رمز موفقیت و پیروزی در کارهاست. جامعه‌ای که مسئولان و مردم آن خودباوری و اعتماد به‌ نفس ملی داشته باشند، می‌توانند کارهای مهم را به‌ راحتی انجام دهند و از عهده‌ مشکلات سخت و پُرمشقت برآیند.
راه‌های تقویت، افزایش و توسعه‌ اعتماد به‌ نفس ملی، گسترده و زیاد است و چون این شاخص از نوع مقوله‌ی کیفی است، نمی‌توان برای راهبردهای توسعه‌ی آن، اولویت‌ بندی دقیقی ارائه کرد، اما به‌ طور ضمنی و با توجه به اولویت‌های مطرح‌شده در دیدگاه رهبران نظام اسلامی، می‌توان شاخص‌ها و معیارهایی را برگزید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
هویت حقیقی یک جامعه، هویت دینی و اخلاقی آن است. جامعه‌ای که این هویت را در خود پرورده و به آن رسیده باشد، در کارها با ایمان و توکل بر خدا حرکت می‌کند، چون اعتقاد دارد که خدا به آنان کمک خواهد کرد و پیروزی را نصیب آنان می‌کند.
داشتن تصور مثبت از خود، سبب افزایش انگیزه و انجام فعالیت‌های گوناگون و حتی سخت و مشکل می‌شود. از این رو، یکی از عوامل افزایشِ اعتماد به‌ نفس خواهد بود. در سطح ملی نیز با تکرار و باور شعار »ما می‌توانیم« توسط رهبران و مسئولان و القای این تفکر مثبت به ملت، می‌توان شجاعت، قاطعیت، خودباوری و اعتماد به‌ نفس را در مردم ایجاد و تقویت کرد و توسعه داد؛چراکه احساس توانایی و اعتماد به‌ نفس در یک ملت، بزرگ‌ترین سرمایه‌ی معنوی و روحی برای آن کشور است.
یادگیری اجتماعی اعتماد به‌ نفس در سطح ملی توسط نهادهای آموزشی: حس اعتماد به‌ نفس ملی و باور به هویت خود، باید از ابتدای کودکی به وجود آید و تا بزرگسالی تقویت شود.وزارت آموزش‌ و پرورش، آموزش عالی و حوزه‌های علمیه به‌عنوان نهاد آموزشی زیربنایی و شخصیت‌ ساز که هم به آموزش و هم مهم‌تر از آن به پرورش روح و پروراندن فکر نونهالان، نوجوانان و جوانان به‌ عنوان آینده‌ سازان جامعه و کشور می‌پردازند، از حساس‌ترین و مهم‌ترین نهادها در عرصه‌ی ایجاد، حفظ، تقویت و توسعه‌ی اعتماد به‌ نفس ملی و عمومی در زمینه‌های گوناگون است. رسالت اصلی این نهادها آن است که حس روحی و فکری اعتماد به‌ نفس و خودباوری را به جوانان تزریق نمایند و جرئت، همت و توانایی برای رسیدن به آرمان‌های ترسیم‌ شده اسلامی را در آنان تقویت کنند. یکی از راهبردهای ایجاد و توسعه‌ اعتماد به‌ نفس ملی که تأثیر بسیاری بر این شاخص دارد، رسانه‌ها و وسایل ارتباطی است؛ چراکه در دنیای امروز، گرایش به انواع و اقسام رسانه و وسایل ارتباطی و استفاده از آن‌ها، بسیار زیاد است. از طرف دیگر، وظیفه‌ رسانه‌ی ملی و جمعی، پر کردن اوقات فراغت مردم است و از این طریق، نقش مهمی در تأثیرگذاری بر افکار عمومی و آگاه‌ سازی جامعه و تقویت یا تضعیف اعتماد به‌ نفس ملی دارد. رسانه‌ی ملی علاوه بر اینکه در فرایند ارتباطات و جابه‌جایی اطلاعات در درون جامعه سهیم است، می‌تواند با کارکرد خویش در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و به موازات تحولات عمیق در نهادهای مختلف و دگرگونی باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه و همچنین روحیه‌ی مردم، اقتدار و اعتماد به‌ نفس ملی، کارساز باشد و به‌عنوان یک دانشگاه عمومی، در راستای شکوفایی و اعتلای فرهنگ مقاومت در مقابل برنامه‌ریزی‌های دشمن، به فعالیت بپردازد و جامعه را به سمت‌ و سوی تأمین منافع ملی سوق دهد. در واقع، رسالت مدیریت افکار عمومی با رسانه‌های ملی و جمعی است و رسانه‌ها می‌توانند هم زمینه‌ تقویت روحیه‌ خودباوری را در جامعه ایجاد کنند و هم می‌توانند سبب تضعیف آن شوند. پس رسانه‌ها در زمینه‌ی برنامه‌سازی باید بسیار دقت و مواظبت کنند که برنامه‌هایی ساخته شود که اعتماد به‌ نفس ملی را تقویت کند و توسعه دهد. جامعه‌پذیری خودباوری و اعتماد به‌ نفس ملی از مهم‌ترین وظایف رسانه‌های موجود است.
