نبود حمایت ها صنعت چاپ آذربایجان غربی را به رکود کشاند

نبود حمایت ها صنعت چاپ آذربایجان غربی  را به رکود کشاند

گروه خبر:رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون های تبلیغاتی آذربایجان غربی گفت: عدم حمایت از صنعت چاپ استان عمده مشکل چاپخانه داران استان است. به گزارش آراز آذربایجان، مجید محبی در نشست خبری بااصحاب رسانه که به مناسبت روز صنعت چاپ در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، افزود: باوجود اینکه استان ظرفیت های خوبی در حوزه صنعت دارد ولی عدم حمایت برخی سازمان ها و ادارات باعث شده این صنعت با رکود مواجهه شود.
محبی تصریح کرد: تا ۶ سال گذشته آذربایجان غربی جز ۳ استان برتر کشور در حوزه چاپ و نشر بوده ولی درحال حاضر به دلیل نبود دانش علمی به ویژه در چاپ سه بعدی ، عدم حمایت برخی سازمان ها و عدم پرداخت تسهیلات برای بروز رسانی ناوگان چاپ استان رتبه فعلی استان دهم کشوری است.
وی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ قابلیت خوبی در اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده برای استان دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه هیچ حمایتی از سوی بانک ها و ادارات تاکنون صورت نگرفته و بیشتر بانک های استان به جای بهره گیری از ظرفیت های چاپ داخلی با برون سپاری و سفارش از استان های دیگر ضربه اساسی به صنعت استان زده اند.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران و کانون های تبلیغاتی استان یاد آور شد: مشکل بیمه، مالیات، شرایط کرونایی، گرانی کاغذ و مواد اولیه، عدم مساعدت ادارات وبانک ها برای خرید و نوسازی دستگاه های بروز چاپ از جمله عوامل اصلی رکود صنعت چاپ استان است.
محبی بااشاره به اینکه درحال حاضر دیگر مشکل اتحادیه چاپ آذربایجان غربی فعالیت واحدهای چاپ غیر مجاز است، اظهار کرد: ۳۰۰واحد مجاز دراستان فعالیت دارند و بیش از ۳۰۰واحد غیر مجاز نیز در استان وجود دارند که در روزهای اخیر ۱۵واحد از آنها در خوی شناسایی شده است.
وی با تاکید بر اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا در استان خسارت زیادی به صنعت چاپ وارد شد و بیشتر سالنامه ها، کاتولوگ ها و سر رسیدها برگشت خورد، افزود: در ۶ماهه گذشته ۳۰واحد چاپ خانه در استان به دلیل مشکلات مالی و عدم نوسازی دستگاه ها تعطیل شدند.
محبی ادامه داد: موزه چاپ وکتابت آذربایجان غربی درحال آماده سازی بوده و برخی دستگاه ها و کتب ونسخ خطی آن تهیه شده و هم زمان با افتتاح تالار مرکزی ارومیه افتتاح می شود.
بازار چاپ آذربایجان‌غربی ظرفیت حضور بین‌المللی دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: بازار چاپ این استان با توجه به هم مرزی با سه کشور و وجود منطقه آزاد ماکو، ظرفیت بین‌المللی دارد ولی با همکاری بخش‌های دولتی، خصوصی و منطقه آزاد باید از این ظرفیت بهره برد. حجت الاسلام ناصر خدایاری افزود: منطقه آزاد ماکو می تواند در جذب سفارش از کشورهای همجوار نقش موثری ایفا کرده و کمک بزرگی به صنعت چاپ استان داشته باشد.
وی اضافه کرد: نبود “دانشگاه ویژه صنعت چاپ” از خلاهای موجود در آذربایجان‌غربی است که در صورت ایجاد و راه اندازی نقش موثری به حوزه چاپ استان کرده و رونق تازه ای به صنعت چاپ استان می بخشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی اظهارداشت: ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در استان به طور مستقیم و یک‌هزار نفر به طور غیر مستقیم در ۳۰۰ واحد چاپی استان فعالیت می کنند.
وی به نقش رسانه ها در توسعه صنعت چاپ استان اشاره کرد و گفت: در زمینه جذب سرمایه گذاری در صنعت چاپ و نشر، مطبوعات و رسانه ها می توانند گام های موثری برداشته و نقش سازنده ای ایفا کنند.
حجت الاسلام خدایاری ادامه داد: واحدهای آسیب دیده از کرونا تا ۱۵ شهریور ماه جاری فرصت دارند تا با مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مداراک را خود را ارائه داده و ۱۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.
رییس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان‌غربی اظهارداشت: کرونا باعث شده تا بسیاری از محصولات تولیدی از قبیل سررسیدها و کاتالوگ ها در دستمان بماند و خریداری نداشته باشد.
مجید محبی عدم همکاری برخی دستگاه ها و نهادهای استان با چاپخانه ها را از جمله مشکلات چاپخانه های استان برشمرد و گفت: چاپخانه ها در ازای خدماتی که ارائه داده اند، هنوز نتوانسته اند هزینه خود را دریافت کنند چنانکه برخی نهادها تا ۱۰ میلیارد تومان به چاپخانه ها بدهکار هستند و ماهنوز نتوانسته ایم طلب خود را دریافت کنیم.
وی ادامه داد: همچنین بانک های استان نیز سفارشات خود را به جای چاپخانه های استان به دیگر استان ها روانه کرده و زمینه عقب ماندگی و ورشکستگی صنعت چاپ استان را موجب می شوند.وی با اشاره به خسارت کرونا به چاپخانه های استان گفت: کرونا سبب تعطیلی ۳۰ چاپخانه در استان شده و در تلاش هستیم تا دوباره این چاپخانه ها وارد چرخه فعالیت شوند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱:۳۲ ب.ظ

دیدگاه


5 + = سیزده