وضعیت تالاب‌های آذربایجان‌غربی مناسب است

وضعیت تالاب‌های آذربایجان‌غربی مناسب است

آرازآذربایجان- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: پس از بارش‌های اخیر تلاب‌های استان به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر شدند.
«حجت جباری» در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت مناسب تالاب‌های آذربایجان غربی در سال گذشته، اظهار داشت: با توجه نزولات چشم گیر آسمانی در سال گذشته و لایروبی انهار و کانال های منتهی به تالاب‌ها، وضعیت مناسبی در استان حاکم بود؛ در پاییز سال جاری هم هرچند بارندگی‌ها مناسب نبود، ولی با آغاز بارش‌ها در زمستان آبگیری تالاب‌ها نیز آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در آذربایجان غربی ۳۰ تالاب دائمی و فصلی، لب شور یا شیرین، طبیعی و یا انسان ساخت وجود دارد، اضافه کرد: از میان آن‌ها ۱۶ تالاب دائمی و ۱۴ تالاب فصلی است که علاوه بر این موارد تعداد ۱۵ آب بند و ۲۰ مورد سد نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: ۶ تالاب از تالاب‌های استان متشکل از تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی بابا علی، تالاب‌های درگه سنگی، شورگل و یادگارلو ( ۳ تالاب در قالب یک سایت) و تالاب کانی برازان در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده اند.
جباری با بیان اینکه از عناوین بین المللی دیگر می توان به ذخیره‌گاه زیستکره برای تالاب دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد، افزود: همچنین از عناوین ملی برای تالاب‌های استان می توان به تالاب دریاچه ارومیه به عنوان پارک ملی، تالاب نوروزلو به عنوان منطقه حفاظت شده، تالاب کانی برازان به عنوان پناهگاه حیات وحش و تالاب‌های آغ گل ماکو، گرده قیط و ممیند به عنوان منطقه شکار ممنوع اشاره کرد.
جباری با تاکید بر اینکه برای اطمینان از آبگیری مناسب تالاب‌ها باید وزارت نیرو حق آبه تالاب‌ها را که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه و مشخص شده است به رسمیت بشناسد و تامین کند، اظهار کرد: در صورت تامین نشدن حق آبه تالاب‌ها، به طور قطع در فصل تابستان با مشکل کم آبی مواجه خواهیم بود و حتی گاهی بعضی از تالاب‌های دایمی نیز به همین دلیل خشک می‌شوند.
وی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده برای برای احیای تالاب‌ها گفت: احداث کانال با بستر سنگی، لایروبی کانال‌های آبرسانی، سنگ چینی حاشیه تالاب‌ها، نصب دریچه‌های انتقال آب و احداث دیواره‌های حفاظتی به منظور نگهداشت آب در تالاب‌ها از مهمترین این موارد است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطرنشان کد: در سال جاری بیش از ۹۰ کیلومتر نهر و کانال‌ منتهی به تالاب‌های آذربایجان غربی لایروبی و موجب تسهیل آبگیری تالاب ها شده است.
آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۲ ب.ظ

دیدگاه


9 × = شصت سه