یک مسئول خبرداد

کاهش تدریجی روند ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی

کاهش تدریجی روند ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی

آرازآذربایجان،دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی از کاهش تدریجی تعداد مراجعات سرپایی به مراکز جامع سلامت استان خبرداد و افزود: موارد بستری های کل کرونایی نیز روند کاهشی مختصری دارد.
دکتر سید جلیل موسوی با اشاره به بررسی وضعیت کرونایی استان در مقایسه با هفته گذشته افزود: تعدادبستری‌های ۲۴ساعته در استان روند کاهشی داشته اما بستری ها در آی سی یو ثابت است.
وی با بیان اینکه مراجعه جهت انجام تست کرونا روند کاهشی دارد و بیماران تمایل به تست دادن ندارند،اظهار کرد: حدود ۶ درصد تستهای کرونا، مثبت می‌شود و اکثر بیماران بی علامت بوده و یا دارای علایم خفیف هستند و بیشتر در حد یک سرماخوردگی علامت دارند.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه برخلاف تحلیل ها و انتظارات، پیش‌بینی می‌شد بهمن ماه کاملا کرونایی داشته باشیم، اظهار کرد: روند کاهشی و رضایت بخشی در عرصه کرونا شاهد هستیم که امید است خفیفترین و کم تلفات ترین موج را شاهد باشیم.
وی بااشاره به رنگ بندی کرونایی در آذربایجان غربی نیز افزود: در حال حاضر شهرستان های خوی، چایپاره و چالدران زرد و مابقی شهرها آبی هستند.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا، کرونا و آلرژی شایع‌ترین بیماری‌های حاد تنفسی حال حاضر جامعه هستند، افزود: آنتی‌بیوتیک‌ها جایگاهی در درمان چهار بیماری قید شده ندارند همچنین کورتون ها نیز جایگاهی در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و مرحله ویرال کرونا ندارند. این نوع از داروها نه تنها مفید نیست بلکه موجب عوارض و تداوم بیماری هم می شود.
وی ادامه داد: کورتونها در مرحله التهابی کرونا که معمولاً ۵ الی ۶ روز بعد با درگیری ارگان‌های حیاتی شروع می شود، نقش اساسی دارند.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا حتی اگر به کرونای تخفیف هم مبتلا باشد ماهها عوارضی را خواهند داشت، گفت: خستگی، ضعف، اختلال بویایی، اختلال چشایی، سرفه، تنگی نفس و…از عوارضی است که به تدریج و در خلال یک سال رفع می‌شود اما در محدودی از بیماران ماندگار است.
وی خاطر نشان کرد: احتمال عفونت مجدد در زیر سویه های جدید بیشتر است و افراد در کمتر از یک ماه احتمال عفونت مجدد را دارند.
دکتر موسوی اظهار کرد: خوش‌بینی به وضعیت نزولی کرونا امیدآفرین است اما نباید مورد غفلت و سهل انگاری واقع شود چرا که رفتار ویروس کرونا چندان قابل پیش بینی نیست و احتمال جهش جدید و خطرناکی وجود دارد.
این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اهمیت تکمیل روند واکسیناسیون کرونا در بین جامعه هدف افزود: تاکنون ۸۴.۵ درصد از افراد بالای ۵ سال در استان دز اول، ۷۵.۸ درصد دز دوم، ۳۴.۷ درصد دز سوم و ۱.۷۶ درصد دز چهارم را دریافت کرده‌اند همچنین ۶۰۴ نفر نیز دز پنجم واکسن کرونا را تزریق کردند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


+ دو = 6