الگوسازی از قهرمانان ملی کشور در زمینه‌های علمی، فرهنگی و به‌ویژه قهرمانان دفاع مقدس و شهدا، سبب افزایش حس عزت و اعتماد به‌ نفس ملی می‌شود، زیرا جوانان و مردم با الگوی تجربه‌ شده‌‌ یک قهرمان مواجه می‌شوند و مشاهده می‌کنند که در کشور ظرفیت شکوفا شدن استعدادها و تحقق کار های بزرگ وجود دارد. پس تلاش و عزم خود را بیشتر می‌کنند. در واقع، با حمایت و تشویق قهرمانان ملی، افتخار کردن به آنان و الگوسازی درست از آن‌ها، می‌توان در جوانان و مردم کشور، ارزش و نشاط به وجود آورد و آن‌ها را نسبت به آینده‌ کشور امیدوار کرد و نیز از این راه، حس اعتماد به‌ نفس ملی را افزایش و توسعه داد. با ترسیم چشم‌انداز روشن و ایده‌آل و قابل دسترس توسط رهبران، مسئولان و نخبگان این‌گونه باور می‌شود که با استقامت و پیمودن راه مستقیم با تمام قدرت و توان، می‌توان به کشوری باعزت، پیش‌رونده و مقتدر دست یافت. پس با اعتماد به‌ نفس بیشتر، عزم خود را بیشتر جزم می‌کنند تا به این هدف و آینده‌ درخشان دست یابند.
اگر با برنامه‌ ریزی درست و صحیح از ظرفیت‌های بی‌پایان اقتصادی کشور استفاده شود و استعدادهای جوانان به کار گرفته شود، در این صورت، در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، پیشرفت خواهیم کرد و این سبب عزت ملی و اعتماد به‌ نفس ملی می‌شود. این امر نیز با اقتصاد مقاومتی به دست خواهد آمد که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر آن تأکید کرده‌اند. دستاوردهای علمی نظیر انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، داروهای جدید و بی‌سابقه برای برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج و نیز موفقیت‌های سیاسی در سطح منطقه و بین‌الملل، نظیر آنچه در مقابله‌ با داعش از سوی ایران پیگیری شد، سبب به وجود آمدن این حس می‌شود که می‌توان در مسائل گوناگون و سطوح بالای علمی پیش رفت و به موفقیت دست یافت. پس انگیزه و خودباوری جوانان برای بروز استعدادهای خود قوی‌تر می‌شود و مردم نیز به کشور خود و ایرانی بودنشان افتخار می‌کنند. به عبارت دیگر، پیشرفت‌های علمی و موفقیت‌های سیاسی، علاوه بر اینکه برای خود فرد عزت نفس و اعتماد به‌ نفس می‌آورد، برای ملت و مردم کشور نیز سبب اعتماد به‌ نفس ملی می‌شود. ملتی که عالم و دانشمند باشند، کشوری که فتوحات علمی و سیاسی داشته باشد و جوانانی که بتوانند در میدان‌های علم نوآفرینی کنند، به‌طور طبیعی عزت نفس و اعتماد به‌ نفس ملی‌شان تقویت می‌شود. چنین اعتماد به‌ نفس ملی‌ای بسیاری از مشکلات کشور را حل خواهد کرد و کارهای بزرگ به‌راحتی انجام می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 4 =