معاون وزيراقتصاد و دارايي دراروميه :

فرش قرمز باید برای سرمایه گذاران داخلی پهن شود

فرش قرمز باید برای سرمایه گذاران داخلی پهن شود

گروه خبر:معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سرمایه گذاری خارج بدون توجه به پتانسیل داخلی کشور به نتیجه نمی رسد، در واقع فرش قرمز باید برای سرمایه گذاران داخلی پهن شود.
به گزارش آراز آذربایجان، محمد خزایی در جلسه سرمایه گذاری که در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد کشور زمانی موفق است که بخش خصوصی فعال باشد و مشکلات در این باره حل شود تا سرمایه گذاری افزایش یابد.
وی با تأکید بر اینکه توجه نظام به ویژه دولت »تدبیر و امید« تقویت و حمایت بخش خصوصی است، افزود: بدون بخش خصوصی امکان رشد و توسعه اقتصادی و رسیدن به هفت درصد رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده امکان‌پذیر نخواهد بود.
خزایی گفت: البته بخش خصوصی موانعی دارد که باید برطرف شود هرچند این توقع که دولت تمام مشکلات بخش خصوصی را حل کند درست نیست چون بخش خصوصی می_تواند تعیین کنده سمت و سوی فعالیت های خود باشد.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: توجه به سرمایه گذاری خارجی خصوصا با توجه به شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است اما به اعتقاد من توجه صرف به این موضوع بدون توجه به سرمایه گذاران داخلی می تواند یک اشتباه بزرگ برای سرمایه گذاری باشد.
وی با بیان اینکه مقوله سرمایه‌گذاری داخلی بستر رشد سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاری داخلی مورد توجه قرار نگیرد سرمایه‌گذاری خارجی هم به جایی نخواهد رسید و این موضوع به عنوان یک اصل مطرح است.خزاعی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری خارجی که در کشور رخ می‌دهد با سرمایه‌گذاری داخلی مرتبط است، بیان کرد سرمایه‌گذاری خارجی متولی دارد، در حالی که سرمایه‌گذاری داخلی که بستر رشد سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم می‌کند یک متولی دولتی ندارد.
وی یادآور شد: مسئله مهمی که مسئولان و مدیران استان آذربایجان غربی باید به آن توجه داشته باشند بحث تأمین منابع مالی برای توسعه کشور بوده، به ویژه آذربایجان غربی بنا به وجوه متعدد داخلی، خارجی، کشاورزی و صنعت منحصر به فرد است.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه مقوله تأمین منابع مالی لازم برای این استان و کشور یک الزام و اجبار محسوب می‌شود، تبیین کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی که هوشمندانه توسط مقام معظم رهبری مطرح شد به مقوله سرمایه‌گذاری بسیار توجه شده است.
خزاعی متذکر شد: زمینه‌سازی برای فشار آوردن به کشور بر این اساس است که ایران از نظر اقتصادی تحت فشار قرار گیرد و در این راستا تأمین منابع مالی در یک الزام اقتصادی، ملی و سیاسی مطرح است.
وی با تأکید بر اینکه باید نهضت سرمایه‌گذاری را در کشور پایه‌گذاری کنیم، عنوان داشت: در کشور نقشه راه تأمین منابع مالی نداریم و یکی از اقدامات در دوران پساتحریم تهیه نقشه راه تامین منابع مالی کشور است تا مشخص شود در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه انرژی، آب، نفت، کشاورزی و … چه میزان منابع لازم است.
این مسئول ادامه داد: تهیه نقشه راه تأمین منابع مالی و نقشه راه ارتباطات اقتصادی برای اهداف و مناسبات سیاسی از جمله اقدامات مورد نظر است و بر این اساس می‌توان مناسبات اقتصادی را طراحی کرد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان تقویت مراکز خدمات سرمایه‌گذاری و تفویض اختیار به این مراکز را از جمله برنامه‌های مورد نظر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: هدایت جریان منابع مالی خارجی باید به سمتی که برای اقتصاد کشور ارزش افزوده ایجاد کند باشد.
در ادامه تقی کهوریان معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: رکود در ایران از نوع کشورهای توسعه یافته نیست چراکه رکود در کشورهای توسعه یافته رکود تقاضا و غیرتورمی است درحالی که در کشورهای درحال توسعه رکود عرضه مطرح بوده که ناشی از کاهش تولید در بنگاه‌های اقتصادی به دلایل مختلف است که کاهش رشد اقتصادی را در پی دارد.
وی عمده مشکل پیش‌رو را مسئله اشتغال عنوان کرد و افزود: باید بر بحران بهره‌وری غالب شویم و تمامی این موضوعات مستلزم بحث سرمایه‌گذاری است که می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کند.
کهوریان گفت: وقتی رشد اقتصادی منفی می‌شود بخش‌های اقتصادی دچار رکود شده و از سال ۸۶ به بعد در کشور سرمایه‌گذاری با رکود مواجه است.
طرح توسعه استان در حال به روز رسانی و توسعه است و استانداری و نهادهای ذیربط تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا آذربایجان غربی به عنوان یکی از استانهایی که می تواند با درآمد_زایی هزینه های خود را تامین نماید مطرح شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 36