مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده کشور هشدار داد

رسیدن سن شروع مصرف مواد مخدر در میان دختران بین ۱۵ تا ۱۹ سال

رسیدن سن شروع مصرف مواد مخدر در میان دختران بین ۱۵ تا ۱۹ سال

گروه خبر:مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده کشور گفت: رسیدن سن شروع مصرف مواد مخدر در میان دختران بین ۱۵ تا ۱۹ سال، این سن را به سن بحرانی در کشور معرفی می‌کند.
به گزارش آرازآذربایجان زهرا بنیانیان در نشست تخصصی اعتیاد در حوزه زن و خانواده با بیان اینکه افزایش آمار اعتیاد در بین زنان در کشور نگران کننده است، اظهار کرد: آغاز آمار اعتیاد در بین زنان در ابتدا از خانواده‌ها است به طوری که در خانواده یکی از عوامل همچون همسر، پدر یا برادر معتاد بوده و این عوامل منجر به درگیر کردن زنان در این حوزه می‌شود. وی با بیان اینکه در چنین شرایطی سازمان‌های اجتماعی و مردم نهاد باید این زنان آسیب دیده را به سمت زندگی سالم هدایت کنند، افزود: ضروری است تا نگرش جامعه در مورد زنان قربانی تغییر پیدا کند.
۱۵ تا ۱۹ سن شروع استفاده از مواد مخدر
وی ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که سن شروع مصرف مواد مخدر در بیشتر زنان معتاد بین ۱۵ تا ۱۹ سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه بوده که بر این اساس سن ۱۵ تا ۱۹ سال باید از سوی دستگاه‌ها به عنوان سنی بحرانی معرفی شود تا بتوان برنامه ریزی‌های ویژه برای آگاه سازی و اطلاع رسانی در میان دختران نوجوان و جوان انجام داد.
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده درباره تعامل آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش با توجه به نقش اساسی و مهمی که با جامعه هدف ستاد مبارزه با مواد مخدر دارد، استفاده از ظرفیت بالای این دستگاه بیشترین تاثیر را خواهد داشت.
اکثر زنان معتاد، متاهل هستند
بنیانیان با اعلام اینکه اکثر معتادان زن را زنان متاهل تشکیل می‌دهد، گفت: با وجود این آمار باید گفت که نمی‌توان یک شبه شاهد اتفاقات خوشایندی بود. برنامه‌های ما باید به سه دوره برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم شود. در برنامه‌های کوتاه مدت ما تعداد کمپ‌های زنان را برای ترک اعتیاد افزایش داده‌ایم اما هنوز کافی نیست. باید کمپ‌های ترک اعتیاد زنان به ویژه در شهرهای کوچک که افراد اعتیاد خود را پنهان می‌کنند، توسعه یابد.
کسب لذت و کنجکاوی مهم‌ترین دلایل استفاده از مواد مخدر
وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد، توضیح داد: ۹٫۳ درصد از این آمار مربوط به زنان است که مهم‌ترین علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است.
بنیانیان ادامه داد: هر کدام از این علل نیازمند آسیب شناسی است و باید راهکارهای عملیاتی هر کدام شناسایی شود بنابراین ما در قدم اول اطلاع رسانی و ارائه دانش لازم در ارتباط با مواد مخدر و عواقب استفاده از آن را در دستور کار خود قرار دادیم که در این حوزه نیازمند کمک رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما هستیم.
وی در توضیح عواقب اعتیاد زنان، گفت: عواقب اعتیاد زنان به مراتب بیشتر از مردان است، چرا که زن معتاد مجبور است با ابزار مختلف پول و یا مواد مخدر خود را تهیه کند و گاه در این میان دست به فعالیت‌های نامشروع می‌زند که این خود خطری برای جامعه است. چرا که افزایش روابط نامشروع منجر به افزایش بیماری‌های مقاربتی و هم برای زن و هم برای مرد می‌شود. وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر این فرد معتاد نمی‌داند با فرزند آینده خود چگونه رفتار کند و به نوعی ممکن است در تربیت فرزندش دچار انحراف شود و در نهایت نسل آینده کشور به خطر می‌افتد. تبلیغ قرص‌های لاغری در ماهواره از دلایل اعتیاد زنان است
وی با ذکر این نکته که در حال حاضر اعتیاد دیگر طبقه خاصی را نمی‌شناسد و بسیاری از افراد مرفه جامعه صرفا برای لذت کنجکاوی به سمت اعتیاد می‌روند، تصریح کرد: همچنین بسیاری از زنان تحت تاثیر تبلیغات ماهواره‌ای برای لاغری و یا جوانی پوستشان از داروهای اعتیاد آور استفاده کرده و بسیاری از آن‌ها با این روش معتاد می‌شوند. این در حالی است که برای هر بیماری و یا مشکلی راه درمانی وجود دارد و به عنوان مثال نمی‌توان صرفا با استفاده از دارو لاغر شد.بنیانیان در پایان خطاب به زنان ایرانی گفت: زن نیروی مولد، نگهدار، ظرفیت ساز و رشد دهنده منابع انسانی و رکن خانواده است. لازم است زنان نگاهی دوباره به خود و توانایی‌هایشان داشته باشند تا بتوانند حضور خود را در عرصه‌های مختلف پررنگ‌تر کنند.
