والیبال ارومیه در اندیشه قهرمانی با پشتوانه ای قدرتمند

والیبال ارومیه در اندیشه قهرمانی با پشتوانه ای  قدرتمند

گروه گزارش : والیبال ارومیه در آستانه حضور در بیست و هشتمین دوره حضور در لیگ، با پشتوانه ای قدرتمند، به دنبال ایستادن بر قله قهرمانی است که البته دور از دسترس نیست.رشته والیبال یکی از رشته های پرطرفدار در بین مردم ایران از سالهای دور شناخته می شود و مردم ایران از این رشته در تفریحات خود بیشترین بهره را می برند که البته این امر در سالهای اخیر رو به فزونی گذاشته و علاوه بر سالن های ورزشی والیبال، بسیاری از کوچه ها نیز شاهد تورهای والیبال و توپ های رنگارنگ آن در دستان کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگترها هستند.
ولی طعم والیبال ارومیه به عنوان یکی از مهدهای والیبال کشور، آسیا و حتی جهان، طعم دیگری است و مردم این دیار، بهترین زمان های تفریح خود را به این بازی اختصاص می دهند.
با گشت و گذاری در شهر ارومیه متوجه می شوید که تورهای والیبال در بسیاری از معابر عمومی وجود دارد و بعد از ظهرها تا پاسی از شب مردم به این بازی مهیج و جذاب روی می آورند.
دلیل این گرایش مردم ارومیه به رشته والیبال بسیار واضح است، ارومیه از سالهای دور و از زمان آغاز مسابقات والیبال در کشور، یکی از مهره های اصلی بازی ها بوده و قهرمانان بسیاری را تقدیم ورزش والیبال کرده است.
والیبال ارومیه با قدمت ?? ساله در مسابقات کشوری حضوری فعال داشته و همیشه در رده های بالا برای رسیدن به عنوانی شایسته تلاش کرده و صاحب نام بوده است.
قدمت این حضور به سال ۱۳۴۳ در مسابقات آموزشگاهی قهرمانی کشور می رسد که از قضا ارومیه به میزبانی آن انتخاب شد و یک سال بعد تیم والیبال ارومیه در المپیاد قهرمانی کشور به میزبانی تهران حضور داشت ولی نتوانست مقام قابل توجهی کسب کند.
بازیکنان بسیاری نیز در عرصه های استانی، ملی، بین المللی و جهانی برای ارومیه درخشیده اند و نام این شهر را بر سر زبانها انداخته اند.
نخستین فردی که افتخار پرآوازه کردن نام ارومیه را در ایران یدک می کشد، یدالله کارگر پیشه است که به عنوان نخستین ملی پوش ارومیه ای در سال ۱۳۴۵ پس از درخشش در مسابقات قهرمانی کشور در بروجرد و کسب مقام چهارمی، مورد توجه مربی وقت تیم ملی قرار گرفت و به اردوی تیم ملی والیبال ایران دعوت شد.حضور کاپیتان یدالله کارگرپیشه، عزیز پرتوی و محمود محب به عنوان سه ضلع مثلث ارومیه ای در ترکیب تیم ملی در بازی های آسیایی تهران سال ۵۴ نخستین افتخار برای شهر ارومیه محسوب می شود.حضور مردان قهرمان ارومیه ای در ۴۸ سال گذشته در تیم های ملی به صورت مداوم تکرار شده و از ساسان خداپرست تا سعید معروف همگی در این تیم خوش درخشیده اند و افتخار آفرین بوده اند.
ساسان خداپرست در سن ۲۳ سالگی دومین کاپیتان تیم ملی از ارومیه بود که با این تیم، بسیار خوب کار کرد و دوباره نام ارومیه را در کشور و عرصه بین المللی به ثبت رساند.
با پایان یافتن دوره پیشین و ظهور نسل جدید والیبال ایران از اواخر دهه هفتاد، خیلی ها فکر می کردند که قدرت والیبال ارومیه رو به کاهش است ولی قدرت های جوان والیبال این شهر در راه بودند و بسیاری از آنها نیز در سالهای پس از آن بسیار خوش درخشیدند و هنوز هم نام آنها هم نام تیم والیبال جمهوری اسلامی ایران است.
