نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:

مالچ‌پاشی دریاچه برای جلوگیری از آسیب ناشی از طوفان نمک صورت گرفت

مالچ‌پاشی دریاچه برای جلوگیری از آسیب  ناشی از طوفان نمک صورت گرفت

گروه خبر:نماینده مردم ارومیه در مجلس، ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه و ارائه راهکار برای تسریع این روند تاکید کرد که عملیات مالچ‌پاشی برای جلوگیری از آسیب ناشی از طوفان نمک به مردم انجام شده است.
به گزارش آراز آذربایجان،سید سلمان ذاکر ، در بیان اقداماتی که در جهت احیای دریاچه ارومیه پیگیری و انجام شده است، گفت: فاز اول انتقال آب از رودخانه زاب به سدهای کانی سیب، سیلور و چپرآباد اجرا شده و زیرساخت‌ها فراهم و این سدها آبگیری شده‌اند و آرام آرام رهاسازی قریب یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انجام خواهد شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: فاز دوم کانال انتقال آب از بادین‌آباد که قریب ۲۰۰ میلیون متر مکعب است در حال اتمام است ضمن اینکه فاز سوم آن را باید از طریق انتقال آب از وان ترکیه، دریای خزر و دریای خلیج فارس تامین کنیم و این پروژه‌های درازمدتی هستند که مطالعات لازم در مورد آنها انجام شده است و لازم است مسئولان به طور جدی اجرای آنها را پیگیری کرده و در این زمینه کوتاهی نکنند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون شایعاتی مبنی بر خروج لیتیوم و انبوهی از نمک از این دریاچه مطرح است که لازم است مسئولان در این زمینه پاسخگو بوده و این اخبار را به موقع تکذیب کنند ضمن اینکه مالچ‌پاشی نیز برای جلوگیری از آسیب ناشی از طوفان نمک به مردم انجام شده است و به معنای گذشتن از دریاچه ارومیه نیست چرا که این دریاچه هویت و حیثیت ما است و هیچ کس نمی‌تواند از آن بگذرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: تغییر الگوی کشت، آموزش نحوه آبیاری قطره‌ای، بارور کردن ابرها و ایجاد ابرهای مصنوعی جدید نیز از جمله مواردی است که باید در برنامه‌های مسئولان به منظور احیای این دریاچه قرار گیرد.
عضو مجمع آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته استاندار، سازمان انرژی اتمی و ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تحقق این موارد برنامه‌ریزی کرده‌اند و تاکنون نیز ۲۷ راهکار در این زمینه ارائه شده است اما لازم است برای تسریع روند نیل به این اهداف تعیین شده، بخش خصوصی را فعالتر کنیم./

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 15