توزیع ۸۲۰ نوع انواع مواد مخدر در جهان محمدصادق فتح الهی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه اعتیاد امری بسیار پیچیده است، افزود: در حالی که ۸۲۰ نوع انواع مواد مخدر در جهان در حال توزیع است ما تنها آشنایی انگشت شماری با انواع آن داریم که باید اطلاع رسانی اساسی در این راستا صورت گیرد.
ادامه در صفحه ۲محمدصادق فتح الهی با بیان اینکه در آنالیز مواد مصرفی تبلیغاتی همچون تقویت کننده جسم، قرص‌های لاغری چاقی، تقویت حافظه تقویت توان جنسی و هزاران داروی دیگر از پیش سازهای مواد مخدر استفاده می‌شود، بیان داشت:این در حالی است که شهروندان از آن‌ها خبری ندارند.
فتح الهی عدم آموزش مهارت آموزی در فرزندان را یکی از ضعف‌های والدین عنوان کرد و گفت: از ۷۱۰ مهارت تعریف شده از یونسکو فرزندان کشورمان حتی ۱۰ مهارت را نیز ندارند و این امر موجب اثرپذیری سریع فرزندان از توطئه‌های دشمنان می‌شود.
وی با اعلام اینکه ورود مواد مخدر به قشر کارمندان و تحصیل کرده نشان از در حال نابودی بودن محیط‌های عمومی است، اظهار کرد: این امر حاکی از وجود ضعف اساسی کشور در این زمینه است.
وی اعتیاد را مشکل بی دینی، بی مهارتی و غیره در فرد دانست و تصریح کرد: با نگاه کارمندی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد انجام نمی‌شود بلکه باید سطح آموزشی ارتقا یابد.
در حوزه مواد مخدر ضعیف عمل کرده‌ایم
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه در حوزه اعتیاد در کشور ضعیف عمل کرده‌ایم، بیان داشت: باید نهضتی اجتماعی در این راستا در کشور ایجاد شود همان‌گونه که اکنون این زمینه وجود دارد و نیازمند کار ایجابی هستیم.
فتح الهی بر لزوم همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آمار اعتیاد در جامعه تاکید کرد و افزود: کل پرسنل ستاد مبارزه با مواد مخدر ۵۲۰ نفر است در حالی که آمار اعتیاد به طور فزاینده‌ای رو به گسترش است و با این تعداد پرسنل نمی‌توان با این جنگ نرم مقابله کرد که باید در این راستا از تمامی مردم و دستگاه‌های اجرایی و نهادها استفاده کرد.
افزایش چشمگیر کشفیات مواد مخدر در ۱۱ ماه سال جاری
سردار یحیی شرفی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با اعلام اینکه منکرترین منکرات در جامعه مواد مخدر است، گفت: کشور دارای قانون شفافی در راستای مبارزه با مواد مخدر بوده و حتی از ساختار مناسبی نیز برخوردار است که متبرک به فرمایشات رهبری است و به طور شفاف بیان شده‌اند.
وی مبارزه با مواد مخدر را تکلیفی دینی دانست و اظهار کرد: امروزه مواد مخدر شاکله خانواده‌ها را زیر نظر قرار داده و خانواده‌ها را در کشور تهدید می‌کند که مبارزه و مقابله با این امر وظیفه همگان است.
سردار شرفی با بیان اینکه در ۱۱ ماه سال جاری ۱۲ تن و ۷۵۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شده است، بیان داشت: تریاک با افزایش کشف ۶ درصدی، هروئین با افزایش ۵۶ درصدی، مرفین با افزایش یک هزار و ۲۶۱ درصدی، شیشه با افزایش ۴۳۱ درصدی کوکائین با افزایش ۶۷۲ درصدی در استان از عملکرد ۱۱ ماهه کشفیات فرماندهی انتظامی در استان را شامل می‌شود.
نگران کننده بودن جمعیت اعتیاد زنان در خانواده‌ها
مریم دهقان مدیر کل امور بانوان استانداری آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه این استان به عنوان یک استان مرزی و داشتن مرز طولانی با سه کشور در نوک تهاجمی دشمنان قرار دارد افزود: اگر چه مرزی بودن استان دارای پیامدهای مثبت و منفی برای استان است اما در این بین اعتیاد به عنوان یکی از عوامل مضاعف کننده در این راستا به شمار می‌آید.وی ادامه داد: مردم استان به دلیل شرایط استان در اولین صف و خطوط مقدم هجمه های دشمنان در کشور هستند، بیان کرد: بر این اساس توجه به استان از سوی مسئولین کشوری از نیازهای آذربایجان_غربی است تا بتوان با هرگونه اقدامی از سوی دشمنان مقابله کرد.
دهقان با نگران کننده عنوان کردن جمعیت اعتیاد در بین بانوان در خانواده‌ها افزود: هر چه اقدامت اساسی در این راستا صورت گیرد کافی نیست و مبارزه با اعتیاد زنان نیازمند بسیج عمومی در کشور است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


3 + = پنج