گزارش//

سیب آذربایجان غربی قابل رقابت دربازارجهانی

سیب آذربایجان غربی قابل رقابت دربازارجهانی

گروه گزارش: در روزهای اخیر ایجاد فضای منفی برای صادرات محصولات کشاورزی، حاشیه ساز شد در حالیکه سیب آذربایجان غربی قابل رقابت در بازارجهانی است و نسبت به محصول سایر کشورها نیز کیفیت بهتری دارد.
کشورهای عمده صادرکننده سیب به ترتیب چین، لهستان، ایتالیا، آمریکا، شیلی هستند و ایران نیز در زمینه صادرات سیب درختی در جایگاه ششم دنیا قرار دارد که در این میان آذربایجان غربی با تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سهم قابل توجهی دارد.
اینکه در سال‌های اخیر ایران به خصوص آذربایجان غربی در بازارهای جهانی از نظر صادرات سیب سهم اندکی دارد موضوع غیرقابل انکاری است اما مهمترین دلایل آن مربوط به نبود زیرساخت‌های لازم صادراتی است در حالیکه کیفیت سیب‌های تولیدی کشور به خصوص آذربایجان غربی نه تنها مشکلی ندارند بلکه قابل رقابت با سیب‌های ترکیه، آمریکا و جاهای دیگر است که هم اکنون رقبای سرسختی در بازار صادراتی ایران هستند.
در ماه‌های اخیر یکی از شگردهای رقبای ایران برای صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب ایجاد فضای روانی برای بی کیفیت جلوه دادن این محصولات است شگردی که متأسفانه با همراهی برخی عوامل در کشور به صورت ناآگاهانه بر آن دامن می‌زند.
ماه‌های اخیر عودت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از کشورهای مقصد موضوعی بود که طی هفته‌های گذشته تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی بود، پیش از آن که مقام مسئولی راجع‌به این اتفاقات اظهارنظر کند، فیلم‌ها و اظهارنظرهایی از سوی افراد ناآگاه و غیرمسئول فضای مجازی را پر کرد.این در حالی است که سیب صادراتی استان آذربایجان غربی از نظر کیفیت با رقبای خارجی خود قابل رقابت است.
روزانه ۱۰۰۰تن سیب از آذربایجان غربی صادر می‌شود
رویس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص مسائل و مشکلات سیب روی استان گفت: محصولات کشاورزی و باغی مشتری‌های خاص خودشان را دارند و حوادث مقطعی همچون سو ءمدیریت‌ها و شیطنت‌های اخیر اگر به خوبی کنترل شوند ما خواهیم توانست همچنان در بازارهای اروپا، اوراسیا و شرق و جنوب آسیا حضور فعال داشته باشیم.
جعفر نیکزاد با بیان اینکه در حال حاضر سیب قرمز با ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان و سیب زرد با ۱۱ الی ۱۳ هزار تومان خریداری می‌شود، افزود: با وجود همه مشکلاتی که در صادرات داریم، روزانه قادر هستیم روزانه هزار تن سیب از استان به خارج صادر کنیم، هرچند شرایط مطلوب ۳ هزار تن در روز است که به علت ضعف زیرساخت‌ها و کمبود کشتی، این امکان فراهم نیست.
وی با بیان اینکه مصوب شده، در ازای صادرات سیب درختی، از امتیاز واردات استفاده کنیم، ادامه داد: در این اواخر پیله‌ورانی که در ازای واردات موز، کالاهای دیگری صادر کرده بودند، برخی اعضای ما که صادرات سیب داشتند و نتوانسته بودند با واردات موز تهاتر کنند، چون تعهدات ارزی داشتند باعث تعلیق کارت بازرگانی‌شان شد و هم اکنون کارت بازرگانی حدود ۴۰ نفر از اعضای اتحادیه تعلیق شده است.
نیکزاد همچنین از مشکلات بانکی به عنوان یکی دیگر از موانع صادرات محصولات کشاورزی نام برد و خواستار آن شد تا روش‌های بازگشت منابع مالی حاصل از صادرات به خصوص در بخش محصولات کشاورزی تغییر کند.
محصولات کشاورزی فسادپذیر از تعهدات ارزی معاف شوند
