ضرورت راه‌اندازی بازارچه دائمی محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

ضرورت راه‌اندازی بازارچه دائمی محصولات کشاورزی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: عرضه محصولات کشاورزی از طریق مراکز عرضه مستقیم علاوه بر حذف واسطه‌ها، سبب کاهش فاصله تولید تا مصرف انتقال ارزش افزوده محصولات کشاورزی به کشاورزان و عرضه محصولات تولیدی با کیفیت مطلوب به مصرف‌کنندگان می‌شود.
نیم‌نگاهی به سودهای بادآورده دلالی در حوزه‌های مختلف اقتصادی استان آذربایجان غربی به خوبی نشان می‌دهد که بایستی دست این فعالان عرصه‌های کاذب اشتغال استان به ویژه در حوزه کشاورزی برچیده شود.دلسوزان بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی خواستار همکاری شهرداری ارومیه و سایر شهرستان‌های استان برای ایجاد بازارچه دائمی برای عرضه محصولات کشاورزان زحمت‌کش هستند.کشاورزان عزیز و سخت‌کوش که یک سال با زحمت طاقت‌فرسا محصول خود را پرورش داده و آماده ارائه به بازار می‌کنند وقتی آموزش‌های بازار محور خود را فرا می‌گیرند از طریق یک مدیریت در کارگاه‌هایی می‌توانند مشغول به کار شده و محصولات خود را در بازار هدف عرضه کنند.در این طرح که آموزش، تولید عرضه محصولات، بازاریابی و سایر کار‌ها تحت یک مدیریت واحد انجام می‌گیرد؛ یک کار زنجیره‌ای و فراگیر می‌تواند باشد و با تسری آن به جامعه می‌تواند هم سود کامل را به تولیدکننده اصلی یعنی کشاورز برساند و هم اینکه دست دلالان قطع شود.این در حالی است که در صورت همکاری شهرداری ارومیه و سایر شهرستان‌های استان می‌توان بازارچه دائمی برای عرضه محصولات کشاورزی در استان راه‌اندازی کرد تا کشاورزان از محصولات خود را در این بازارچه‌ها عرضه کنند.از سوی دیگر مدیریت برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی در گرو این است که تمام نهادهای ذی‌ربط همکاری و تعامل فرا سازمانی داشته و ایجاد بستر حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با اقداماتی از جمله حذف واسطه‌ها که نمونه آن راه‌اندازی بازارچه محصولات کشاورزی است محقق شود.این در شرایطی است که استان آذربایجان غربی با دارا بودن دومین منابع آبی کشور در ردیف یکی از قطب‌های مهم کشاورزی است. یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی
دامی، طیور تولیدات شیلاتی، عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.بالا بردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل‌های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج‌ساله نشان‌دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه‌گذار خاص خودش را می‌طلبد.این در حالی است که کارشناسان معتقدند برند سیب ارومیه که جزو مهم‌ترین و راهبردی‌ترین محصولات کشاورزی استان و کشور است؛ نباید مغفول بماند بلکه لازم است برای عرضه آن به طور گسترده زمینه‌سازی صورت گیرد. محصولات کشاورزی و زراعی آذربایجان غربی به ویژه ارومیه علاوه بر اینکه در سطح کشور مطرح هستند بلکه در منطقه نیز قابل عرضه بوده و بازار خاص خود را دارد که باید برای فروش آن بسترسازی صورت گیرد.برندسازی و تجاری‌سازی محصولات شاخص بخش کشاورزی استان نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد. کارشناسان معتقدند در راستای توسعه بخش کشاورزی استان برندسازی از محصولات شاخص بخش کشاورزی مورد نیاز است تا به سوی تجاری‌سازی حرکت شود.از سوی دیگر مردم حق دارند که محصولات بخش کشاورزی را با قیمت مناسبی از مراکز خرید تهیه کنند و راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم پاسخی مناسب به نیاز مصرف‌کننده و در کنار آن تحقق‌یابی حذف واسطه‌ها است. البته کشاورزان زحمتکش و کم‌توقع استان نیز باید محصولات خود را با قیمت روز و متعادل در بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به فروش برسانند تا ضمن اینکه حداقل هزینه‌ها را تأمین می‌کنند بلکه بتوانند معیشت خود و خانواده را نیز فراهم کنند.به نظر می‌رسد منظور اصلی از راه‌اندازی مراکز فروش عرضه مستقیم محصولات کشاورزی دسترسی مردم به محصولات مورد نیاز تولید شده در بخش کشاورزی با قیمت و کیفیت مناسب بوده و باید سعی شود با همکاری و تعامل تمام نهادهای ذی‌ربط اجتماعی این امر مهم در استان نهادینه و علاوه بر ایجاد بستر حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، با حذف واسطه‌ها، بتوان در مدیریت برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی گام‌های محکم‌تری را تجربه کرد.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این امر از یک سو از تولیدکننده حمایت کرده و از دیگر سو با عرضه بدون واسطه محصولات کشاورزی از مصرف کننده حمایت کرده و در نتیجه می‌تواند بر قیمت و نحوه توزیع محصولات کشاورزی تاثیر مثبت داشته و همچنین روند واسطه‌گری را کنترل و آن را کاهش بخشد.این در حالی است که اجرای این طرح خواهد توانست تاثیرات شگرفی در مدیریت قیمت محصول با تضمین سود لازم تولیدکننده ایجاد و بی‌تردید رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی، آرمانی متعلق به تمام ملت بوده و اجرای طرح‌ها و سیاست‌های مطرح در این زمینه، همواره نیازمند تلاش و کوشش همگانی با تعامل و همدلی نهادهای اجتماعی بوده و خواهد بود زیرا تجربه نشان داده است که هیچ نهادی بدون حمایت و پشتیبانی مردم و سایر نهادها، در اجرای سیاست‌ها نمی‌تواند به صورت کاملی موفق عمل کند.تعاونی‌های تولیدی و تشکل‌های بخش کشاورزی باید تلاش بیشتری انجام داده تا توان لازم برای فروش محصولات خود به شیوه‌ای همسو با توسعه این بخش مهم را حاصل و سازمان جهاد کشاورزی نیز با همکاری تعاون روستایی استان حرکت برای ایجاد غرفه‌ها برای فروش تولیدات بخش کشاورزی را آغاز و تلاش دارد این اقدام نه به‌صورت مقطعی، بلکه به شکلی دائمی بتواند بخش عمده نیازهای رو به ازدیاد بازارهای مصرف استانی را به شکلی مدبرانه و جامع پاسخ گوید.این در شرایطی است که عرضه محصولات کشاورزی از طریق مراکز عرضه مستقیم علاوه بر حذف واسطه‌ها، سبب کاهش فاصله تولید تا مصرف، انتقال ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی به کشاورزان و عرضه محصولات تولیدی با کیفیت مطلوب به مصرف‌کنندگان خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 25