کرونا در آذربایجان‌غربی؛ حرکت به سمت قله موج ششم

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ حرکت به سمت قله موج ششم

آرازآذربایجان، شیوع کرونا در آذربایجان غربی با تداوم موج ششم، همچنان در مسیر افزایشی بستری و فوتی قرار دارد که البته امیدواری برای ایجاد روند کاهشی با رعایت پروتکل های بهداشتی و البته استقبال بیشتر از واکسیناسیون به ویژه دُز سوم، بیشتر شده است.
موج ششم از اوایل بهمن امسال البته کمی دیرتر از دیگر نقاط کشور در آذربایجان غربی هم آغاز شد و همچنان این موج با افزایش روند فوتی ها و بستری ها، نگرانی را در بین بسیاری از خانواده ها ایجاد کرده است.
هرچند طول این موج در آذربایجان غربی کمتر از موج سهمگین پنجم بوده ولی دورقمی شدن تعداد فوتی ها و افزایش بستری های روزانه به حدود ۲۰۰ نفر، نشان می دهد که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.
افزایش ابتلاهای سرپایی و حضور در مراکز تست پی سی آر و همچنین مثبت شدن بخش اعظمی از تست های دریافتی در این مراکز نشان می دهد که سویه اومیکرون، ظرفیت شیوع و سرایت بسیار بالاتری دارد و در حال حاضر، با قدرت گرفتن آن، کمتر خانواده ای در آذربایجان غربی است که این سویه را تجربه نکرده باشد.
از طرفی با افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان ها و همچنین فوت شدن افراد مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان و کودکان بر اثر سویه اومیکرون ویروس کرونا، باید جدیت بیشتری در راستای اجرای پروتکل های بهداشتی داشت و ضمن استفاده از ماسک و رعایت فاصله، دورهمی های خانوادگی را نیز بسیار محدود کرد.
فوت ناشی از کرونا طی هفته گذشته ۷۰ درصد بیشتر شد
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: روند افزایشی فوت ناشی از کرونا در استان آغاز شده به طوری که در هفته منتهی به شنبه گذشته، فوتی های این حوزه ۷۰ درصد بیشتر از هفته پیش از آن بود.
دکتر احسان ریخته گر افزود: در هفته منتهی به شنبه گذشته، ۵۶ مورد فوتی در آذربایجان غربی گزارش شد در حالی که این رقم در هفته پیش از آن، ۳۳ مورد بود.
وی اضافه کرد: درگیری کودکان در این موج بسیار بیشتر شده به طوری که در ۵ هفته گذشته، شاهد پنج مورد فوتی کودک بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی بودیم.
وی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل ها در آذربایجان غربی به همراه اهتمام به واکسیناسیون ضروری است، بیان کرد: در حال حاضر استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان به ۳۴ درصد رسیده که باید این رقم، افزایش یابد که البته این رقم در ارومیه، مرکز استان ۵۰ درصد است.
فوت ۵۳ نفر طی ۷ روز ابتدای اسفند بر اثر کرونا در آذربایجان غربی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به روند فزاینده فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا در استان طی اسفندماه جاری گفت: در هفت روز نخست این ماه، ۵۳ نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.
محمدامین ولیزاد افزود: از این تعداد، ۲۰ نفر در ارومیه، ۶ نفر مربوط به خوی، پنج نفر در هریک از شهرستان های میاندوآب و مهاباد، سه نفر در هریک از شهرستان های پیرانشهر و چایپاره و ۲ نفر در هرکدام از شهرستان های سلماس و ماکو جان خود را از دست داده اند.
وی اضافه کرد: همچنین در اسفندماه جاری، در شهرستان های بوکان، سردشت، نقده، شاهین دژ، پلدشت، چالدران و تکاب، یک فوتی بر اثر ابتلا به کرونا گزارش شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در شهرستان تکاب پس از حدود ۹ هفته، یک فوتی داشتیم، بیان کرد: در هفت روز ابتدایی اسفند امسال شهرستان های شوط و اشنویه بدون فوتی بودند که امیدواریم این روند ادامه یابد.
ولیزاد گفت: با افزوده شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به هفت هزار و ۳۸۴ نفر رسید.
وی بیان کرد: در دی و بهمن ماه امسال شاهد کاهش قابل توجه فوتی ها نسبت به پاییز و تابستان بودیم ولی با افزایش مبتلایان و به تبع آن، بستری ها، تعداد فوتی ها نیز روند افزایشی به خود گرفته است.
وی افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۸ نفر در استان به کرونا مبتلا و ۷۵ نفر شامل حدود ۲۰ درصد مبتلایان در مراکز درمانی بستری شدند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان ناشی از کرونا در استان به ۶۶۳ نفر رسید.
وی از بستری شدن ۱۸۵ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و گفت: از این تعداد، ۵۹ نفر با ونتیلاتور تنفس دارند.
البته در کنار این آمار، توجه به وضعیت مناسب واکسیناسیون ضروری است؛ در حوزه واکسیناسیون تک دز و ۲ دز، آذربایجان غربی وضع خوبی دارد و به ترتیب بیش از ۸۰ و ۷۰ درصد افراد بالای ۵ سال در این استان، دز های اول و دوم را تزریق کرده اند که جای امیدواری برای بهبود وضعیت با این ارقام بیشتر است.
۸۱.۴ درصد بالای ۵ ساله‌ها در آذربایجان‌غربی واکسن کرونا را دریافت کردند
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: ۸۱.۴ درصد افراد بالای ۵ سال استان تا پنجم اسفند ماه جاری، حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
علی افشانی روز شنبه در گفت و گوافزود: همچنین ۷۱.۷ درصد مردم استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.
وی اضافه کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۵۷۶ هزار دُز اول واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده که این روند همچنان ادامه دارد.
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار دُز دوم واکسن کرونا در استان تزریق شده است.
افشانی بیان کرد: طبق آخرین آمار، تاکنون نزدیک به ۸۹۱ هزار نفر معادل بیش از ۲۸ درصد افراد واجد شرایط آذربایجان غربی نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
وی گفت: بیش از پنج میلیون و ۷۳۵ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده است.
با توجه به این آمار و اطلاعات، صاحب نظران و کارشناسان پیش بینی می کنند که تا ۲ هفته دیگر، روند ابتلا، بستری و فوتی در آذربایجان غربی نزولی شود که البته این به معنای پایان کرونا نیست و باید در ایام عید نیز علاوه بر تزریق سه دز واکسن برای بزرگسالان و دزهای اول و دوم برای کودکان، رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی در دستور همه سه و نیم میلیون نفر جمعیت آذربایجان غربی باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = پنج