سعید معروف، سرشناس ترین بازیکن والیبال آسیا، ایران و ارومیه است که نام بهترین پاسور جهان در سال ۲۰۱۴ را نیز یدک می کشد و با بازی های خیره کننده خود در مسابقات لیگ جهانی، رقابت های قهرمانی جهان و بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی، شک برخی افراد را نیز برای بهترین بودن از بین برد و توانست در زمره بهترین بازیکنان جهان از نظر مردم در نظر سنجی صورت گرفته باشد.یکی دیگر از نقاط قوت شهر ارومیه، وجود زمین های استاندارد و با کیفیت والیبال در آن است که در بسیاری از موارد، به کمک فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران آمده و مورد توجه مسوولان آسیایی و حتی جهانی نیز قرار گرفته است.
میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا (AVC CUP) و همچنین والیبال قهرمانی جوانان آسیا با حضور ۱۶ تیم برتر در کنار مسابقات دانش آموزی قهرمانی کشور با حضور صدها شرکت کننده از جمله افتخارات ارومیه در این رشته به شمار می رود که از همه آنها نیز با قوت و قدرت بیرون آمده و سرافراز بوده است.
در کنار بازیکنان مطرح ارومیه ای و ظرفیت های سخت افزاری ورزش والیبال، در سالهای طولانی گذشته تیم های والیبال ارومیه نیز به خوبی از جایگاه این رشته ورزشی به عنوان پایتخت والیبال آسیا در کشور دفاع کرده اند و با وجود عدم نیل به قهرمانی در این دوره ها، بارها رده های دوم و سوم را به دست آورده و تاریخ ساز بوده اند.
از سال ۱۳۴۵ که شهرارومیه وارد تیم داری درعرصه والیبال کشور شده است، تاکنون تیم های متعددی با نام هایی چون پاس ارومیه، مقاومت، سمن سو، آذر پیام، پگاه، فولاد و هیات والیبال در لیگ های مختلف شرکت کرده است و در نهایت شهرداری ارومیه تیمی است که برای چهارمین سال متوالی در عرصه والیبال این شهر تیم داری می کند.کسب یک عنوان نایب قهرمانی و شش عنوان سومی حاصل تلاش نمایندگان والیبال ارومیه در رقابتهای لیگ برتر کشور است.
تیم شهرداری ارومیه سال گذشته با تمام افت و خیزهایی که داشت موفق شد مقام سومی و مدال برنز رقابتهای لیگ را به خانه بیاورد و امسال با جذب بازیکنان مطرح تیم ملی خیزبلندی برای کسب عنوان قهرمانی دارد که دور از انتظار نیست.
کسب مقام سومی در سال ۹۰ با هدایت ابراهیم وطن پرست، مقام پنجمی در سال ۹۱ باهدایت دراگان جورجویچ صرب و مقام سومی با هدایت یداله کارگرپیشه در سال ۹۲ کارنامه باشگاه شهرداری ارومیه طی سه سال گذشته در والیبال سوپر لیگ کشور است.
طی۲۸ دوره شرکت در لیگ برتر به جز بهره مندی از حضور مربیان خارجی به هیچ عنوان از مربی ایرانی غیر بومی استفاده نکرده وهمواره با هدایت مربیان شهر ارومیه پا به کوران رقابتها گذاشته است. بیست و هشتمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاههای کشور آغاز می شود و بار دیگر نماینده ارومیه با نام ‘شهرداری ارومیه’ پا به عرصه این مسابقات می گذارد.
تیم والیبال شهرداری ارومیه نسبت به فصل گذشته تغییراتی در کادر فنی داشته و جهانگیر سید عباسی را در راس کادر فنی خود می بیند و بازیکنان شاخصی چون میر سعید معروف، شهرام محمودی، نیکولای نیکولوف، میلاد عبادی پور و فرهاد نظری افشار برای تیم ارومیه جذب شده اند.
با این بازیکنان سرشناس و تماشاگران خون گرم ارومیه ای که همیشه یار و یاور والیبال این شهر بوده اند، تمامی نگاهها امسال به تیم شهرداری ارومیه دوخته شده تا نخستین عنوان قهرمانی لیگ برتر را برای این شهر به ارمغان آورد و تاریخ ساز شود.
امری که دور از دسترس نیست و می توان در پایان فصل با درخشش جام قهرمانی در ارومیه، به افتخارات این شهر در رشته والیبال بیش از پیش افزود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 10