کرونا در آذربایجان‌غربی؛ آمار کاهشی همراه با نگرانی افزایش

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ آمار کاهشی همراه با نگرانی افزایش

گروه گزارش: شیوع بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان‌غربی به مرحله امیدوارکننده کاهشی رسیده و تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها به کمتر از نصف زمان اوج کاهش یافته ولی همچنان این روند شکننده است و همه موارد بهداشتی و ایمنی باید برای جلوگیری از ورود به خیز جدید با دقت از سوی مردم و مسوولان اعمال شود. آذربایجان غربی که خیزهای مختلفی شیوع بیماری کووید ۱۹ را پشت سر گذاشته، از حدود دهه سوم اردیبهشت امسال، روند کاهشی شیوع را تجربه می کند.
در حالی که در برخی روزهای خیز چهارم، مبتلایان چهاررقمی شد، بستری های روزانه به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش یافت و فوتی های بیش از ۲۰ نفری را شاهد بودیم، همه این ارقام پس از پایان این خیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
طبق آخرین آمار، تعداد مبتلایان روزانه حتی به حدود ۳۰۰ نفر نیز رسید؛ بستری های روزانه نیز هرچند روند ثابتی را طی می کند ولی به کمتر از ۲۰۰ نفر کاهش یافته که خبر بسیار خوبی برای آذربایجان غربی به شمار می رود.
در کنار این آمار کاهشی، روند افزایشی با سرعت قابل توجه واکسیناسیون به ویژه برای گروه های پرخطر و افراد سالمند، نوید روزهای بهتری را می دهد که در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان می تواند از بروز خیز جدید در آذربایجان غربی نظیر دیگر مناطق کشور جلوگیری کند.
شهرستان‌‍‌های با وضعیت زرد در آذربایجان‌غربی به ۷ مورد رسید
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، هفت شهرستان در وضعیت زرد است و همچنان شهرستانی با وضعیت قرمز در استان نداریم.علی مصطفوی افزود: در حال حاضر شهرستان های اشنویه، تکاب و سردشت در جنوب و پلدشت، شوط، چایپاره و چالدران در شمال آذربایجان غربی وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
وی اضافه کرد: ارومیه به همراه شهرهای خوی، سلماس و ماکو در شمال آذربایجان غربی و شهرهای مهاباد، نقده، پیرانشهر، شاهین دژ، میاندوآب و بوکان در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای زرد و نارنجی از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه‌های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.
۱۸۹ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی عامل واکسیناسیون علیه کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: ۱۸۹ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی در حال واکسیناسیون گروه های هدف علیه کرونا در استان هستند.
جواد آقازاده افزود: در ارومیه ۲ مرکز جدید را راه اندازی کرده ایم، یکی مرکز خودرویی در خیابان امنیت طلب است که استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.وی اضافه کرد: در صورتی که نوبت این مرکز زیاد شود، دومین محل واکسیناسیون را در همان خیابان امنیت طلب راه اندازی می کنیم.
وی بیان کرد: در حال واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال هستیم در حالی که علاوه بر کادر بهداشتی درمانی، بیماران خاص، جانبازان و پاکبانان نیز واکسینه شده اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: ۲ اکیپ سیار هم راه اندازی شده که برای واکسیناسیون افرادی که مشکل خاصی برای خروج از منزل دارند، به محل زندگی سالمندان مراجعه کرده و واکسیناسیون را انجام می دهند.آقازاده تاکید کرد: سالمندان بالای ۷۰ سال باید برای دریافت واکسن در سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir مراجعه و در آن، ثبت نام کنند.
وی گفت: برای روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیازی به ثبت نام در این سامانه نیست.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، تاکنون نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و چهارهزار و ۵۶۸ نفر نیز جان خود را بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


1 × دو =