دنیای مجازی بخش لاینفک فرهنگ و زندگی امروزی

دنیای مجازی بخش لاینفک فرهنگ و زندگی امروزی

گروه فرهنگی : در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر، وایبر، واتس آپ، اینستاگرام، تانگو، لاین، تلگرام ، در کشورمان و گرایش وافر مردم به این شبکه‌ها، بُعد جدیدی به جامعه ما اضافه شده است؛ ارتباطات مجازی و آنلاین.
گرچه در این دنیای مدرن و تکنولوژیک کمتر مجالی برای واکاوی مزیت‌ها و مضرات این دنیای مجازی که به سرعت در حال گسترش است پیدا می شود اما بدون شک ورود این نوع از شبکه های اجتماعی به ایران ناخواسته مشکلاتی را به ساختار فرهنگی اجتماعی کشور تحمیل کرده است.
آشنایی آنلاین، دوستی‌های آنلاین، عشق‌های آنلاین، ابراز علاقه‌های آنلاین! این دنیای مجازی با همه مزایا و معایبش اما دیگر امروز بخشی لاینفک از زندگی اکثریت قریب به اتفاق جامعه ما شده است و این تنها مختص به قشر خاصی از جامعه نیست که تمام اقشار جامعه از پیر و جوان و کودک، زن و مرد، تحصیل کرده یا عوام ، شاغل و غیر شاغل همه و همه به این دنیا پا نهاده و جایگاهی برای خودشان در این دنیا دست و پا کرده اند و روز به روز بر تعداد اعضای این جامعه افزوده می شود.
آشنایی ها به سمت دوستی پیش رفته، دوستی ها به سمت روابط عاطفی و عاشقانه و در نهایت ازدواج و تشکیل خانواده!
با وسعت یافتن همین شبکه‌های اجتماعی آنلاین بسیاری از ما تعداد دوستانمان در دنیای مجازی بیشتر از دوستانمان در دنیای حقیقی شده و از احوالات آنها بیشتر آگاه هستیم. کافی است در اوقات فراغت خود گوشه‌ای بنشینید، لپ تاپ، تبلت یا گوشی موبایل خود را برداشته و براساس سلیقه خودتان وارد یکی از این شبکه‌های اجتماعی شوید.
چه دختر باشید یا پسر با خیل عظیمی از پسران و دخترانی روبرو می‌شوید که تمایل دارند با شما ارتباط برقرار کنند و هر یک از آنها نیز جملات و عبارات محترمانه، عاطفی یا حتی عاشقانه ای را از پیش آماده دارند تا به شما ابراز کنند. در این دنیای بیکران ارتباطات غیرواقعی شما می‌توانید هر گونه که مایل هستید باشید، هر طور که دوست دارید رفتار کنید، باید و نبایدی در این دنیا وجود ندارد و کسی شما را به خاطر کلمات راست و دروغی که می‌نویسید بازخواست و مجازات نخواهد کرد و متاسفانه عمده مشکلات نیز از همین جا آغاز می شود. بزرگترین مرکز مشاوره تحت وب در مقاله ای با عنوان “ازدواج اینترنتی” می نویسد : وقتی شبکه ارتباطی و اطلاعاتی ما به گستردگی جهان می شود، عمق شناسایی ما در این وسعت عظیم تا چه اندازه کاهش می‌یابد؟! چگونه می‌توانیم در این پهنه گسترده؛ به شناسایی عمیق مسئله‌ای و یا به لایه های پنهان موضوعی فکر کنیم؟!چگونه اسیر سطحی نگری و ساده لوحی نشویم؟!