وی با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی فسادپذیر از تعهدات ارزی معاف شوند، اضافه کرد: با توجه به حجم قابل توجه سیب‌های باقی مانده در سردخانه‌های استان باید روند صادرات سیب در استان تسهیل شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص اینکه روسیه و کشورهای اوراسیا اخیراً محصولات ایران را قبول نمی‌کنند نیز گفت: در قوانین صادراتی ما که از سال‌های دور دارد اجرا می‌شود، تنها الزامی که قید شده است گواهی بهداشتی صادر کننده است. این در حالی است که پروتکل‌های کشورهای مقصد سالهاست که عوض شده؛ چرا که از سلامتی مردم‌شان مواظبت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: نیاز هست که گواهی سلامت محصول، ضمیمه محصول صادراتی شود، اینکه محصول توسط چه کسی تولید، بسته‌بندی و صادر شده است، لازم است باغداران و کشاورزان محصول شناسنامه‌دار تولید کنند. اطلاعاتی شامل محل تولید، میزان سم مصرفی، کیفیت و نوع سم و اینکه سموم مصرفی باید مورد تأیید سازمان خواروبار جهانی(FAO) و کشورهای مقصد باشند.
نیکزاد با بیان اینکه کشورهای مقصد نگفته بودند که محصولی با این مختصات می‌خواهند و بعد از ارسال این موانع را ایجاد کرده اند، گفت: استفاده از دانش و تخصص کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در این زمینه ضروری است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: نظام مهندسی کشاورزی با باغداران باید ارتباط تنگاتنگ داشته و بر روند تولید محصول نظارت داشته باشند تا سموم اضافه و مضر استفاده نشود.
وی از حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید تا صادرات انتقاد، در عین حال تاکید کرد: سیب‌های صادراتی استان قابل رقابت با سیب‌های ترکیه، آمریکا و جاهای دیگر است که هم اکنون رقبای سرسختی در بازار صادراتی ایران هستند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه باغداران و صادرکنندگان استان محصولات خود را کم کیفیتی نشان ندهند و تحت تأثیر فضای جوی رقبای خارجی قرار نگیرند، گفت: در حال حاضر مسئولان استان به شدت پیگیرند تا مشکلات به وجود آمده حل شود.
اعزام هیئت اقتصادی کشاورزی آذربایجان غربی به هندوستان برای رایزنی صادرات سیب
وی با اشاره به اینکه هیئتی از کانال اتاق بازرگانی به سرپرستی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه به زودی به هندوستان اعزام می‌شوند، ادامه داد: لازم است حداقل دو کشتی به سمت هندوستان، به ناوگان دریایی ایران افزوده شود و در ایام پیک صادراتی، که بین مهرماه تا فروردین سال آینده است، نرخ کرایه کانتین‌ها ثابت بماند.
نیکزاد رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی اعضای اتحادیه را هم خواستار شد و گفت: در این ارتباط با معاون وزیر صمت مکاتبه شده و اگر مساعدت شود مشکلات زیادی را می‌توان حل کرد.
وی از باغداران خواست محصولات شناسنامه‌دار تولید کنند و خواستار آن شد که برای توسعه صنایع بسته‌بندی و سورتینگ، وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان وام‌های کم بهره بدهد تا زنجیره تولید، بسته‌بندی و صادرات تکمیل گردد.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،نیکزاد گفت که شرکت زنجیره سیب قیزیل یاشاییش آذربایجان شامل ۶۰ درصد سهم باغداران، ۱۰ درصد سهم سردخانه‌داران، ۱۰ درصد صنایع تبدیلی، ۱۰ درصد حمل و نقل و ۱۰ درصد سهم صادراتی شکل گرفته و حلقه کاملی است که فعالین این حوزه می‌توانند در آن مشارکت کنند و به تولید و صادرات محصولات خود به صورت تضمینی امیدوار باشند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 5