سیاست‌بازی و تبلیغات زودهنگام کاندیداها در مدارس_آذربایجان غربی

سیاست‌بازی و تبلیغات زودهنگام کاندیداها در مدارس_آذربایجان غربی

گروه گزارش : علاوه بر تبلیغات زودهنگام و پیش از اعلام صلاحیت‌های برخی نامزدهای نمایندگی مجلس، استفاده آزادانه از اموال دولتی آن‌هم در سیستم آموزشی نباید نادیده گرفته شود.
در ماه‌های اخیر و به ویژه پس از پایان زمان ثبت‌نام کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شاهد تبلیغات آزادانه برخی نامزدها در فضای مجازی و حقیقی در سایه عدم نظارت‌های صحیح از سوی دستگاه‌های مربوطه هستیم.
فعالیت‌های تبلیغاتی و دیدارهای چهره به چهره با مردم هرچند در حوزه‌های مختلف تقسیم‌بندی شده و به یکی از موضوعات مهم در تبلیغات افراد شناخته می‌شود، اما مطابق قانون باید پس از اعلام قطعی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان و نیز در روزهای تعیین شده برای تبلیغات انجام شود.
اما آنچه در این گزارش به دنبال آن هستیم، قرار گرفتن اموال دولتی از قبیل تریبون‌های مدارس، ادارات و دستگاه‌های دولتی در اختیار برخی کاندیداها است.
بر اساس قانون، استفاده از هرگونه اموال دولتی برای تبلیغات کاندیداها و نیز بهره بردن از دارایی‌های دولتی برای شناساندن خود خلاف و بر اساس فتوای مراجع نیز حرام است.
هرچند در این زمینه گاهی ناظر کم‌توجهی و احیانا بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی که مسئولیت رصد دقیق فعالیت کاندیداهای انتخاباتی را بر عهده دارند، هستیم، اما این موضوع در برخی موارد با مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی بر روی کاندیداهای خاص انجام می‌شود که نیازمند برخورد از سوی سیستم است.
آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی و به طور خاص ارومیه، با آغوشی باز به استقبال کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی رفته تا پیش از موعد تبلیغات و البته با اقدامی غیرقانونی و غیرمجاز به تبلیغ خود بپردازند.
این روزها در مناطق محروم شهرستان ارومیه، در غفلت مسئولان آموزش و پرورش و یا با هماهنگی آن‌ها، روی دیگر سکه را مشاهده می‌کنیم و نظاره‌گر برپایی تریبون‌های تبلیغاتی از سوی کاندیداها در مدارس به بهانه‌های مختلف هستیم.
هرچند برخی از این موارد به بهانه اینکه نامبرده هم اکنون نماینده مردم در مجلس بوده و نمی‌توان ایرادی به وی گرفت، از جانب مسئولان و متولیان امر نادیده گرفته می‌شود، اما اینکه کاندیداهای نمایندگی مجلس یازدهم با همراهی تیم تبلیغاتیشان در مدارس مناطق محروم و در جشن‌ها، مراسمات و تجمعات مختلف این مدارس حاضر شوند، به طور یقین تخلفی بزرگ و غیرقابل بخشش برای آموزش و پرورش و نیز کاندیداهای متخلف است.
این حضورها گاهی اوقات با تقدیم هدایا به مدیران و اولیا نیز همراه می‌شود که به نوعی تکیه بر آرای آن منطقه محسوب می‌شود ولی همین حضور بدون هدیه نیز جزو مصادیق تخلف انتخاباتی بوده و باید توسط دستگاه‌های نظارتی مورد بررسی و برخورد قرار گیرد.
متاسفانه نظارت‌ها در این زمینه تا حدی ضعیف و ناچیز است که آزادی نامزدهای نمایندگی را در پی داشته و زمینه را برای سوءاستفاده از ظرفیت‌های مدارس و دیگر اماکن آموزشی فراهم ساخته است.
بر اساس تجارب گذشته و کوتاهی‌های آشکار، انتظار چندانی از سیستم آموزش و پرورش در راستای برخورد با این تخلفات وجود ندارد و همانند همیشه شاهد این‌گونه تخلفات در سایه هماهنگی مدیران مدارس و حتی مدیران میانی سازمان خواهیم بود و هیچ دستگاه و سازمانی نیز در این خصوص تذکری به بخش آموزشی نخواهد داد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از اروم‌نیوز، متاسفانه هیات‌های اجرایی در این زمینه دخالتی ندارند و تایید صلاحیت حداکثری را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانند اما باید دید که هیات‌های نظارت شورای نگهبان به چنین تخلفاتی ورود جدی خواهند داشت یا اینکه با نگاه رئوفانه زمینه را برای سوءاستفاده‌های بزرگ‌تر در انتخابات بعدی هموار می‌سازند؟

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


سه + 6 =