خلاصه اینکه در میان این همه افراد که فقط چند خطی از آنها می خوانیم یا چند کلمه ای را می‌شنویم ؛ چگونه روح و روان، احساس و اندیشه و رفتارشان را بشناسیم و باور کنیم؟! آنهم در مهمترین انتخاب زندگی یعنی همسرگزینی و ازدواج. انتخابی که در عالم واقعی هم با مشکل روبروست ؛ پس درعالم مجازی چه باید کرد؟
در این دنیا همه آزادند به هر کسی که دلشان میخواهد پیام بفرستند و با او ارتباط برقرار کنند. از یک سو این از معجزات عصر تکنولوژی است که انسان های مختلف را از جوامع مختلف و فرهنگ های گوناگون و فرسنگ ها دور از یکدیگر با هم مرتبط می کند لیکن از سویی دیگر بسیاری نیز حد و مرزی برای ارتباطات خود قائل نخواهند بود و قطعا این نیز از ویژگی های خاص روابط انسانی است.با وجود اینکه ما در کشور و فرهنگی سنتی زندگی می کنیم در سال های اخیر تمایلات به سمت آشنایی های اینترنتی و ازدواج های مجازی افزایش یافته است.
اخیرا در شبکه های اینترنتی بازار سایت های همسریابی بسیار رونق یافته است.با گشت و گذاری در گوگل با سایت های مختلفی که در این زمینه فعال هستند بر می خورید :سایت همسریابی هم یار، سایت همسریابی شیدایی، سایت همسریابی توران، شبکه اجتماعی دو همدل، سامانه اینترنتی همسریابی دو هم دم، سایت همسریابی ازدواج دایم خاتون و … آیا ممکن است از طریق این سایت ها همسر دلخواهتان را بیابید؟ قبل از ورود به سایت باید نزدیک به یک ساعت وقت گذاشته تا از مراحل مختلف ثبت نام عبور کنید!
.پس از این مرحله باید مشخصات کاملی از خودتان ارائه دهید از جمله؛ رنگ پوست، قد، وزن! در واقع امکانات این سایت همسرگزینی به شما این امکان را می دهد تا همسری با رنگ پوست و قد و وزن موردن ظرتان را بیابید درست مثل این که وارد فروشگاهی زنجیره ای شده اید و قادر هستید جنس موردنیاز با ویژگی های مورد پسندتان را پیدا کنید.
در قسمت وضعیت مالی باید در مورد وضعیت اتومبیل و مسکن تان بنویسد؛ دارای مسکن شخصی یا بدون مسکن شخصی؟ و در صورتیکه اتومبیل دارید باید حدود قیمت آن را هم مشخص نمایید: بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان …. تا اتومبیل بیش از ۲۰۰ میلیون تومان!!
آیا واقعا وجود یا عدم وجود مسکن و اتومبیل شخصی برای شروع یک آشنایی اهمیت ویژه ای دارد؟ آیا گنجاندن چنین مواردی در لیست مشخصات شخصی زن و مرد جهت معرفی آنان برای ازدواج گرایشی مادی را در مخاطبین القا نمی کند؟ مخاطبین جوانی که در سنین ازدواج به سر می برند و احتمالا بسیاری از معیارهای ازدواج خود را از روی معیارهای دنیای مجازی شان انتخاب می کنند تا سنتهای خانواده یا فرهنگ جامعه.
عصر، عصر ارتباطات بی حد و مرز است. دنیا، دنیای انسان‌های گوناگون و رنگارنگ و شخصیت های واقعی و مجازی. فاصله‌ها بی معنا گشته اند. جهان ما تبدیل به دهکده ای شده است سرشار از بی نهایت انسان هایی که در جستجوی یکدیگرند و زمانیکه یکدیگر را می یابند اولین پرسشی که در ذهنشان شکل می گیرد این است ” او راست و واقعی است یا دروغین؟” و البته که در این دنیای مجازی راهی برای اثبات آن نیست، انسان های ایده آل گرایی که آمده اند تا کمبودهای خود را در این دنیای غیر واقعی برطرف سازند.
نداشته های خود را در این اینجا به دست آورند و دوستان مورد علاقه شان را پیدا کرده و با آن ها هم صحبت شوند و حتی همسر و همدم رویایی آینده شان را نیز بیابند.مسلما دیگر نمی توان تنها از آسیب ها و درست و غلط های دنیای مجازی نوشت که قطعا باید به دنبال راهی برای همسان سازی آن با دنیای واقعیت ها بود. باید به دنبال راه حلی بود که به این آدمک های مجازی هویت بخشیده و آنها را به اصول و اخلاقیات دنیای واقعی متعهد ساخت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 10