۱۰ موزه در آذربایجان‌غربی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

۱۰ موزه در آذربایجان‌غربی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

آراز آذربایجان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: از ۱۱ موزه تحت مالکیت این اداره‌کل، ۱۰ موزه در ایام نوروز آماده میزبانی از مسافران شده است.
جلیل جباری با بیان اینکه به جز موزه میاندوآب تمامی موزه‌ها تحت مالکیت میراث در ایام نوروز فعال هستند، افزود: موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و سه‌گنبد ارومیه و موزه شهرستان های خوی، نقده، مهاباد و بوکان به همراه موزه های حسنلو، تخت سلیمان تکاب و قره‌کلیسای چالدران این مراکز را شامل می شوند.
وی ادامه داد: موزه‌های آذربایجان‌غربی در ایام نوروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از کارشناسان متخصص راهنمایی‌های لازم را به بازدیدکنندگان ارائه خواهند داد.
جباری اضافه کرد: هرساله در ایام نوروز مسافران زیادی از موزه‌های استان بازدید می‌کنند که میان آن‌ها موزه‌های جهانی تخت سلیمان تکاب، قره‌کلیسای چالدران و موزه ارومیه به عنوان یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های تاریخی کشور مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
در آذربایجان‌غربی ۱۶ موزه وجود دارد که این تعداد ۱۱ موزه متعلق به اداه کل میراث، چهار موزه نیز متعلق به سایر دستگاه ها و یک موزه نیز متعلق به بخش خصوصی است.
آذربایجان‌غربی دارای بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.
کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب بین‌المللی و سایت پرنده‌نگری کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.
در این استان همچنین ۷۴ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری فعالیت می‌کند که از این تعداد ۳۶ دفتر در ارومیه فعال است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 18