سونامی تنهایی

سونامی تنهایی

گروه خانواده و سلامت: با صدای باز شدن در و شنیدن خبر سلامتی مادر و نوزاد از پرستار بخش، خنده بر لبانش نقش بست. انگار همه دنیا رو بهش دادند.
این چهارمین خبر خوش پدر شدنی است که می شنود اما به گفته خودش هربار ذوق و احساسات پدری اش بیشتر و بیشتر می شود. چشمان رنگی زیبایش همانند زمردی درخشان، چهره معصوم و کوچکش را دوست داشتنی تر می کرد، وقتی برای اولین بار انگشتم را لای دستان نرم و سفیدش بهم فشرد انگار ثروتمندترین مرد دنیا شدم، ثروتی که خداوند برای آرامش بیشتر زندگی خانواده ام بما ارزانی داشته است. این متن بخشی از احساسات پدر ۳۸ ساله در بیمارستان است که بگفته خودش با آمدن فرزند چهارمش به دنیا، پاهایش توان بیشتری برای دویدن و بازوانش قدرتی افزون تر یافته تا برای خانواده ۶ نفری اش آرامش تامین کند. اگر چه تولد نوزاد و صاحب فرزند شدن کام زوج ها را شیرین می کند اما امروزه دیگر بهانه مشکلات اقتصادی یا تبعیت از فرهنگ غلط غرب زوجین را از چشیدن چندباره این شیرینی بی نصیب کرده و اکثر خانواده ها تک فرزندی را انتخاب کردند. (مریم. س) بانوی جوانی که ۵ سال از ازدواجش میگذرد گرانی ها را از علل عدم تمایل به فرزند آوری بیان کرد و گفت: انقدرها هم که می گویند راحت نیست، زندگی دو نفره به سختی میگذرد حال با این گرانی، هزینه های سرسام آور بزرگ کردن بچه سخت ترش هم می کند. وی گفت: اگر مشوقهای کافی وجود داشت چه کسی از داشتن بچه های قد و نیم قد در اطرافش بدش می آید!
آنکه دندان دهد نان دهد
مادری ۳۵ ساله که دارای ۳ فرزند است، وجود فرزند را نعمت دانست و مشکلات اقتصادی را بهانه برای صاحب فرزندشدن جوانان دانست گفت: زوج ها به بهانه های مختلف یا حاضر نیستند بچه دار شوند و یا تک فرزندی را می پسندند. این مادر تک فرزندی را نکوهش کرد و گفت: بارها شنیده ام که والدین می گویند “با وجود مشکلات اقتصادی تولد چند فرزند، ظلمی در حقشان است، اگر امکانات کاملی برای یک فرزند بتوانیم تامین کنیم بهتر است که چند فرزند داشته باشیم و از امکانات استاندارد بی بهره باشند.. “، بنظرم این طرز فکر غلط است هرآنکه دندان داد نان هم میدهد، مگر غیر از این است که خداوند روزی انسانها را میدهد… پس این چه طرز فکری است!؟ وی گفت: امروزه محققان حوزه علوم انسانی و روانشناسان هم تک فرزندی را توصیه نمی کنند چرا که تبعات تنهایی تک فرزند بسیار زیاد و حتی گاها غیر قابل جبران است. محمدی، تک فرزندی را یک بحران دانست که همانند سونامی کشور را زیر گرفته است، ادامه داد: با این رویه که خانواده ها در پیش گرفتند، نسلهای بعدی، لذت دیدار و دورهمی هایی با حضور خاله،دایی، عمو و عمه را نخواهند چشید و این بسیار غم انگیز است.
” تنهایی” ارمغان تک فرزندی
(الناز. ب)، بانوی جوانی که خود تک فرزند خانواده ای اهل نقده است، گفت: تک فرزند بودنم (برخلاف نظر والدین و هم سن سالانم که تصورشان برخورداری حداکثری از امکانات بواسطه نداشتن خواهر وبرادر، بود) باعث شد دوران کودکی، بحران نوجوانی و سالهای جوانی را با حسرت یک خواهر یا برادر بگذرانم. وی گفت: همیشه تنهایی باعث آزارم می شد، از خانواده های پر جمعیت بسیار خوشم می آمد و نیت کردم بعد از ازدواجم خانواده ای پر جمعیت داشته باشم تا تلخی های تنهایی من را فرزندم حس نکند.
احمدی فرزند سوم یک خانواده پر جمعیت گفت: همیشه از اینکه چند خواهر و برادر دارم حس خوبی داشتم، در دوران مختلف زندگی همیشه همراه و غم خوارم هم بودیم. وی با بیان اینکه زندگی فراز و نشیبهای زیادی دارد و به تنهایی عبور از این مشکلات کار بسبار سختی است، خاطر نشان کرد: تک فرزندی یعنی تنها باید از این فراز و نشیبها عبور کنی اما وجود خواهر و برادر به عنوان حامی در شادی و غم ها کنارت هستند و مایه دلگرمی بیشتر..
تک فرزندی و تاثیر منفی در الگوهای رفتاری
علی نژاد، روانشناس و مدرس دانشگاه بااشاره به تبعات تک فرزندی تصریح کرد: باتوجه به اینکه تک فرزندان در کانون توجه شدید قرار دارند این توجه بیش از اندازه در نحوه بزرگ شدن کودکان و الگوهای رفتاری و شخصیتی آنها تاثیر منفی دارد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه خانواده مهمترین کانون اجتماع بشر بوده و سنگ بنای هرجامعه ای است، اظهار کرد: در گذر زمان دگرگونی هایی در الگو های فرزند پروری به وجود آمده و سبک زندگی خانواده ها را تغییر داده است.
علی نژاد یاد آورشد: ارتباط زیاد با والدین، عدم مقایسه با دیگر فرزندان و برخورداری از امکانات بیشتر از مزایا و وابستگی به والدین، منزوی شدن، عدم مشارکت درفعالیت های اجتماعی، ارتباط کم تر با همسن وسالان از معایب تک فرزندی است.
وی بااشاره به اینکه تک فرزندی باعث می شود کودک الگوی رفتاری در خانواده نداشته باشد، یاد آور شد: والدین دارای یک فرزند باید طوری با فرزند خود ارتباط داشته باشند که علاوه بر ایفای نقش پدر ومادری برای فرزند خواهر یابرادر نیز بوده و فرزند را اجتماعی و غیر وابسته تربیت کنند.
وی با اشاره به اینکه اگر سیستم کنترل جمعیت با برنامه ریزی درست انجام نشود عواقب منفی به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: کاهش جمعیت و پیش رفتن جامعه به سمت سالخوردگی از عواقب تک فرزندی در جامعه است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، امروز نگرش خانواده‌¬ها به فرزندآوری و تعداد فرزندان تغییر کرده است؛ در واقع به تک ‌فرزندی ارادی، گرایش پیدا کرده‌¬اند اما این تغییر ساختار جمعیتی خانواده بر کیفیت زندگی فرزند نیز تاثیر می گذارد و گاه می تواند از حسرتی کوچک به معضلی بزرگ در الگوهای رفتاری و شخصیتی فرد تبدیل شود، لذا با تغییر سیاستهای جمعیتی ضروری است زیر ساختهای لازم برای تمایل والدین به فرزند آوری و تجدید نظر در تعدد فرزندان به قدر کفایت تامین شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


8 + = دوازده